|
کدخبر: 284751

دو سوم ظرفیت صنایع پلیمری خالی است

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت گفت: ظرفیت تولید در صنایع پلیمری ۲۵ میلیون تن است که سال گذشته یک سوم این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفت.

صنعت دو سوم ظرفیت صنایع پلیمری خالی است

محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت گفت: ظرفیت تولید ایجاد شده در صنایع پلیمری مربوط به واحد‌های تولیدی دارای پروانه بهره برداری با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و در سال ۱۴۰۰، ۸ میلیون و ۸۴ هزار تن محصولات پلیمری توسط مجتمع‌های پتروشیمی تولید شده است.

وی با اشاره به میزان نیاز کشور به محصولات پلیمری گفت: براساس سهمیه‌ای که برای ۴ هزار و ۸۷۰ واحد تولیدی صنایع پایین دستی در سامانه بهین یاب به ثبت رسیده است، نیاز واحد‌ها ۷۲۰ هزار تن برآورد و مازاد آن صادر می‌شود.

صفدری افزود: در ۹ ماهه امسال، ۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۲۲۵ تن انواع محصولات پلیمری در بورس عرضه شده و با توجه به مازاد بر تولید، بخش عمده این تولیدات صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع پلیمری و شیمیایی وزارت صمت با انتقاد از رقابت قیمت محصولات پلیمری در بورس گفت: با وجود آنکه تولید محصولات پلیمری بیشتر از مصرف کشور است، اما به دلیل رقابت قیمتی که در بورس کالا برای این محصولات وجود دارد، با قیمت بالا عرضه می‌شود و همین رقابت باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات پلاستیکی شده و در نهایت هزینه این رقابت را مردم می‌پردازند.

صفدری با اشاره به تخلف برخی از مجتمع‌های پتروشیمی در صادرات محصولات پلیمری، افزود: متاسفانه پتروشیمی ها، برخی کالا‌هایی را که صادرات آن‌ها ممنوع شده، صادر می‌کنند و به همین دلیل اخیراٌ مصوبه‌ای در ستاد تنظیم بازار تدوین و ابلاغ شد با این مضمون که مجتمع‌های پتروشیمی و سایر تولیدکنندگانی که کالای آن‌ها در بورس عرضه می‌شود، در صورت رعایت حداقل عرضه، می‌توانند مجوز صادرات را از وزارت صمت دریافت کنند.

وی افزود: با این دستورالعمل می‌توان صادرات محصولاتی که بازار آن‌ها ملتهب است یا در داخل با ارزش افزوده بیشتری قابلیت تولید دارد، مدیریت کرد و وزارت صمت به این موضوع به صورت جدی ورود کرده و حتما صادرات آن‌ها را محدود می‌کند.

 

منبع: شاتا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها