|
کدخبر: 267777 نیما مجدی

در گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس شرکت شهرک های صنعتی یزد مطرح شد:

بازار منطقه در چنگال صنعت کاشی و سرامیک ایران

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد از افزایش صادارت محصولات باکیفیت کاشی و سرامیک به کشورهای هدف منطفه تاکید کرد و افزود: « بازار منطقه در دستان صادرکنندگان ایران است».

صنعت بازار منطقه در چنگال صنعت کاشی و سرامیک ایران

یزد ششمین استان صنعتی کشور است و در بسیاری صنایع نظیر کاشی و سرامیک، ریسندگی و ... یکی از قطب‌های تولید به شمار می رود این در حالی است که سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد معتقد است اقدامات خوبی درحوزه صادرات، دانش بنیان ها، جذب سرمایه گذاری، تامین زیرساخت ها و رفع مشکلات آبی برای فعالان صنعتی و تولیدی این شهرک های صنعتی انجام شده است. مصاحبه ذیل، ماحصل گفتگوی گسترش نیوز با  سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد است که در ذیل می خوانید: با گسترش نیوز همراه باشید.

محمد دهقان سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در گفتگو با گسترش نیوز با اشاره به این که ما در استان یزد دارای ۳۵ ناحیه شهرک های صنعتی هستیم که از این تعداد ۲۹ شهرک صنعتی عملیاتی شده است گفت: «در حال حاضر تنها استان بارتبه اول مساحت شهرک‌های صنعتی در کشور هستیم و جزو ۵ استان برتر کشور محسوب می شویم».

وی با بیان این که اقتصاد استان یزد مبتنی بر صنعت و خدمات است یادآور شد: « طی دو دهه گذشته؛ سرمایه‌گذاری های خوبی درحوزه صنعت این استان رخ داده که می توان گفت شهرک ها و نواحی صنعتی نقش بسزائی در استقلال و پذیرا بودن سرمایه گذارها و کار آفرین های صنعتی داشته اند».

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که همزمان با حضور سرمایه گذاران موفق شده‌ایم تا زیرساخت های شهرک های صنعتی از لحاظ کمیت و کیفیت را ارتقا ببخشیم افزود: «نزدیک به ۸ هزار و۸۰۰ هکتار مساحت کل شهرک های صنعتی است که ۵ هزار ۴۰۲ هکتار آن عملیاتی شده است همچنین، درحال حاضر ۴ هزار و ۵۶۶ قرارداد واگذاری به سرمایه‌گذار ها در سراسر استان انجام شده است».

دهقان در ادامه با اشاره به این که طی دو یا سه سال گذشته این میزان واگذاری ها رشد چشم گیری داشته است یادآور شد: « نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ درصد حجم قرارداد واگذاری‌ها در ۳سال گذشته اتفاق افتاده و  درحال حاضر تعداد واحدهای صنعتی فعال و بهره بردار در شهرک های صنعتی نزدیک به ۱۵۳۲ واحد است، که بخشی از واحد های صنعتی درحال ساخت و ساز نیز با پیشرفتگی های متفاوت هستند».

محمد-دهقان

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش با اذعان به این که حدود یک سال گذشته، مسئولیت تامین آب واحد های صنعتی بر عهده شرکت شهرک های صنعتی بوده است افزود: «برخی صنایع با توجه به داشتن اقلیم خشک به محدودیت منابع آبی مبتلا هستند اما از سوی دیگر سیاستگذارن و مدیران ارشد استانی، برنامه های کلانی و مناسبی برای تامین آب مورد نیاز استان یزد مد نظر دارند که قطعا شهرک های صنعتی هم بخشی از این برنامه هستند».

انتقال آب از خلیج فارس به یزد

دهقان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که  در حال حاضر مشخص ترین برنامه تامین آب در استان یزد، انتقال آب از خلیج فارس به این استان است در پاسخ به این سوال که این پروژه چه زمانی اجرایی می شود؟ یادآور شد: « زمان آن دست ما نیست و ارتباطی به ما ندارد، ما فقط دریافت کننده هستیم، تصمیم گیرنده وزارت‌ خانه ها، بالاخص وزارت نیرو است».

وی در ادامه با اشاره به این که صادرات صنعتی قابل توجهی از این استان انجام می شود ادامه داد: «بیشترین صادرات این استان؛ شامل کاشی و سرامیک بوده و ما  قطب تولید کاشی و سرامیک درکشورهستیم به شکلی که آمارها نشان می دهد بیش از ۷۰ درصد این محصولات؛ صادر می شود».

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در ادامه با اشاره به این که  بازار های منطقه ای در دست ایران است یادآور شد: «کشور های همسایه مخصوصا عراق، افغانستان، آذربایجان و کشور های دیگر بازار اصلی صادرات کاشی و سرامیک ایران هستند و ما بزرگ ترین صادر کننده کاشی و سرامیک  در منطقه هستیم».

تخصیص ۱۱۶ مجوز به دانش بنیان ها

دهقان در پاسخ به این سوال که فعالیت دانش بنیان ها در این استان چگونه است افزود: «در این استان به  ۱۱۶ شرکت دانش بنیان مجوز داده شده است که نیمی از این تعداد،  شرکت های دانش بنیان نوینی هستند که دارای گرید تولیدی یک و دو هستند».

وی ادامه داد: «از این تعداد شرکت های دانش بنیان  نوین حدود ۲۰ شرکت درشهرک ها و نواحی صنعتی استان یزد یا در حال تولید و فعالیت بوده یا در سال های اخیر اقدام به اخذ زمین کرده و در حال ساخت و ساز هستند».

سرپرست شرکت شهرک های صنعتی استان یزد در ادامه به تسهیلاتی که به شرکت های دانش بنیان داده شده اشاره کرده و با بیان این که اقساط طولانی مدت و کاهش مبلغ پیش پرداخت از مهمترین تسهیلات شرکت شهرک های صنعتی استان یزد است ادامه داد: «حمایت از شرکت های دانش بنیان برای حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی برای معرفی محصولات صادراتی ، پرداخت یارانه، تشویق برای حضور در دوره های آموزشی، ارائه مشاوره های حقوقی و حمایت از برای تامین زیرساخت ها و توانمند سازی این شرکت ها از برنامه های شرکت شهرک های صنعتی استان یزد بوده و هست».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها