|
کدخبر: 273854

مزایا و معایب استفاده از قالب تزریق پلاستیک

قالب سازی پلاستیک روش های مختلفی دارد که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود دارد. قالب تزریق پلاستیک نیز مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

قالب تزریق پلاستیک یک فرایند شامل ذوب مواد اولیه پلاستیکی و انتقال آن به قالب های از پیش ساخته شده و شکل دهی نهایی ماده، سرد شدن و خروج قطعه است. از ویژگی های اصلی این فرایند می توانیم به تکرارپذیری بالای آن اشاره کنیم که تولید کنندگان را قادر می سازد تا حجم بالایی از قطعات پلاستیکی را به صورت کاملاً یکسان و مشابه در کوتاه ترین زمان و حداقل هزینه تولید کنند.  

این ویژگی ها سبب شده تا قالب تزریق پلاستیک در صنایع مختلف کاربردهای متعددی پیدا کند، این فرایند در صنایع خودروسازی تا صنعت پزشکی قابل مشاهده است اما تنها نکته قابل تأمل این است که قالب تزریق پلاستیک همیشه بهترین گزینه برای ساخت قطعات پلاستیکی نیست.

قالب سازی پلاستیک روش های مختلفی دارد که هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند که بسته به شرایط و نوع قطعه این تولید کننده است که تصمیم می گیرد از کدام روش برای ساخت قالب و ساخت قطعه استفاده کند. در این مقاله نیز قصد داریم مزایا و معایب قالب تزریق پلاستیک را بررسی کنیم و ببینیم در چه شرایطی کمی توان از این روش استفاده کرد.

قالب تزریق پلاستیک

مزایای استفاده از قالب تزریق پلاستیک

بسیاری از تولید کنندگان برای ساخت قطعات پلاستیکی به قالب تزریق پلاستیک روی می آورند زیرا:

  1. ساخت قطعات با هندسه پیچیده و تلورانس محدود را امکان پذیر می کند.

این روش اجازه می دهد تا حجم زیادی از قطعات یکنواخت و پیچیده را بتوان به سادگی تولید کرد. با این حال، برای سهولت خروج قطعه از قالب و دستیابی به قطعات دقیق، باید به محل قرارگیری دریچه و دروازه، خطوط جوش، انتقال گوشه، ضخامت دیوار، طراحی دنده و باس و موارد دیگر توجه کرد.

با قالب‌گیری تزریقی، می‌توانید به راحتی به تحمل‌پذیری قطعات ± 0.500 میلی‌متر (0.020 اینچ) دست پیدا کرد. در برخی موارد، حتی می‌توانید قطعاتی با تلورانس ± 0.125 میلی‌متر (0.005 اینچ) تولید کرد، که قطعاتی را در اختیار تولید کننده قرار می‌دهد که برای اکثر کاربردها به اندازه کافی دقیق هستند و با قطعات ماشین‌ کاری شده با چاپ سه بعدی یا CNC قابل مقایسه هستند.

 

  1. با این روش با طیف گسترده ای از مواد و رنگ ها سازگار است

امروزه بیش از 25000 ماده مهندسی شده وجود دارد که با قالب تزریق پلاستیک سازگار هستند، از جمله ترموپلاستیک ها، ترموست ها، رزین ها و سیلیکون ها. با تمام این گزینه‌ها، می‌توانید گزینه‌ای را پیدا کنید که تعادل مناسبی از خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی را ارائه دهد. موادی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)، پلی اتیلن (PE)، پلی استایرن (PS) و پلی پروپیلن (PP). همچنین می توانید از مخلوطی از مواد برای تولید قطعه ای با استحکام، مقاومت در برابر ضربه یا سفتی مورد نیاز خود استفاده کنید. به عنوان مثال، ممکن است الیاف شیشه را به ترموپلاستیک خود اضافه کنید تا یک کامپوزیت تقویت کننده استحکام ایجاد کرد. همچنین در مورد رنگ ها گزینه های مختلفی دارید. استفاده از مستربچ ها، رزین های از پیش رنگ شده، رنگ های مایع یا مخلوط نمک و فلفل را برای رسیدن به رنگ دلخواه خود در نظر بگیرید.

  1. 3. این روش بسیار کارآمد است.

در حالی که چاپ سه بعدی یا دستگاه CNC یک قطعه ممکن است چند دقیقه یا حتی چند ساعت طول بکشد، اکثر چرخه های قالب تزریق پلاستیک تنها 10 تا 60 ثانیه طول می کشد. حتی اگر هندسه پیچیده ای دارید که قالب گیری آن حدود 120 ثانیه طول می کشد، می توانید چندین قسمت کوچکتر را در یک قالب بزرگتر قرار دهید. این به حداکثر رساندن کارایی کمک می کند تا از هر قالب بیشترین بهره را برد و به شما امکان می دهد صدها قطعه یکسان در ساعت با هزینه کم ایجاد کنید.

  1. 4. تکرارپذیری و قابلیت اطمینان بالا را ارائه می دهد.

یکی از مزایای اصلی قالب تزریق پلاستیک، تکرارپذیری بالای آن است. هنگامی که ساخت قالب به اتمام می رسد، می توانید هزاران قطعه را قبل از نیاز به نگهداری ابزار خود تولید کنید. یک قالب آلومینیومی معمولا بین 5000 تا 10000 چرخه دوام می آورد و یک قالب تولید فولاد در مقیاس کامل می تواند بیش از 100000 چرخه دوام بیاورد. به علاوه، از آنجایی که در قالب تزریق برای هر قسمت از یک قالب استفاده می شود، محصولات یکسانی خواهید داشت.

  1. 5. می توانید دوباره از مواد استفاده کنید.

اگرچه قالب تزریق پلاستیک نسبت به بسیاری از روش های قالب سازی پلاستیک ضایعات مواد پس از تولید کمتری ایجاد می‌کند، اما همچنان ضایعات اضافی ایجاد می‌کند. با این حال، برای صرفه جویی در مصرف مواد و کاهش ضایعات مواد، می توانید به راحتی هر گونه اسپرو، رانر یا سایر قطعات پلاستیکی باقیمانده را دوباره آسیاب کنید، ذوب کنید و دوباره استفاده کنید.

معایب استفاده از قالب تزریق پلاستیک

قالب سازی پلاستیک

  1. 1. هزینه های راه اندازی بالا

از آنجایی که برای هر قطعه باید ابزار سفارشی ایجاد شود، هزینه های راه اندازی اولیه بالاست و این برای دوره های تولید کم حجم مقرون به صرفه نیست. ابزار برای یک طراحی ساده و یک دوره تولید کوچک می تواند بین 2000 تا 5000 دلار هزینه داشته باشد، اما ابزار برای قالب های بزرگ و پیچیده آماده برای تولید در مقیاس کامل می تواند چندین برابر هزینه داشته باشد. اگرچه می‌توانید بارها و بارها از این قالب‌ها استفاده کنید و در هزینه‌های ابزارسازی صرفه‌جویی کنید، ارزش این را دارد که از قبل هزینه ساخت قالب را در نظر بگیرید.

  1. 2. زمان تحویل اولیه طولانی است.

یک قطعه ماشینکاری شده CNC را می توان در عرض 5-10 روز تحویل داد و قطعات پرینت سه بعدی صنعتی اغلب 3-5 روز زمان تحویل دارند. با این حال، قالب تزریق پلاستیک زمان طولانی تری دارد. معمولاً 5-7 هفته برای تولید ابزار و 2-4 هفته برای تولید و ارسال قطعات طول می کشد.

  1. 3. تغییرات طراحی گران است.

با پرینت سه بعدی، هر زمان که طراحی را تغییر دادید، می توانید به سادگی یک فایل آپلود کرده و قسمت جدیدی را چاپ کنید، اما در قالب تزریق پلاستیک اینطور نیست. اگر تغییری در طراحی ایجاد کنید، احتمالاً باید یک قالب جدید از ابتدا ایجاد کنید، که به معنای صرف زمان و هزینه بیشتر در پروژه شماست.

قالب سازی

شرکت قالب سازی فن آورپلاستیک در زمینه طراحی و ساخت قالب تزریق پلاستیک تجربه ای 20 ساله دارد و می تواند راجع به هر یک از شرایط به شما مشاوره تخصصی و رایگان ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش تماس بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر