|
کدخبر: 269649 کیمیا ملکی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

برای برپایی هیئت امام حسین (ع) چقدر پول لازم است؟ / صفر تا صد هزینه ها

هر ساله، با ورود به ماه محرم شهر ها و روستاها سیاه پوش می شوند و نمادهای این ماه عزیز را در کوچه و پس کوچه ها می بینیم. هیأت با هزینه های مردمی برگزار می شوند و مردم از ماه ها قبل برای محرم به فکر پس انداز هستند. در این گزارش به بررسی هزینه لازم برای برپایی یک هیئت مذهبی پرداخته‌ایم.

اقتصاد برای برپایی هیئت امام حسین (ع) چقدر پول لازم است؟ / صفر تا صد هزینه ها

ماه محرم، یادآور مصیبت بزرگ سید الشهداء و ماه اندوه و عزاداری دوست‌داران اهل بیت (ع) است. مراسم ماه محرم و عشق به حسین (ع) سالهاست که نه تنها کمرنگ نشده بلکه رنگ و بوی خاصی به خود گرفته و معمولا با کمک خیر ها و اقشار مختلف جامعه به صورت کاملا مردمی برگزار می ‎شود.

محرم۲

شیعیان علاقه دارند بخشی از سرمایه خود را در قالب نذورات مختلف برای کسب خیر هزینه کنند. هر ساله برای برگزاری آیین‌ مذهبی محرم گردش مالی قبال توجهی ایجاد می‌شود. با توجه به شرایط اقتصادی، شاهد افزایش قیمت ملزومات مورد نیاز برای برگزاری آیین های مرتبط با عزاداری ماه محرم هستیم. در این ماه بازار نذری و برپایی هیأت داغ است. گردانندگان هیأت های مذهبی پس از تشکیل آن در مکانی از پیش تعیین شده که ممکن است چادر، تکیه، حسینیه، مهدیه، مسجد، امامزاده، منزل مسکونی، شخصی باشد، به عزاداری و سوگواری پرداخته، بعضاً اقدام به پذیرایی و توزیع نذورات، اطعام و احسان  اقدام می کنند.

در تمام سال هایی که مراسم عزای امام حسین(ع) برگزار می شود، موارد مختلفی را دیدیم. از تکیه ای کوچک با چند متر موکت ساده در خیابان تا هیئتی بزرگ در بهترین نقطه شهر.

 

به بهانه آغاز ماه محرم به هزینه لازم برای بر پایی یک هیئت مذهبی در سال ۱۴۰۱ پرداختیم که نشان می‌دهد برپایی مراسم عزاداری کار بسیار دشواری است اما عشق به امام مظلوم شیعیان تامین هزینه ها و برپایی هیئت‌های مذهبی را راحت کرده است. با گسترش نیوز همراه باشید:

چادر و داربست هیئت

برخی خانه‌ها و گاه پارکینگ منازل به عنوان هیئت برای عزاداری اباعبدالله مورد استفاده هستند. اما از قدیم هیئت‌هایی که در فضای آزاد برپا می‌شوند هم مخاطبان خاص خود را دارند. یکی از ابتدایی ترین وسایل در برپایی یک هیئت، چادر و داربست است. هزینه خرید چادر برزنتی از متری ۷۰ هزار تومان شروع و به ۱۳۰ هزار تومان می رسد. این مورد بستگی به متراژ  زمین هیئت هم دارد. هزینه داربست نیز ساعتی تغییر می کند. بستگی دارد چه زمانی برای کرایه اقدام کنید. اغلب هیئت های بزرگ داربست را خریداری کرده و سال ها از آن استفاده می کنند.

فرش

بعد از بر پایی چادر، مهم ترین مورد فرشی است که عزاداران باید روی آن بنشینند. بسیاری از هیئت ها از فرش های دسته دوم استفاده می کنند. با جست و جو در بازار محدوده قیمتی برای فرش های دست دوم به را دست آوردیم. برای مثال ۴ تخته فرش ۱۲ متری با قیمت ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسید. برخی از هیئت ها نیز از موکت استفاده می کنند که قیمت آن از متری ۱۵ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

اجاره موتور برق

همچنین برخی هیئت های سیار برای تامیم برق تکیه خود از موتور برق استفاده می کنند. اجاره روزانه موتور برق از ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود.

علم

عَلَم هیئت یکی از مولفه های مشترکی است که در هر شهر از آیین آن منطقه بهره می گیرد. نمادی زیبا و مجلل که قدمت هیئت‌های مذهبی را هم به رخ می‌کشد.

علم ها بنا بر مقدار ورق فولادی که در آن ها استفاده می شود قیمت های مختلفی دارند. هر چند که ورق های خوب به کار رفته در علم ها آلمانی است اما این روز‌ها با وجود تحریم ها از ورق های چینی استفاده می شود.

قیمت علم رابطه مستقیم با تعداد تیغه ها و ابزار تزئینی آن دارد. برخی از هیئت ها از علم های دسته دوم و برخی دیگر نو استفاده می کنند.

در گفت و گوی خبرنگار گسترش نیوز با برخی از کارگاه هایی که علم می سازند قیمت های زیر بدست آمد:

علم ۵ تیغه ۱۵۰ میلیون تومان و ۹ تیغه از ۱۲۰ میلیون شروع و تا ۴۰۰ میلیون تومان می رسد. همچنین علم ۱۱ تیغه دسته دوم نیز در برخی از کارگاه ها از ۱۸ میلیون شروع و تا ۴۰ میلیون تومان فروخته می شود.

علم ۲۱ تیغه که به گفته کارگاه سازنده از بهترین نوع علم ها است، حدود ۶۵ میلیون تومان تمام می شود.

علم-محرم

لازم به ذکر است که قیمت علم با توجه به تزئینات و پرهایی که در آن استفاده می شود، متفاوت است.

مثلا قیمت زنگ فندقی ۱۰ هزار تومان، شیر غفور ۴ میلیون تومان، طاووس چکشی ریز جفتی ۳۵۰ هزار تومان و درشت جفتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت زنگوله نیز در محدوده ۲۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون است. همچنین قیمت پر های مختلفی که روی علم استفاده می شود از ۱۲۵ هزار تومان شروع و تا ۲۰۰ هزار تومان می رسد.

پر-تزئینی

گاهی نیز در علم طلا یا برنج کار می شود که با این موارد قیمت علم سر به فلک می کشد. همچنین برخی از علم سازان معروف نرخ های جداگانه ای برای این کار دارند. در کل هر چه علم یک هیئت بزرگ تر باشد آن دسته را با شکوه تر نشان می دهد.

لازم به ذکر است که عَلم ۳۳ تیغه‌ حرم امام رضا(ع) گرانترین عَلم دنیا است و با ۱۵ جفت شیر تزئین شده و مقادیر زیادی هم طلا دارد. حسین علم‌دار سازنده این علم بوده و شهرت بالایی در ساخت این نماد دینی دارد.

برای بلند کردن علم از هیکلی استفاده می شود که در محدوده قیمتی ۹۸۰ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و این مبالغ بالا برای هیکلی هایی است که از چرم گاو میش تهیه شده‌اند.

پرچم

یکی از لوازمی که برای بهتر دیده شدن فضا هیئت به کار می رود، پرچم است. پرچم از دیرباز برای نمایش قدرت یا تعیین مرز و محدوده قلمروها کاربرد داشت. پرچم در اندازه و مدل های مختلفی به فروش می‌رسد. برخی از آن ها در سر تا سر دیوار های هیئت کشیده می‌شوند و برخی دیگر تنها گوشه ای از دیوار را اشغال می‌کنند. قیمت پرچم از ۴۵ هزار تومان شروع می شود و تا ۶۰۰ هزار تومان نیز می رسد. برخی از کتیبه برای دیوارهای هیئت استفاده می کنند که قیمت آن ها از ۱۰۰ هزار تومان به بالا است.

بعضی از هیئت ها نیز در دسته خود از بیرق استفاده می کنند که قیمت آن از ۱۳۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

پرچم-محرم-خرید

محرم۳

سیستم صوتی

داشتن سیستم صوتی خوب و مناسب برای هیئت بسیار اهمیت دارد. قیمت میکروفون از یک میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۲۲ میلیون و  ۵۰۰ هزار تومان می رسد. همچنین بازه قیمتی باند بین ۴ تا ۳۶ میلیون تومان است.

پایه باند نیز برای نگه داری آن لازم است که با محدوده قیمتی ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون به فروش می رسد.

قیمت-باند

قیمت-میکروفن

میکروفون-باسیم

مداح

برنامه عزاداری و شوری که در هیئت بر پا می شود، به مداحی که در آن شب ها اجرا می کنند بسیار وابسته است. 

مداحان قیمت های مختلفی دارند که با توجه به معروف بودن و خوش صدایی آن ها مختلف است. نرخ مداحی شب های محرم از شبی ۲۰۰ هزار تومان شروع می شود. برخی از مداحان معروف شبی صد میلیون تومان دریافت می کنند. در  این میان هستند کسانی که بدون مشخص کردن قیمت و حتی رایگان به مراسم می آیند.

طبل

یکی از مواردی که نظر ما را به دسته هیئت جلب می کند، طبل است. در رابطه با استفاده از طبل نظرات مختلفی وجود دارد. قیمت طبل از ۳۸۰ هزار تومان شروع و تا ۵۱ میلیون تومان می رسید. البته استفاده از طبل های گران قیمت زیاد مرسوم نیست. همچنین قیمت طبل بچگونه از ۵۰ هزار تومان شروع می شود.

طبل-خرید

در برخی از فروشگاه ها نیز طبل ۱۰۰ استیل قوه ای دسته دوم را از ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون و ۶۰۰ می فروشند.

پرچمم-محرررم

برای زدن طبل به توپوز نیاز است که قیمت آن حدود ۳ میلیون تومان است. بند طبل نیز در محدوده قیمتی ۹۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان است.

پایه طبل نیز از ۱ میلیون تومان شروع و تا ۳ میلیون تومان به فروش می رسد. همچنین سنج نیز برای دسته از موارد مهم است. قیمت سنج از ۲۹۰ هزار تومان شروع و تا ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

قیمت-سنج

زنجیر و سر بند

در دسته های هیئت زنجیر زنی حرف اول را می زد. هر چند که در آداب و رسوم برخی از شهر ها زنجیر زنی نیست. قیمت زنجیر نیز از ۱۲۰ هزار تومان شروع و تا ۲۱۶ هزار تومان می رسد.

محرم-پرچم

اگر عزاداران بخواهند سربند روی سر خود ببندند، قیمت سربند های مختلف در محدوده ۲ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان است. این مورد البته جزو هزینه های هیئت نیست اما بهتر دیدیم درباره قیمت آن هم صحبت کنیم.

زنجیر-محرم

محرم۵

ابزار تعزیه

به بخش پرشور و بسیار احسایی مراسم محرم می‌رسیم؛ تعزیه! سنتی که از قدیم در ایام محرم برگزار می شد. نمایشی داغ از عزای کربلا را بعد از این همه مدت در دل ها زنده می کند. تعزیه ها با توجه به سنت و رسوم هر شهر متفاوت هستند.

نمایش تعزیه به ابزار هایی نیاز دارد که از جمله آن ها شمشیر است. قیمت شمشیر دسته چوبی ذوالفقار از ۱۸۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۴۵۰ هزار تومان می رسد. برای انجام تعزیه حدودا ۶ شمشیر نیاز است. مشک آب نیز در این نمایش به کار برده می شود. هزینه خرید مشک حدودا نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان است. کلاه خود نیز از ۲۵۰ هزار تومان تا ۸ میلیون تومان است.

کلاه-خود-محرم

مشک-محرم

ابزار نذری

همه هیئت ها از افرادی که در مجلس عزای امام حسین (ع) هستند، پذیرایی می کنند. این پذیرایی به لوازمی نیاز دارد که همه هیئت ها باید داشته باشند.

قیمت اجاق گاز از ۲۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

قیمت دیگ کیلویی ۱۰۵ هزار تومان است.

قیمت کتری های ۱ لیتری هیئت نیز از ۵۱ هزار تومان شروع می شود و تا ۲۵۰ هزار تومان می رسد. کتری ها برای پذیرایی با چای کاربرد دارند که یاور همیشگی عزاداران است و بی وقفه برای پذیرایی استفاده می‌شود.

همچنین قیمت کفگیر نیز در محدوده ۷۳ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان است.

کفگیر-خرید

قیمت-اجاق

کلام آخر

عزاداری برای سید و سالار شهیدان حسین (ع) چون خون در رگ های ما جاری است. مردم دنیا هر ساله برای عزاداری امام حسین ( ع ) سنگ تمام می گذارند. داغ عزای کربلا هنوز در دل ما زنده است.

در این گزارش به قیمت حدودی بر پایی یک هیئت پرداختیم. اما همه ما می دانیم که بسیاری از هیئت ها با نذورات مردم بر پا می شود. نباید فراموش کرد که عزاداری و گریستن برای شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است. 

محرم۶

برپایی یک هیئت با سقف هزینه ها بدون در نظر گرفتن مبلغ مربوط به  تهیه چادر، فرش و تعداد زیادی پرچم نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود.

همچنین با امکاناتی ساده و با مبلغی حدود ۳۵ میلیون تومان نیز می توان هیئتی برای عزای سالار شهیدان بر پا کرد.

بسیاری از این افراد صرف نظر از اینکه با این مبالغ می توانند به کاری دیگر بپردازند برای عشق به امام حسین (ع) هر ساله هیئت عزاداری بر پا می کنند.

محرم۴

ارسال نظر