|
کدخبر: 276833 نیما مجدی

رئیس سازمان صمت استان خوزستان خبر داد؛

صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری محقق شد/ انرژی دست اندازه تولید است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان از صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری از این استان خبر داد و گفت: کشورهای عمان و عراق رتبه دار واردات از ایران در ۶ ماه اول سال جاری بوده‌اند.

صنعت صادرات ۴.۵ میلیارد دلاری محقق شد/ انرژی دست اندازه تولید است

استان خوزستان دارای پتانسیل‌های بی‌شماری در حوزه صنایع بوده و از نفت، گاز و پتروشیمی گرفته تا بازارچه های مرزی، منطقه آزاد و صنایع دستی فعال است. این استان یکی از رکوردداران صادرات در کشور و یکی از میزبان‌ترین‌ها در پذیرش صنایع کشور است. خبرنگار گسترش نیوز درباره میزان تولیدات و صادرات در شش ماه نخست سال جاری با رئیس صمت این استان گفتگوی کوتاهی داشت که در ادامه می‌خوانید.

حمید رضا فلاح زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در گفتگو با گسترش نیوز با اشاره به این که استان خوزستان دارای ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صنعت، معدن و تجارت است؛ افزود: در حوزه صنعت، دارای ظرفیت و پتانسیل های بسیار خوبی در این استان هستیم به شکلی که حضور و فعالیت شرکت‌های بزرگ صنعتی همچون،  فولاد، صنایع غذایی، شرکت های تولید نیشکر و شکر،‌ صنایع شیمیایی و پتروشیمی  از جمله آنها در این استان است.

وی درباره تولید فولاد در این استان خاطرنشان کرد: میزان ظرفیت تولید سالانه در حوزه فولاد، حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن در سال است این در حالی است که تا به امروز ظرفیت های بسیار مناسبی در حوزه های مختلف طراحی کرده و به زودی شاهد تحولات مناسبی در صنایع خواهیم بود.

این مقام مسئول استانی بحث پایش واحدهای صنعتی و جذب سرمایه‌گذاران از جمله طرح‌های تحولی دانست و با بیان این که پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۰۰ طرح صنعتی در قالب طرح‌های توجیهی تهیه کنیم ادامه داد:  این طرح ها تکمیل‌کننده زنجیره های تولید ما بوده و بر مبنای طرح های آمایش صنعتی در مناطق کمتر برخوردار یا کمتر توسعه یافته اجرایی می‌شود.

پیش بینی اشتغال ۱۰ هزار نفری در استان خوزستان

 فلاح‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که از ابتدای سال تا به امروز حدود ۵۰۰ جواز کار در این استان صادر شده است؛ اذعان کرد: به نظر می رسد با صدور این تعداد جواز کار در استان خوزستان به زودی شاهد اشتغال۱۰ هزار نفر باشیم. همچنین با بهره‌برداری ۸۰ تا واحد صنعتی ظرفیت  اشتغال به  ۱۶۰۰ نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار بر مبنای آمایش صنعت، پتانسیل‌های منطقه و با اولویت‌های لازم در حوزه صنعت انجام می‌پذیرد در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند واحد صنعتی و تولیدی در استان فعال هستند؟ خاطر نشان کرد: در حوزه صنایع کوچک و متوسط، حدود ۱۸۰۰ شرکت در سطح استان وجود دارد که ۴۰۰ شرکت راکد بوده و در حوزه  صنایع بزرگ ۱۵۰ شرکت در سطح استان وجود دارند که  همگی فعال هستند.

فعالیت بازارچه های مرزی؛ توسعه صادرات

رئیس سازمان صمت استان در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال جاری تا به امروز چه میزان صادرات از این استان انجام شده است؛ افزود: حدود ۴.۵ میلیارد دلار میزان صادرات از این استان و در حوزه‌های مختلف بوده و این به تنهایی بیانگر وجود پتانسیل‌های قابل توجه در استان خوزستان است. این در حالی است که این استان بر خلاف سایر نقاط کشور دارای ۳ اتاق بازرگانی بوده که تعاملات بسیار خوبی با مجموعه های همسایگان دارند.

.خوزستان

فلاح زاده در ادامه با اشاره به این که بازارچه های مرزی در توسعه صادرات تاثیرگذار است، یادآور شد: در حال ترسیم برنامه‌هایی هستیم که بتوانیم از ظرفیت این بازارچه ها به نحو احسن استفاده کنیم. به گفته او، ظرفیت بسیار خوبی در استان بالاخص در حوزه منطقه آزاد  اروند وجود دارد که در حال بررسی این ظرفیت ها و برنامه ریزی‌های لازم هستیم.

بازار و انرژی دست اندازهای تولید

رئیس صمت استان خوزستان در بخش دیگری از سخنانش نبود بازار مناسب و مشکلات انرژی را از دیگر دست اندازهای تولید در این استان عنوان کرد و با بیان این که در استان خوزستان، صنایع بزرگ با مشکلات بی شماری در حوزه انرژی مواجه‌اند، گفت: اگرچه در تلاشیم تا با تعاملات بین دستگاهی این مشکلات را رفع کنیم اما همچنان شاهد تداوم آنها بالاخص در فصل تابستان و زمستان هستیم. به شکلی که در تابستان با مشکلات برق و در زمستان با مشکلات گاز، تولیدات ۲۰ درصد کاهش یافته و در بازار نیز به علت نوسانات قیمت جهانی، فولادسازان این استان بیشترین مشکلات را متحمل می شوند.

فلاح‌زاده از تدوین دستورالعملی در وزارت صمت برای رفع مشکلات تولید (در بحث انرژی) اشاره کرد و افزود: با توجه به پی‌گیری‌های انجام شده در حوزه رفع مشکلات تولیدکنندگان به علت کمبود انرژی، دستور‌العملی در وزارت صمت در حال تدوین است تا براساس آن بتوانیم با تعاملات پیش بینی شده در این دستور العمل، تولیدکنندگان کمترین مشکلات را متحمل شوند.

به گفته او، در زمینه مشکلات حاصل از نبود بازار، با اتاق‌های بازرگانی استان تعاملاتی در راستای توسعه ارتباطات فراملی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم با موفقیت از این دوره نیز عبور کنیم.

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها