|
کدخبر: 257848

تفاوت دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

ورود به دنیای دستگاه‌های تصفیه آب ما را با اصطلاحات و عناوین جدید آشنا می‌کند؛ اولین عنوان در این دایره لغات نام دستگاه‌های تصفیه آب است؛ «تصفیه آب خانگی، تصفیه آب نیمه صنعتی و تصفیه آب صنعتی». همین عناوین سبب می‌شود که بپرسیم آیا تفاوت این دستگاه‌ها فقط در ظرفیت تولید آب است؟ با ما همراه باشید تا تفاوت تصفیه آب خانگی و صنعتی را بشناسیم.

دستگاه-تصفیه-آب

تصفیه آب خانگی

تصفیه آب خانگی؛ به دستگاه‌های کوچک تصفیه آب گفته می‌شود که معمولا در یک طرف کابینت و زیر سینک نصب می‌شوند؛ این دستگاه دارای فیلترهای قلیایی ساز و املاح معدنی جهت افزودن برخی از املاح به آب است.

تصفیه آب نیمه صنعتی

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی ظرفیت ۳ برابری نسبت به دستگاه تصفیه آب خانگی است و در رستوران‌ها، کافه‌ها و ساختمان‌های اداری کاربرد دارد.

تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی؛ به دستگاه‌های تصفیه آب بزرگ‌تر از ۵ متر مکعب در شبانه روز گفته می‌شود که قابلیت تصفیه آب شور دریا و آب لب شور با TDS بالا را هم دارد؛ این دستگاه در کارخانجات، صنایع دارویی و نساجی کاربرد دارد.

حالا که دسته بندی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی و صنعتی را شناختید به تفاوت این دستگاه‌ها می‌پردازیم.

تفاوت در میزان تولید آب

فروش-آنلاین

یکی از مولفه‌های اصلی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی ظرفیت مشخص آنها برای تولید آب تصفیه شده است؛ دستگاه‌های خانگی ظرفیت تولید ۵۰ گالن آب تصفیه شده در روز هستند و اخیراً دستگاه‌های ۱۰۰ گالنی هم وارد بازار شدند؛ یعنی این دستگاه‌ها ظرفیت تولید روزانه ۱۸۵ تا ۳۷۰ لیتر آب در شبانه روز را دارند.

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی بر اساس نیاز مصرفی صنایع مختلف ساخته می‌شوند، کوچک‌ترین دستگاه تصفیه آب صنعتی می‌تواند روزانه ۵ متر مکعب آب تصفیه شده تولید کند. این دستگاه تا ظرفیت ۱۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز هم ساخته می‌شود که امکان تولید روزانه یک میلیون مترمکعب آب تصفیه شده را فراهم می‌کند.

تفاوت در کیفیت آب تولید شده

آموزش-آنلاین

یکی دیگر از تفاوت‌های بین دستگاه تصفیه آب صنعتی و دستگاه تصفیه آب خانگی در کیفیت آب تولید شده است؛ در فرآیند فیلتراسیون دستگاه خانگی فقط ذرات بزرگ و مخلوط در آب مانند ذرات گل و لای، شن، ماسه و کلر از آب جدا می‌شود در حالی که فرآیند فیلتراسیون دستگاه تصفیه آب صنعتی این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک غشاء نیمه تراوا علاوه بر حذف ناخالصی‌های موجود در آب، همه مواد شیمیایی و آلودگی‌های محلول هم از آب تولید شده حذف می‌شوند.

براساس استانداردهای موجود حداکثر مجاز TDS آب باید کمتر از ۱۰۰۰ PPM باشد اما براساس ذائقه شهروندان میزان TDS مطوب در آب آشامیدنی باید در حدود ۹۰ PPM باشد؛ به همین دلیل دستگاه‌های تصفیه آب خانگی توان تولید آب آشامیدنی با TDS کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در لیتر را دارند. اما در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی می‌توان میزان سختی آب را بر حسب نیاز مصرف کنند تا صفر رساند و آب مقطر هم تولید کرد.

پس میزان سختی آب تولید شده در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی بیشتر از آب تولید شده به‌وسیله دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی خواهد بود.

تفاوت در منبع دریافت آب خام

فرآیند فیلتراسیون ساده دستگاه‌های تصفیه آب خانگی به‌طوری است که سختی آب ورودی به این دستگاه‌ها نباید از یک محدوده معین بیشتر شود؛ دستگاه تصفیه آب خانگی توانایی تصفیه آب‌ لوله کشی شهری را دارد که میزان سختی آن بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر است.

دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی اما به دلیل کارآیی خاصشان توانایی تصفیه آب‌ دریا، رودخانه‌ها و آب‌های زیر زمینی را دارند؛ در واقع دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی در مصارف بزرگ می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و افزایش راندمان موثر باشند.

کاربرد دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی و خانگی

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی همانطور که از نامشان پیداست برای مصارف خانگی کاربرد دارند اما دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی قابل استفاده در صنایع پزشکی، شیمیایی و کشاورزی هستند.

از جمله مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب در مصارف کشاورزی و دام‌پروری می‌توان به افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد. در مصارف پزشکی و آزمایشگاهی هم با توجه به حساسیت‌های موجود درباره میزان TDS آب دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی می‌توانند آب مورد نیاز را با دقت بالا تولید کنند.

در مصارف صنعتی مانند کارخانجات فولاد، آب تصفیه شده برای شست‌وشوی محصول و استفاده در دیگ‌های بخار کاربرد دارد که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها، کاهش رسوب و ماندگاری دستگاه‌ها کمک فراوانی کند.

سخن پایانی:

برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی و یا خانگی باید ابتدا نیازتان به میزان آب تولید شده را بسنجید و سپس اقدام به خرید کنید؛ باید توجه داشت که با توجه به نیاز روز افزون بشر به آب شرب سالم در سال‌های اخیر عده‌ای اقدام به فروش دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تقلبی در بازار کردند که منجر به افزایش هزینه‌های مردم شده است؛ در خرید دستگاه تصفیه آب خانگی باید به نمایندگی مجاز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی مراجعه کنید و از کیفیت خدمات پس از فروش آن مطمئن شوید. فونت این سایت لایسنس ایران فونت(iranfont) به نشانی(https: //irfont.ir/) می باشد.

دقت در خرید دستگاه‌ تصفیه آب صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در کاهش هزینه‌ها، ماندگاری دستگاه‌ها و افزایش راندمان تأثیر بسزایی دارد؛ فروشگاه قدکساز با بیش از دو دهه فعالیت و تلاش در زمینه ساخت، طراحی، نصب و راه اندازی دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی آماده ارائه دستگاه‌های تصفیه آب با بالاترین کیفیت ممکن است؛ شما می‌توانید برای مشاوره تخصصی در زمینه خرید دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی با کارشناسان فروش این شرکت در ارتباط باشید.

منبع: فروشگاه قدکساز؛ نمایندگی انحصاری شرکت فنی مهندسی آب پاک سازان

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها