|
کدخبر: 272401

سرمایه گذاری ۵۳۶ هزار میلیارد ریالی در شهرک‌های صنعتی ایران

در هفته دولت امسال، ۳۷۲ پروژه عمرانی و ۲۲۸ طرح صنعتی با سرمایه‌‌گذاری بالغ بر ۵۳۶ هزار میلیارد ریال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره‌برداری ‌می‌رسد.

 همزمان با فرا رسیدن هفته دولت، ۳۷۲ پروژه عمرانی و زیرساختی با سرمایه‌‌گذاری بالغ بر ۱۵ هزار و ۲۸۵ میلیارد ریال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور افتتاح و بهره‌برداری می‌شود. این ۳۷۲ پروژه زیربنایی در ۲۱۶ شهرک صنعتی، ۵۸ ناحیه صنعتی و ۱۰ منطقه ویژه اقتصادی تحت مسئولیت شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

احداث شهرک یا ناحیه صنعتی، احداث ساختمان‌های اداری، نگهبانی و آتش نشانی، احداث پل، تقاطع غیرهمسطح، سردر، خط انتقال و شبکه توزیع آب، برق، گاز، مخابرات و فیبر نوری، منبع زمینی، اتصال شبکه پساب تصفیه‌خانه به شبکه توزیع آب فضای سبز، زیرسازی و جدول‌گذاری و آسفالت معابر، شبکه روشنایی معابر، دفع آب‌های سطحی، محوطه‌سازی و تکمیل معابر، تکمیل ورودی و خروجی، اجرای عملیات خاکی، نیروگاه خورشیدی، تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب، چاه آب، رنگ آمیزی جداول و زیباسازی فضای سبز و... بخشی از عناوین پروژه‌های عمرانی قابل بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور است.

پراکندگی جغرافیایی پروژه‌های عمرانی و زیرساختی قابل افتتاح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۲۸ استان کشور است که استان‌های یزد با ۵۱ پروژه، فارس با ۴۲ پروژه و آذربایجان شرقی با ۳۵ پروژه، بیشترین تعداد پروژه‌های زیربنایی قابل بهره‌برداری را به خود اختصاص داده‌اند.

پس از این استان‌ها نیز همدان با ۲۵ پروژه و استان‌های گلستان و لرستان هرکدام با ۲۱ پروژه در رده‌های بعدی از لحاظ تعداد پروژه‌های زیربنایی افتتاحی قرار می‌گیرند.

در این راستا، پروژه‌های عمرانی و زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان یزد هفته گذشته در مراسمی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌طور همزمان به بهره‌برداری رسید.

همچنین همزمان با ایام هفته دولت، ۲۲۸ طرح صنعتی و تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با حضور مسئولان ملی، استانی و شهرستانی مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

این طرح‌های صنعتی که در هفته دولت در قالب واحد تولیدی آغاز به کار خواهند کرد، با مجموع سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی ۵۲۱ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال، زمینه اشتغال ۱۰ هزار و ۳۶۶ نفر را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور فراهم می‌آورند.

پراکندگی این واحدهای تولیدی نیز در ۳۰ استان کشور است که استان‌های آذربایجان شرقی با ۲۲ طرح، بوشهر و قزوین هرکدام با ۱۹ طرح و خراسان رضوی با ۱۷ طرح، بیشترین تعداد طرح‌های صنعتی قابل افتتاح را دارند.

پس از این استان‌ها نیز تهران با ۱۴ طرح و گلستان، فارس و سمنان هرکدام با ۱۱ طرح در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

واحدهای تولیدی یاد شده در رشته فعالیت‌های صنعتی از جمله صنایع غذایی، شیمیایی، سلولزی، بهداشتی، فلزی و... در هفته دولت فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

شایان ذکر است، مطابق دستورالعمل حق بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تأسیسات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، طرح‌های صنعتی طرف قرارداد در صورتی که زودتر از موعد، ساخت‌وساز خود را به پایان رسانده و پروانه بهره‌برداری دریافت کنند، از مشوق‌های ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برخوردار می‌شوند.

همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور شرایط و تسهیلات ویژه‌ای را به‌عنوان مشوق درنظر گرفته است که شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور می‌توانند از این شرایط خاص استفاده  کنند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۹ شهرک و ۳۳۸ ناحیه صنعتی و ۵ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۴ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۹ هزار و ۱۴۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۹ هزار و ۵۲۹ واحد صنعتی و سه هزار و ۲۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۸۷ هزار و ۷۵ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده  است.

 

منبع: روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

ارسال نظر