|
کدخبر: 281161

لزوم تهیه سند توسعه فناوری در بخش معدن

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) بر لزوم تهیه سند توسعه فناوری در بخش معدن و صادرات محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر، حمایت از بومی‌سازی و ساخت داخلی و صدور خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد.

«سمیه خلوصی»‌ در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی برنامه هفتم توسعه و موضوعات کلان و بخشی با عنوان «معدن در آینه برنامه‌های توسعه پنج ‌ساله کشور: سیاست‌ها و چالش‌ها» به ارائه پیشنهاداتی در خصوص بخش معدن در برنامه هفتم توسعه، چالش بازار صنایع معدنی که ناشی از توسعه نیافتن صنایع پایین‌دست صنایع معدنی از جمله خودروسازی و ماشین‌سازی که مصرف‌کننده اصلی محصولات صنایع معدنی محسوب می شوند، پرداخت.

وی بر صیانت از ذخایر معدنی (معادن فلزی) کشور و افزایش عمر معادن، الزام شرکت‌های مصرف‌کننده مواد معدنی کشور به استفاده از ماده معدنی با عیار حد کمتر در خطوط تولید و افزایش سهم تولید از منابع ثانویه (قراضه) و باطله معادن تاکید کرد.

خلوصی همچنین در راستای تکمیل زنجیره تامین در صنایع معدنی کشور که با محدودیت مواد معدنی مواجه شده است، تامین مواد معدنی از خارج را در قالب کنسرسیوم‌هایی (مشارکت) متشکل از ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی را پیشنهاد و به سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن و بوکسیت (که مواد معدنی مورد نیاز صنایع فولاد و آلومینیوم است) در کلاس جهانی در خارج از کشور و انتقال مواد معدنی آن به ایران تاکید کرد.

عدم توجه به ارزش‌افزوده در زنجیره فلزات

وی ضمن اشاره به صدور مجوزهای زیاد در زنجیره فلزات و عدم توجه به ارزش‌افزوده، گفت: باید بر تکمیل صدور مجوزهای زنجیره ارزش و ارتقای کیفیت تولید بیشتر تمرکز شود.

این مسوول ایمیدرو، فعالیت بنگاه‌های بخش معدن و صنایع معدنی در مقایس کوچک و تمایل آنها به تکمیل زنجیره خودشان در بالادست و پایین‌دست با توجه به منافع فردی بنگاه و بی‌توجه به توازن در طول زنجیره را یکی از مشکلات بخش معدن ذکر کرد.

وی درجهت رفع این چالش و به‌منظور افزایش توان رقابتی بین‌المللی بنگاه‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی، بر ارائه حمایت‌ها و مشوق‌ها به شرکت‌های سهامی که دارای سهم داخل بیش از ۲۰‌درصد یا ارزش بازار ۲ درصد کل بورس و یا اشتغال مستقیم بیش از پنج‌هزار نفر هستند تاکید کرد.

مدیر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو ادامه‌داد: این راهکار می‌تواند به حمایت از ادغام و بزرگ شدن واحدهای تولیدی معدن و صنایع معدنی منجر شده و امکان بهره‌مندی از مزیت مقیاس را فراهم کند و راهکارهایی نظیر ارائه مشوق و حمایت به سرمایه‌گذارانی که تامین زیرساخت‌ها مشارکت داشته‌اند، در حل مشکلات این بخش بسیار موثر خواهد بود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر