|
کدخبر: 281344

صادرات مواد خام معدنی در خراسان رضوی به صفر رسید

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی اعلام کرد در بخش معدن این استان، صادرات مواد خام معدنی وجود نداشته و تقریبا به صفر رسیده است.

صنعت صادرات مواد خام معدنی در خراسان رضوی به صفر رسید

«امیررضا رجبی»مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی؛ در نشستی که با حضور اعضاء کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه سهم سرمایه‌‌گذاری در خراسان رضوی نسبت به ۱۰ سال اخیر تغییر کرده و بیشتر از ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری صنعتی در خراسان رضوی توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر ۳۷ درصد سرمایه گذاری صنعتی در استان در بخش کانی‌های فلزی، ۱۳ درصد در بخش کانی‌های غیرفلزی، ۸ درصد در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات، ۶ درصد در بخش مواد شیمیایی و ۳ درصد در بخش لاستیک و پلاستیک است و در بخش معدن استان خراسان رضوی صادرات مواد خام معدنی وجود نداشته و تقریبا به صفر رسیده است.

وی افزود: طی ۸ ماه سال جاری به ۱۰ کشور حداقل ۱۰۰ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم و مقاصد صادراتی جدیدی هم برای استان ایجاد شده است؛ البته در دو ماه اخیر افت صادرات با افغانستان رخ داد اما وضعیت رو به بهبودی است.

مدیرکل صمت استان خراسان رضوی درباره عمده کالاهای صادراتی از استان بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی در ۸ ماه ابتدای سال جاری زعفران، میله‌های آهنی، پسته، سیب تازه، مخمرهای فعال، فروکروم، کف پوش غیر مخملی و... بوده و عمده کالاهای وارداتی دراین مدت ماشین‌آلات، پنبه، گوشی تلفن همراه بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: طی سال گذشته از ۵۰۰۰ واحد تولیدی در خراسان رضوی، ۳۷۳ واحد راکد شناسایی شد که از ابتدای سال ۵۶ واحد راکد مجددا راه اندازی شده و ۳۸ واحد در حال راه اندازی است؛ همچنین از ۴۸۳ معدن شناسایی شده در استان ۲۵ معدن راکد در این مدت فعال و ۹۰ معدن راکد به مزایده گذاشته شده است.

رجبی درباره رشد تولیدات صنعتی و معادن خراسان رضوی طی ۸ ماه ابتدای سال جاری بیان کرد: در این مدت کل تولیدات معدنی استان ۱۲ درصد رشد داشته ، همچنین ۵۰ درصد رشد در ظرفیت استخراج مهمترین معدن سنگ آهن استان یعنی سنگان خواف ایجاد شده است.

از سوی دیگر «امیررضا رجبی» در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فن‌آوری در محل نمایشگاه بین المللی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نامگذاری شده است، همکاری خوبی با پارک علم و فن‌آوری و دانشگاه‌های مادر داشته‌ایم که در این راستا نیز از ابتدای سال تا کنون چند تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی افزود: در واقع هدف اصلی‌مان از این اقدامات این بود که شرکت‌های بزرگ صنعتی را وارد حوزه پژوهش و فن‌آوری کنیم، چراکه حضور صنایع در حوزه پژوهش و فن‌آوری می‌تواند هم به لحاظ تامین منابع مالی کمک‌ کننده باشد و هم اینکه صنایع را به سمت دانش‌بنیانی مبتنی بر اقتصاد دانش‌محور خواهد برد و از نسل دوم و سوم خارج خواهد کرد.

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین گفت: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای بین اداره کل صمت، پارک علم و فن‌آوری و موسسه صنایع علوم غذایی منعقد می‌شود تا بتوانیم مشخصا از امکانات و فضای دانشی حوزه صنایع غذایی استفاده کنیم.

 

منبع: روابط عمومی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها