|
کدخبر: 282710

بازپس‌گیری ۱۵۴۰ هکتار زمین صنعتی راکد در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال گذشته تاکنون یک‌هزار و ۵۴۰ هکتار زمین از دارندگان پروانه‌های بهره‌برداری راکد در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بازپس گرفته شد.

صنعت بازپس‌گیری ۱۵۴۰ هکتار زمین صنعتی راکد در کشور

 "علی رسولیان" روز پنجشنبه پس از بازدید از چند واحد صنعتی در شهرک صنعتی خیام شهرستان زبرخان در جمع فعالان اقتصادی و مسوولان این شهرستان، افزود: از این میزان ۵۵۰ هکتار مربوط به امسال است و این مهم به صورت جدی توسط سازمان صنایع کوچک در حال پیگیری است.

وی، با بیان اینکه زمین‌های راکد شهرک صنعتی خیام نیز به سرعت تعیین تکلیف خواهند شد، اضافه کرد: در مکانی مانند شهرک صنعتی خیام که تقاضا برای زمین زیاد است، واگذاری‌ها از طریق مزایده با در نظر گرفتن شاخص‌هایی اعم از میزان و نحوه فعالیت واحد صنعتی باید انجام شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: اولویت واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی با شرکت‌های دانش‌بنیان است، در مرحله بعد شاخص‌های واگذاری زمین در مزایده‌ها کاملا قابل اندازه گیری است و براساس امتیازاتی که واحدها دارند، زمین به آنها واگذار می‌شود.

رسولیان، یادآور شد: برخی از زمین‌های صنعتی در اختیار افرادی است که سال‌ها زمین را رها کرده و رفته‌اند و براساس قانون نمی‌توان مالکیت زمین را از آنان گرفت، در این راستا پیشنهادهایی برای قطع ارائه خدمات اعم از آب و برق و گاز به صاحبان این زمین‌ها شده که در دست بررسی است.

وی، تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی که متقاضی زمین زیاد نیست، فرآیندهای واگذاری کاملا الکترونیکی شده و افراد می‌توانند براحتی منطقه (زون) خود را مشخص کرده و هزینه آن را پرداخت کنند، فرآیند باز پس‌گیری زمین‌های راکد صنعتی نیز کاملا الکترونیکی و سامانه آن به زودی فعال خواهد شد.

بازگشت ۹۶۰ واحد تعطیل به چرخه تولید از ابتدای امسال تاکنون

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به مسوولیت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در احیای واحدهای صنعتی راکد اشاره و خاطرنشان کرد: کلینیک‌های کسب و کار این سازمان به تولیدکنندگان برای احیای واحدهای خود کمک می‌کند، در این راستا از ابتدای امسال تاکنون ۹۶۰ واحد تعطیل به همت تولیدکنندگان در کشور به چرخه تولید بازگشته‌اند.

رسولیان، تامین زیرساخت‌ها و حمایت از صنعت را از وظایف سازمان صنایع کوچک برشمرد و اظهار کرد: منابع مالی این سازمان محدود و سهم منابع دولتی از آن ۱۰ درصد است، باقی منابع از محل پرداختی واحدهای صنعتی تامین می‌شود، دستگاه‌های خدماتی نیز موظف هستند آب و برق مورد نیاز صنعت را تا ورودی شهرک های صنعتی تامین کنند.

وی، افزود: تامین هر مگاوات برق برای شهرک های صنعتی کشور ۲.۵ میلیارد تومان و خرید هر یک مترمربع زمین صنعتی با نرم خدمات آن شامل برق و آب و گاز در شهرک‌های صنعتی ۷۷۰ هزار تومان هزینه دارد و هر هکتار زمین صنعتی نیازمند ۲۵۰ کیلووات برق و کمتر از ۲ میلی‌متر آب و جاده و راه دسترسی است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به افزایش هزینه‌های تامین زیرساخت‌ها در شهرکهای صنعتی کشور اضافه کرد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور حداقل ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر کسری آب و سه هزار مگاوات کسری برق دارند، این در حالی است که شاخص‌های تولید در سال گذشته نسبت به یک سال قبل از آن دو برابر توسعه داشته است.

رسولیان، یکی از معضلات آینده بخش صنعت کشور را آب دانست و ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از سال گذشته خرید پساب‌های شهری را برای صنایع آغاز کرده است، به طوریکه تاکنون نزدیک به ۶۰ میلیون مترمکعب پساب در شهرهای مختلف توسط این سازمان خریداری شده که مقداری از آن نیز به صنایع اختصاص یافته است.

وی، میزان آب در اختیار شهرک‌های صنعتی کشور را ۱۸ هزار لیتر بر ثانیه دانست و یادآور شد: از این میزان بخشی در فرآیند تصفیه هدر می‌رود، اما چهار هزار لیتر بر ثانیه می‌تواند دوباره به چرخه استفاده بازگردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ۲۵۰ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد و ۱۸ تصفیه خانه نیز در حال ساخت است، ۱۸۰ هزار مترمکعب فاضلاب در این تصفیه خانه‌ها در شبانه روز تصفیه می‌شود که ۳۵ هزار مترمکعب از آن به صنعت بازمی گردد، ۱۵ هزار مترمکعب دیگر به این میزان اضافه خواهد شد.

رسولیان، خاطر نشان کرد: در دور نخست سفرهای رئیس‌جمهوری به استانهای مختلف کشور بخش صنعت بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است که از این محل بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی حل خواهد شد.

اضافه شدن ۷ هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی کشور سال گذشته

وی، به توسعه زمین‌های شهرکها اشاره کرد و گفت: پارسال هفت هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی کشور اضافه شد که سه برابر سال قبل آن بود، تا پایان امسال نیز ۶ هزار هکتار دیگر به وسعت آنها اضافه می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان سخنان خود به ظرفیت‌های شهرک صنعتی خیام در استقرار واحدهای دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: استقرار دانش‌بنیان ها در این شهرک می‌تواند این منطقه را به هاب دانش‌بنیان خراسان رضوی تبدیل کند.

گفتنی است، در جریان سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به استان خراسان رضوی، عملیات اجرایی احداث نخستین ناحیه صنعتی گرماب بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه طی مراسمی با حضور نمایندگان مردم شریف نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد

 

 

منبع: روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها