|
کدخبر: 289735

استفاده از سود پرک در تصفیه آب

میزان بالای اسیدیته آب امکان ایجاد تاثیرات نامطلوب بر روی سیستم انتقال آب را دارد. این تاثیرات نامطلوب همان خورندگی اسباب و تجهیزات سیستم انتقال آب است. میزان اسیدیته نه تنها به تجهیزات آسیب می‌رساند بلکه مخل سلامتی مصرف کنندگان نیز می‌شود. دقیقا به همین جهت برای خنثی‌سازی آب ورودی سیستم از مواد قلیایی دارای PH با درصد بالا استفاده می‌شود. PH با درصد پایین یعنی میزان اسیدیته آب در درجه بالایی قرار دارد. از سود پرک در صنعت تصفیه آب برای افزودن به PH آب جاری در سیستم انتقال آب استفاده می‌شود. کاستیک سودا و سود سوزآور و هیدروکسید سدیم و سدیم هیدروکسید از دیگر نام‌های متداول سود پرک در بازار و علم شیمی هستند. سود پرک به دلیل ویژگی‌هایی که دارد انتخاب بهتری برای صنعت تصفیه آب در مقایسه با سایر نمک‌های قلیایی است. سود پرک از قیمت مناسبی برخوردار است و نسبتا ارزان است. از قابلیت انحلال بسیار بالایی متمتع است. به هنگام ترکیب با اسید و ایجاد واکنش مقدار کمتری نمک ته‌نشین می‌شود. هیدروکسید پتاسیم و یا پتاس از لحاظ ویژگی و خصوصیات در رتبه بالاتری از سودپرک قرار دارد اما قیمت مناسب‌تر کاستیک سودا این ماده شیمیایی را به گزینه برتر تبدیل کرده است. همچنین به سبب قابلیت انحلال بسیار بالای سود پرک استفاده از این ترکیب شیمیایی را سهل و آسان نموده است. بنابراین آهک (کلسیم هیدروکسید و یا هیدروکسید کلسیم) که از سودپرک در مقایسه با قیمت ارزان‌تر است گزینه منتخب برای صنعت تصفیه آب نیست.

استفاده از سود پرک در دستگاه‌های تصفیه آب:

سود پرک

در سیستم آب شیرین‌کن برای افزودن به توانایی و قابلیت از بین بردن املاح و موادی از قبیل دی اکسید کربن به آب ورودی دستگاه سود پرک و یا کاستیک سودا تزریق می‌شود. علاوه بر آب ورودی آب خروجی سیستم آب شیرین‌کن نیز از درصد اسیدیته برخوردار است. بنابراین در بسیاری از مصارف صنعتی برای پیشگیری و جلوگیری از ایجاد خوردگی بر روی تجهیزات سیستم نیز قبل از استفاده از آب تولید شده به آن سود پرک و یا سودسوزآور تزریق می‌کنند.

در دستگاه‌ها و سیستم‌های دیونایزر صنعتی و نیمه صنعتی که دارای دو ستون آنیونی و کاتیونی می‌باشند برای احیا کردن رزین‌های آنیونی از سود پرک بهره‌برداری می‌شود.

در دستگاه‌ها و سیستم‌های تصفیه آب اولترا فیلتراسیون برای انجام پروسه و مراحل پاک‌سازی شیمیایی از هیدروکسید سدیم و یا سود پرک استفاده می‌شود.

درجه استاندارد سود پرک در سیستم تصفیه آب:

در مرحله اول درجه بندی سود پرک و نوع مایع آن بنام سود مایع است. در این درجه‌بندی هر دو نوع جامد و مایع از جهت مقدار محتوای فلزات سنگین دسته‌بندی می‌شوند.

سود سوزآور در دو گروه طبقه‌بندی می‌شود. یک نوع آن سود پرک و سدیم هیدروکسید جامد نامگذاری شده است. نوع دوم نیز با نام سود مایع و یا هیدروکسید سدیم محلول شناخته می‌شود.

کاستیک سودا از قابلیت انحلال بسیار بالایی برخوردار است. معمولا در دمای بیش از بیست درجه خیلی سهل و به سهولت در آب حل می‌شود. البته زمانیکه میزان غلظت به بیش از پنجاه و پنج درصد برسد این ترکیب شیمیایی متبلور شده و به شکل بلور ظاهر می‌شود.

سود مایع از لحاظ فیزیکی ویسکوز می‌باشد و بی رنگ و کدر است. سود پرک نیز از لحاظ فیزیکی سفید رنگ است.

میزان خلوص سود پرک میبایست حداقل نود و شش درصد و میزان خلوص سود مایع بین سی تا پنجاه درصد باید باشد.

 سود سوزآور به دلیل ویژگی قلیایی و خاصیت گرمازایی به هنگام رقیق کردن می‌بایست نکات ایمنی بطور تمام و کمال رعایت شود.

متدهای پیشگیری و جلوگیری از خوردگی تجهیزات و لوله‌های انتقال آب:

استفاده از سود پرک در دستگاه تصفیه آب

بطور کلی به هنگام بررسی برای جلوگیری از خوردگی لوله‌ها به دو روش معمول برخورد می‌کنیم. روش اول استفاده از ترکیبات بالا بردن میزان PH است.  روش دوم نیز بهره‌برداری از ترکیبات مهارکننده و پیشگیری کننده خوردگی تجهیزات است. گاهی اوقات از ترکیب هر دو روش بطور همزمان نیز استفاده می‌شود. یکی از فرمول‌های کاهش خوردگی تجهیزات و لوله‌های انتقال آب تولید آب‌هایی است که خاصیت خورندگی فلزات را ندارند. آبی که خاصیت خورندگی ندارد نه تنها هزینه نگهداری از تجهیزات و لوله‌های انتقال آب را کاهش می‌دهد بلکه میزان مس و سرب موجود در آب را نیز به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. زمانیکه PH آب افزایش پیدا می‌کند از خاصیت انحلال‌پذیری مس و سرب محلول در آب کاسته می‌شود. به همین سبب رسوبات کربنات کلسیم که نامحلول نیز هستند بر روی تجهیزات ایجاد می‌شود. رسوب و انباشت کربنات کلسیم بر روی دیواره‌ها و لوله‌ها از تماس مستقیم آب با آنها ممانعت به عمل می‌آورد. در نتیجه امکان خوردگی تجهیزات و لوله‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. همچنین ترکیبات شیمیایی مهارکننده خاصیت خوردگی با کاستن قابلیت انحلال‌پذیری مس و سرب موجب ایجاد یک لایه پوششی می‌شوند. این لایه پوششی از جنس اورتوسولفات فلزی می‌باشد و به خودی خود از خصلت خوردگی تجهیزات و لوله‌ها ممانعت می‌کنند.

نکته قابل توجه:

آب‌هایی که درصد سختی آنها متوسط و زیاد است. افزودن PH آب احتمال ایجاد رسوب کربنات کلسیم به میزان زیاد را ایجاد می‌کند. زمانیکه میزان رسوبات بیش از اندازه شد این انباشت‌ها به آب‌های درون لوله‌های منازل وارد می‌شوند. به همین سبب از گنجایش هیدرولیکی لوله‌های آب کاسته می‌شود. البته این مشکل اغلب اوقات زمانی رخ می‌دهد که از آهک و یا همان کلسیم هیدروکسید در سیستم تصفیه آب استفاده شود. بنابراین طبق توضیحات سود سوزآور گزینه بهتری برای استفاده در سیستم تصفیه آب است. زیرا این ترکیب شیمیایی امکان رفع این مشکل را دارد. همجنین توانایی متوقف ساختن واکنش به هنگام رسیدن PH به اندازه مورد نظر را دارد.

شما می توانید قبل از اقدام به خرید سود پرک و استعلام قیمت سود پرک از کارشناسان حر فه ای گروه بازگانی اسپوتا مشاوره رایگان دریافت نمایید .

 منبع : گروه بازرگانی اسپوتا

نویسنده: رپرتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها