|
کدخبر: 280887

بازارهای جهانی در دست صنعت مس ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت مس ایران باید با آینده نگری، جایگاه تاثیرگذار خود در زنجیره جهانی مس را تعیین کرده، بخشی از این بازار را در اختیار گیرد و تعیین‌کننده باشد.

معدن بازارهای جهانی در دست صنعت مس ایران

«وجیه اله جعفری» در جلسه کنترل مدیریتی شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: طبق پیش بینی ها بازار جهانی مس از سال ۲۰۲۳ با کاهش تولید معادن مواجه می شود و این امر تا سال ۲۰۳۵ ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل ایمیدرو تاکید کرد: از این رو ضروری است که بتوانیم با آینده نگری و تعیین جایگاه خود در این زنجیره، اثرگذاری مورد نظر را در عرصه بین الملل داشته باشیم.

وی بیان‌داشت: هر بخش از زنجیره صنعت مس از جمله معدن، تغلیظ، ذوب و صنایع پایین دستی، سودآوری جداگانه ای دارد اما نکته این است که باید نسبت بازدهی به سرمایه گذاری را نیز مد نظر قرار داد.

کمبود کنسانتره مس در راه است

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: یکی از نقاطی که بازار جهانی را با بحران مواجه خواهد کرد، کمبود کنسانتره مس است و کشوری که در این بخش سرمایه گذاری کند، نقش موثرتری در بازارها خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برنامه شرکت مس دستیابی به ظرفیت تولید ۵.۶ میلیون تن کنسانتره مس تا پنج سال آتی است، افزود: باید بررسی شود اگر این ظرفیت به هشت میلیون تن برسد چه منافعی برای کشورمان خواهد داشت.

جعفری در عین حال با اعلام اینکه به‌زودی طرح جامع مس رونمایی می شود، یادآور شد: این موارد در طرح جامع مس به طور دقیق تری ارائه خواهد شد.

پیش نیازهای اجرای طرح های توسعه صنعت مس

در این نشست، «علی‌اصغر یوسف نژاد» عضو هیات عامل ایمیدرو، از طرح جامع مس به عنوان سند بالادستی این صنعت یاد کرد و گفت: استراتژی مشخص، اصلی ترین عامل حرکت در مسیر توسعه و عامل تعیین‌کننده در بازارهای جهانی است.

وی همچنین از برآورد تامین و مصرف آب و انرژی و نسبت ذخیره به برداشت ماده معدنی به عنوان عوامل تعیین کننده در جایگاه آتی شرکت مس یاد کرد.

همچنین «سمیه خلوصی» مدیر برنامه ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو، توسعه همکاری با معادن کوچک معادن و اثر گذاری بر درآمدزایی و اشتغال این معادن را مورد تاکید قرار داد و گفت: موارد ضروری برای توسعه این صنعت همچون استفاده از نسل جدید فناوری (نسل چهارم) و هوش مصنوعی و مکانیزه‌اسیون فرایند تولید، باید مشخص باشد.

وی همچنین ساختار و نحوه تامین مالی برای جذب ۱۰ میلیارد دلار سرمایه را مورد اشاره قرار داد و گفت: آینده‌نگری در میزان درآمد، هزینه ها و صادرات باید به گونه ای باشد که خللی در تامین سرمایه ایجاد نشود.

«امیر صباغ» مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو نیز اظهار داشت: ثبت سفارشات تجهیزات و مجوزهای مربوطه، درصد ساخت داخل، زمان ساخت و ارسال به سایت های توسعه، چگونگی همکاری با گمرک، از جمله اصولی هستند که باید زمان بندی دقیق آن ها در فرایند توسعه مشخص شوند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر