|
کدخبر: 263518

امضای قرارداد تامین ۲ هزار واگن مترو

گروه صنعت: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در بازدید از نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی از امضای قرارداد مدیریت طرح تامین ۲ هزار واگن مترو در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

با توجه به نهایی شدن مستندات تامین اعتبار پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران در قالب کنسرسیوم واگن‌سازی تهران و CRC چین، قرارداد مدیریت طرح تامین واگن‌های قطار شهری بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به‌عنوان کارفرما و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به‌عنوان مدیر طرح امضا می‌شود.

علی نبوی، رئیس هیات‌عامل ایدرو گفت: این قرارداد براساس مصوبه شورای اقتصاد با هدف تجمیع تقاضای موردنیاز قطار شهری ۱۰ کلانشهر کشور با رویکرد ارتقای سهم ساخت داخل واگن‌های مترو به امضا می‌رسد تا ایدرو با استفاده از تجارب خود در حوزه مدیریت طرح‌های نفت و گاز، مدیریت طرح تامین طرح حوزه ناوگان ریلی نیز اجرایی کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه برای اجرای این پروژه سازندگان اصلی مجموعه‌ها و قطعات واگن و زنجیره ناوگان حمل‌ونقل ریلی شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: بر این اساس در نخستین گام نسبت به مدیریت طرح و نظارت بر تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو شهر تهران و در فازهای بعدی پروژه برای سایر کلانشهرها (مشهد، اصفهان، کرج، تبریز و…) اقدام می‌شود.

رئیس هیات‌عامل ایدرو با ابراز امیدواری به اینکه با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین میزان سهم ساخت داخل در حوزه ناوگان ریلی افزایش یابد، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سهم ساخت داخل واگن در کشور حدود ۴۰ درصد است که طبق هدف تعریف‌شده مقرر شد در پایان قرارداد تامین ۲ هزار دستگاه میزان ساخت داخل به ۸۵ درصد برسد که تجهیزات و قطعات اصلی نظیر سیستم رانش، بوژی، سیستم‌های الکتریکال و مکانیکال واگن و… را شامل می‌شود.

 به‌گفته نبوی برآورد مالی پروژه تامین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو افزون ‌بر ۷۰۰ میلیون یورو است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این بازدید را فرشاد مقیمی معاون نوسازی و بهرداری، امیرحسین قناتی سرپرست معاونت حمل‌ونقل، سیدفرجام‌ کمانه مدیر ارتباطات، مهدی فرزی‌فخر مدیر حوزه هیات‌عامل، داود اوجاقی و فتوتی مدیران شرکت‌های مجتمع صنعتی اسفراین و ساخت و توسعه واگن‌های رهنورد همراهی می‌کردند.

تولید انبوه چرخ منوبلوک

وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در جریان عملکرد و برنامه‌های ایدرو در حوزه ناوگان ریلی قرار گرفتند.

رستم قاسمی، کیفیت مناسب محورهای لکوموتیو و واگن‌های باری و مسافری ساخته‌شده در مجتمع فولاد اسفراین را پیشرفتی جدی ارزیابی کرد.

میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم گفت: داخلی‌سازی و تولید انبوه چرخ منوبلوک نقش موثری در توسعه صنعت ریلی کشور به همراه دارد.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به همراه شرکت‌های تابعه مرتبط با حوزه ریلی از جمله شرکت توسعه مهندسی و ساخت واگن‌های مسافربری رهنورد به‌عنوان مدیر طرح تامین دو دستگاه واگن مترو برای ۹ کلانشهر کشور و مجتمع صنعتی اسفراین به‌عنوان سازنده چرخ‌های یکپارچه فولادی یا منوبلوک قطار در این نمایشگاه حضور دارد.

کاهش ارزبری با داخلی‌سازی واگن‌ها

رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از کاهش ارزبری حداقل ۵ میلیون یورویی در سال با تولید حدود ۷ هزار محور واگن و لکوموتیو در مجتمع صنعتی اسفراین خبر داد.

نبوی گفت: این کارخانه زیرمجموعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، توانایی تولید سالانه دست‌کم ۷ هزار عدد انواع محور واگن‌های باری مسافری و لکوموتیو را دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مجتمع صنعتی اسفراین تجربه صادرات‌محور واگن به اروپا را داراست، تصریح کرد: توانایی تحویل ماهانه دست‌کم ۶۰۰ عدد انواع محور واگن به صورت آهنگری شده (فورج) و ماشین‌کاری نهایی طبق نقشه موردنظر مشتریان در مجتمع فولاد اسفراین وجود دارد.

مذاکره برای راه‌اندازی خط تولید منوبلوک

معاون نوسازی و بهره‌برداری ایدرو نیز از مذاکره با شرکای تجاری به‌منظور آغاز راه‌اندازی نخستین خط تولید چرخ یکپارچه (منوبلوک) قطار در کشور با ظرفیت ۲۵ هزار عدد در سال خبر داد.

فرشاد مقیمی با بیان اینکه تولید آزمایشی چرخ یکپارچه (منوبلوک) قطار به روش آهنگری‌شده مطابق با استانداردهای بین‌المللی نشانه توانمندی متخصصان مجتمع صنعتی اسفراین است، گفت: چرخ‌های منوبلوک تولیدی مجتمع در حال گذراندن تست‌های سیر و حرکت است.

نیاز سالانه کشور به چرخ منوبلوک قطار برای تعمیر و نگهداری و برنامه‌های توسعه‌ای ناوگان ریلی دست‌کم ۲۵ تا ۳۰ هزار عدد برآورد می‌شود که با قیمت جهانی تولید هر چرخ، سالانه بیش از ۲۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به‌دنبال خواهد داشت.

مجتمع صنعتی اسفراین از شرکت‌های تابعه ایدرو با ظرفیت تولید سالانه ۸۰ هزار تن محصولات آهنگری شده و ۱۲۰ هزار تن شمش ریخته‌گری شده به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده مقاطع و قطعات سنگین و فوق‌سنگین فولاد آلیاژی کشور به‌شمار می‌رود.

شتاب‌بخشی به طرح‌های صنعتی استانی

از سوی دیگر، علی نبوی در دیدار با استاندار و نمایندگان خراسان جنوبی بر شتاب‌بخشی اجرای طرح‌های صنعتی در این استان تاکید کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکرد توانمندسازانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: این سازمان برمبنای الگوی فعالیت مشارکتی با بخش غیردولتی بومی در پروژه‌های صنعتی همکاری می‌کند و آماده انتقال دانش انباشته و تجارب خود در فرآیندهای مشارکت با بخش خصوصی برای توانمندسازی و پشتیبانی‌های قانونی، تسهیلگرانه و توسعه‌ای در طرح‌های مبتنی بر توجیه فنی اقتصادی و منطبق بر آمایش سرزمین است.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار با ضروری خواندن حضور سازمان‌های توسعه‌ای در این استان، سرمایه‌گذاری ایدرو و مشارکت در پروژه‌های صنعتی را امیدآفرین ارزیابی کرد.

نبوی و قناعت همچنین در این دیدار ضمن تاکید بر شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی، بازنگری و روزآمدسازی و اجرای مشارکتی طرح‌های صنعتی را موردبحث و تبادل‌نظر قرار دادند.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال‌حاضر در استان خراسان جنوبی در طرح‌های تولید استیل‌ کورد و طرح توسعه دو واحد ریسندگی و بافندگی مشارکت دارد. کارخانه تولید استیل کورد که در تولید تایر رادیال کاربرد دارد به ظرفیت اسمی سالانه ۱۵ هزار تن در مناطق منتخب کمتر توسعه‌یافته خراسان جنوبی احداث می‌شود.

طرح توسعه ریسندگی و بافندگی شرکت نساجی فردوس هم دیگر طرح مصوب ایدرو است که قرار است با مشارکت بخش‌های غیردولتی و تسهیلگری ایدرو عملیاتی شود.

همایش پایانی هفتمین جایزه ملی مدیریت انرژی برگزار می‌شود

همایش «هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی» یکم تیر امسال با حضور مسئولان، مدیران ارشد و متخصصان حوزه انرژی در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شود.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت صنعتی، بنا به این گزارش، برای حضور در فرآیند این جایزه ملی، استقبال مطلوبی از سوی شرکت‌های پالایش گازی انجام‌شده و تمامی پالایشگاه‌های گاز کشور در هفتمین دوره این جایزه حضور دارند که این موضوع نویدبخش اثربخشی و موفقیت جایزه ملی مدیریت انرژی و توسعه فرهنگ مدیریت و کاهش مصرف انرژی در کشور است.

جایزه ملی مدیریت انرژی در راستای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به انضمام قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، با هدف اشاعه فرهنگ صرفه‌جویی و ایجاد زمینه‌هایی برای ارتقای سطح توانمندی و توسعه مدیریت و کمک به هم‌افزایی دانش و تجربه سازمان‌ها در زمینه مدیریت انرژی و کمک به شرکت‌هایی که قصد دارند مسیر خود را با رویکردی داوطلبانه و التزام عملی به مسئولیت‌های اجتماعی خود، در سطحی بالاتر از حداقل‌های استاندارد ادامه دهند، شکل گرفت.

بر همین اساس، سازمان مدیریت صنعتی از سال ۹۴ و با جلب همکاری و همراهی اصلی‌ترین نهادهای قانون‌گذار و ناظر در زمینه انرژی شامل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌‌وری انرژی برق و سازمان ملی استاندارد ایران، نظام «جایزه ملی مدیریت انرژی» را پایه‌گذاری کرده و دبیرخانه جایزه ملی مدیریت انرژی به‌عنوان اصلی‌ترین مرجع برای ارزیابی عملکرد مدیریت انرژی در کشور شناخته می‌شود.

جایزه ملی مدیریت انرژی در ۴ بخش اصلی شامل صنایع و فرآیندهای انرژی‌بر، محصولات و تجهیزات انرژی‌بر، ساختمان‌های غیرمسکونی اداری و پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی به شرکت‌های متقاضی اعطا می‌شود.

براساس الگوی تدوین‌شده برای ارزیابی در این جایزه، موضوعات سیستمی و مدیریتی با در نظر گرفتن شاخص‌های مصرف و نتایج حاصل از فرآیندها و همچنین اقدامات بهبود انجام‌شده، به‌صورتی متوازن موردبررسی قرار می‌گیرد.

این الگو از یک سو به استانداردهای معیار مصرف، قانون و تعهد شرکت‌ها به رعایت مفاد آن توجه کرده و از سوی دیگر، وضعیت گذشته و حال و بهبودهای انجام‌شده را درباره میزان مصرف انرژی مدنظر قرار داده و نگاهی عمیق به رعایت اصول سیستمی و مدیریت داشته و این ۳ وجه را در کنار یکدیگر قرار داده است.

بررسی‌ها و ارزیابی‌های این جایزه علاوه‌بر فعالیت‌هایی که دراین‌باره از سوی کمیته علمی و کمیته راهبری انجام می‌شود، توسط ارزیابان متخصص، مجرب، آموزش‌دیده و گزینش‌شده از سوی دبیرخانه جایزه ملی مدیریت انرژی، با مراجعه حضوری یا مجازی در شرایط کرونایی کشور به سایت اجرایی شرکت‎های متقاضی در قالب تیم‌های ۳ یا ۲ نفری، در یک بازه زمانی ۳ ماهه انجام شده است.

منبع: ایدرو نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها