|
کدخبر: 266444

پیشرفت نخستین زیست پالایشگاه ایران

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توانمندی‌های داخلی عنوان کرد: با روند جاری در عملیات این پروژه انتظار می‌رود عملیات ساخت، نصب، تست و راه‌اندازی این زیست پالایشگاه مهم امسال به پایان برسد و طبق برنامه‌ریزی انجام‎‌شده وارد مدار تولید شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت: نخستین زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی کشور در کرمانشاه که به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد از این دست در کشورهای منطقه نیز به‌شمار می‌رود با پیشرفت ۸۵ درصدی به مراحل پایانی احداث و تکمیل نزدیک شده است. به‌گفته وی با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بهره‌گیری از توان مهندسان و سازندگان داخلی اکنون این طرح ملی را به مرحله پایانی رسانده است.

به‌گزارش ایدرونیوز، به‌گفته نبوی ارزش روز مجموع سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی برای تکمیل و راه‌اندازی واحد سوخت سبز زاگرس، معادل ۱۲ هزار میلیارد ریال است که بیش از ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم را به‌دنبال خواهد داشت.

رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به اینکه طرح زیست پالایشگاه تولید بیواتانول سوختی از جمله طرح‌های ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است، گفت: با راه‌اندازی این زیست پالایشگاه و تولید سالانه ۶۶ میلیون لیتر الکل سوختی غلات، بیش از ۶۵ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از این پروژه، سالانه ۶۶ هزار تن کنجاله تخمیری باقیمانده از تولید الکل سوختی به‌عنوان محصول جانبی تولید می‌شود که اکنون به‌عنوان ماده ارزشمند تغذیه دام به صورت وارداتی تامین می‌شود.

بیواتانول سوختی به‌عنوان محصول پاک در راستای حفظ محیط‌زیست جایگزین افزودنی‌های شیمیایی بنزین می‌شود که موجب کاهش چشمگیر آلایندگی آن است.

یک راه‌اندازی در هفته دولت

صمتمعاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو در دیدار با استاندار ایلام از راه‌اندازی فاز نخست (رولینگ) طرح تولید فیلترهای تصفیه آب (ممبران) در هفته دولت در این استان خبر داد.

فرشاد مقیمی در سفر به استان ایلام از طرح تولید فیلترهای تصفیه آب (ممبران) در شهرک صنعتی ایوان بازدید و در نشست با استاندار ایلام درباره ابعاد گوناگون این پروژه از جمله تامین تسهیلات سرمایه در گردش گفت‌وگو کرد.

معاون نوسازی و بهره‌برداری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این دیدار با اشاره به دانش‌بنیان بودن این طرح و همچنین صرفه‌جویی ارزی ناشی از تولید داخل فیلترهای آب شیرین‌کن برای کشور گفت: فاز نخست این طرح در هفته دولت قابل بهره‌برداری است.

تولید فیلترهای تصفیه آب

استاندار ایلام نیز در این دیدار با قدردانی از توجه ایدرو به طرح‌های صنعتی این استان، آمادگی نهاد‌های مسئول استانی برای هرگونه هم‌افزایی و حمایت در بهره‌برداری از این واحد صنعتی را اعلام کرد.

حسن بهرام‌نیا دغدغه مسئولان ایدرو برای اشتغالزایی و تولید در مناطق کم‌برخوردار را ارزشمند توصیف و ابراز امیدواری کرد که انگیزه و منابع بخش خصوصی توانمند در کنار دانش انباشته و تجربه تخصصی سازمان گسترش در قالب همکاری‌های جدید به توسعه صنعتی استان بیش‌ازپیش کمک کند.

طرح تولید فیلترهای تصفیه آب از جمله طرح‌های ایدرو در مناطق کمتر برخوردار است که با مشارکت بخش غیردولتی در آستانه تکمیل فاز نخست (بخش رولینگ) قرار دارد. میزان سرمایه‌گذاری کل پروژه بیش از ۵ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم آن ۷۰ نفر است.

ظرفیت تولید این طرح در مجموع دو فاز برابر با ۱۲۰هزار ماژول ممبران ۸ اینچی در سال است. این فیلتر‌ها در سیستم‌های تصفیه آب با استفاده از فناوری اسمز معکوس (RO)، شیرین‌سازی و تولید آب شرب، آب موردنیاز صنایع، پتروشیمی و صنایع غذایی کاربرد دارند.

فیلترهای آب شیرین‌کن یا ممبران به روش اسمز معکوس از جمله فناوری‌های نوین جهانی در حوزه شیرین‌سازی آب است.

ایفای نقش سازمان توسعه‌ای روزآمد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست شورای معاونان این سازمان بر اجرای دقیق و احسن وجه سیاست‌های توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایفای نقش ایدرو به‌عنوان سازمان توسعه‌ای روزآمد منطبق با اقتضائات و ضرورت‌های روز تاکید کرد.

نبوی همچنین خواستار تشریک‌مساعی حداکثری ارکان سازمان در فرآیند بازنگری و بروزرسانی استراتژی در دست تدوین این سازمان توسعه‌ای شد.

مهدی صادقی‌نیارکی، معاون برنامه‌ریزی و عضو هیات‌عامل ایدرو نیز در این جلسه به تشریح بخش نخست مطالعات انجام‌شده درباره بازنگری استراتژی ایدرو پرداخت.

همچنین حسن شیخ‌نیا، معاون مالی اقتصادی و عضو هیات‌عامل ایدرو با تاکید بر اجرای دقیق ضوابط قانونی تصریح‌شده در ماده واحده بودجه ۱۴۰۱ درباره برگزاری دقیق و به موقع مجامع عمومی عملکرد منتهی به اسفند ۱۴۰۰ شرکت‌های تابعه خواستار دقت‌نظر معاونان مرجع و شرکت‌های تابعه هر معاونت شد.

در این نشست، اهتمام در حوزه تمهیدات کاهش مصرف انرژی با توجه به شرایط خاص ماه‌های گرم سال از جمله اجرای مصوبات هیات دولت و کاهش ساعات حضور کارکنان ضمن حفظ بهره‌وری نیز مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

منبع: ایدرو نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها