|
کدخبر: 272448

مدیرعامل شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان در گفتگو با گسترش نیوز؛

ثبت برند خرما در این شهرک صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان گفت: « این استان دومین مقام تولید خرمای کشوری را داراست در نتیجه به دنبال توسعه خوشه کسب و کار خرما در شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان، این محصول را به ثبت ملی رسانده ایم».

صنعت  ثبت برند خرما در این شهرک صنعتی

استان سیستان و بلوچستان از استان های کم برخوردار کشور است که مشکلاتی در زمینه جذب سرمایه گذاری یا تامین انرژی واحدهای صنعتی از مشکلات همیشگی آنهاست. شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان در تلاش است با همین محدودیت ها بهترین عملکرد را در میان سایر شهرک های صنعتی داشته باشد لذا در همین خصوص محسن راشکی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سیستان و بلوچستان درباره پروژه های در دست افتتاح هفته دولت و اقداماتی که از ابتدای سال جاری ( ۵ماهه نخست سال)، به سرانجام رسیده با گسترش نیوز گفتگو کرد است که ماحصل آن را در ذیل می خوانید.

*درباره اخذ مجوزهای کارگاه های دانش بنیان اقداماتی انجام شده است؟

تقریبا می توان گفت صد در صد بودجه استانی که برای توسعه شهرک صنعتی مدنظر قرار گرفته بود محقق شده که این موضوع منجربه افزایش سهم شهرک های صنعتی در توسعه زیرساخت ها و تولیدات می شود. در سال جاری یکی از مهمترین برنامه های شهر‌ک‌های صنعتی این استان، راه اندازی ۱۵ کارگاه دانش بنیان بوده که تا امروز اعتبار لازم برای راه اندازی ۵ کارگاه محقق شده و به بهره برداری رسیده است. همچنین، در حال تکمیل اخذ مجوزهای لازم برای مستقر شدن ۶ کارگاه در زمینی به وسعت ۱۵ هکتار در این شهرک ها هستیم.

*برای تامین گاز شهرک‌های صنعتی این استان چه تدابیری اندیشیده شده است؟

 یکی از پروژه های حائز اهمیت در بحث زیر ساخت ها، گاز رسانی واحد های شهرک های صنعتی است که می تواند کمک بزرگی برای ایجاد محصولاتی با مزیت رقابتی و قیمت تمام شده در بازارهای هدف باشد تا از این طریق بتوانیم رقابت پذیر با سایر محصولات مشابه بوده و شرکت های مورد نظر نیز امکان ورود به بازارهای هدف را داشته باشند.

با توجه به این که در مرز پاکستان قرار داریم و متاسفانه قاچاق سوخت از این مرز انجام می شود لذا بعضا دستگاه های تامین کننده با سختگیری به واحد های تولیدی گاز می‌دهد در نتیجه با تامین زیرساخت‌ها می توان تا حد  قابل توجهی این مشکل (سوخت رسانی) را رفع کرد.

راشکی

همچنین ، در دو شهرک اصلی استان سیستان و بلوچستان همچون شهرک صنعتی کامبوزیا و زاهدان، کارگاه و ایستگاه های گازرسانی درحال تکمیل مراحل پایانی بوده  که در هفته دولت و طی دو ماه آینده هر دو شهرک با توجه به تکمیل شبکه های داخلی امکان وصل به شبکه گاز سراسری موجود را رقم می زنند و زیر ساخت شبکه کارگاهی کاملا در تمام فاز ها تکمیل شده است و کامبوزیا هم تا حدودی در مرحله تامین و تکمیل گاز رسانی در فاز عملیاتی و در حال احداث است.

*با توجه به این که استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان های کم برخوردار کشور است فعالان اقتصادی به چه شکلی منابع آبی را مدیریت می کنند؟

استان ما دارای شرایط اقلیمی خشک است و یکی از مشکلات آن در حوزه زیر ساخت ها، تامین آب پایدار است که با حمایت و پیگیری های لازم استانداری و با دستور شورای شهر در حوزه اقتصادی توانستیم قراردادی برای اولین بار در استان با سازمان آب منطقه ای منعقد کردیم که به دنبال آن ۲۵ لیتر آب بر ثانیه از پساب فاضلاب شهری زاهدان برای صنعت خریداری و خطوط انتقال اجرا شد. برای اجرای این پروژه آبی، مبلغی نزدیک به ۴ و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم تا از آب پایدار در بخش صنعت استفاده کنیم . همچنین از دیگر اتفاقات خوشایند در حوزه آب صنایع، تکمیل زیر ساخت‌های مورد نظر برای تامین آب شهرک صنعتی زاهدان، جاده میرجاوه است و می توانیم در هفته دولت این را در اختیار صنعتگران خود قرار بدهیم. در حال حاضر نیز در حال احداث پست برق مشترک با ظرفیت ۴۰ مگابایت برای شهرک صنعتی کامبوزیا هستیم .

*در ۵ ماهه ابتدای سال، سرمایه گذاری در این استان به چه شکلی بوده است؟

در پنج ماه اخیر، حدود ۱۹ قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده است که به دنبال آن ۵.۷ هکتار زمین واگذار شده است. همچنین، طی این پنج ماه اخیر ۱۸ واحد به بهره برداری رسیده  که برای ۱۶۵نفر ایجاد اشتغال  کرده و ۵۸۰ میلیارد تومان ظرفیت سرمایه گذاری آنهاست.

ببینید در بخش توسعه صنایع کوچک، شرکت شهرک های صنعتی ایران در اواخر ۹۰، موفق به کشف یک ساختار توسعه ای، در شهرک های صنعتی شد و آن حمایت های نرم افزاری از واحدهای صنعتی و توسعه آنها در بازارهای هدف بود. در بخش توسعه صنایع کوچک، خوشه های کسب و کاری به عنوان مدل مد نظر قرار گرفت و در استان سیستان و بلوچستان این مدل خوشه کسب و کار بر روی میوه های گرمسیری با نگاه باغ های موز در دستور کار قرار گرفته و از امسال (۱۴۰۱)، برنامه عملیاتی آن اجرایی خواهد شد.

*در مورد کسب و کار خوشه خرما، چه اقداماتی انجام داده اید؟

از نظر آمار استان سیستان و بلوچستان دومین تولید کننده خرمای ایران بوده و بسیاری از برندهای مطرح ایران، با بسته بندی، محصول استان، درآمدزایی می کنند در نتیجه همین موضوع و نبود برند مشخصی برای خرمای استان سیستان و بلوچستان تلاش کردیم، برندی برای خرمای این استان را  با اسم (بیک)، در مجاورت کوه بیک به ثبت برسانیم و همین موضوع هم به توسعه خوشه کسب و کار خرمای سراوان انجامیده است.

همچنین، با رایزنی های انجام شده، برای اولین بار، رشته تولید و فرآوری خرما در مرکز آموزش علمی و کاربردی این استان با حمایت شهرداری راه اندازی شده و خیلی ارزشمند است .

* آیا شهرک جدیدی هم قرار است احداث شود؟

با توجه به حجم گسترده  افتتاح های هفته دولت،  تصمیم بر این شد تا در هفته دولت،  ۵ کارخانه بزرگ به صورت نمادین افتتاح شوند.

طی ۵ ماه حدود ‍۱۸ واحد به بهره برداری رسیده که حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در آن انجام شده است. همچینن، استاندار وقت این استان (مدرس خیابانی)، اعلام کرده اند که شرکت شهرک صنعتی موظف است برای تمامی شهرستان های تازه تاسیس شده،‌ به صورت قوانین موجود یک واحد صنعتی برای این شهرک ها پیش بینی کنند.

 همچنین شرکت شهرک ها،‌ توسعه چندین ناحیه صنعتی را در دستور کار قرار داده است شهرستان گلشن و لاشار جزء شهرستان های تازه تاسیس است که مضاف بر آن ۴ واحد صنعتی دیگر همچون، دمپور ، سراوان ، قتله گم و تفتان را هم از قبل در دستور کار خود داشتیم باید در این استان ها فعال شوند که ۲ ناحیه صنعتی سراوان و قتله گم مصوبات وزارت خانه را گرفته اند و ما پیگیر مابقی آن ها برای اخذ مجوزات لازم هستیم.

پیش از این گفته اید قرار است شهرک صنعتی معدن را راه اندازی کنید؟

با توجه به ظرفیت های خاصی که در استان وجود دارد در تلاشیم شرایط مناسبی برای ارتقا و افزایش تولید فراهم کنیم به طور مثال معدن جانجا که یکی از بزرگ ترین معادن مس استان بوده و نتایج  اکتشاف آن نشان دهنده ظرفیت بالای این حوزه است پیش بینی کرده ایم  یک ناحیه تخصصی در مجاورت این معدن داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم بستری مناسب برای استقرار زنجیر ارزش و صنایع پایین دستی این معدن ایجاد کنیم تا محصولات به صورت خام فروشی فروخته نشود.

همچنین تورهای صنعتی، بازدید های مشخص و هدفمند، حمایت از نمایشگاه هایی که به واحد های صنعتی کمک می کنند را در دستور کار خود قرار دهیم تا بتوانیم با حداقل امکاناتی که داریم  بتوانیم نتایج مطلوب را به دست آوریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها