|
کدخبر: 206401 میلاد محمدی

گزارش گسترش نیوز از آخرین وضعیت صنعت چاپ؛

مالیات کمر فعالان چاپ را شکست

قطعی های پی در پی و گرانی بیش از حد برق اوضاع را برای این صنعت در سال جاری بسیار بد کرد.

صنعت مالیات کمر فعالان چاپ را شکست

هفته قبل بیست و هشتمین نمایشگاه صنعت چاپ و دسته بندی در راستای بهبود توانمندی ها، شناسایی نقاط ضعف و قوت و بازار یابی۲۲۰  شرکت معتبر این حوزه با رعایت نکات کامل بهداشتی برگزار شد. در طی دو سال اخیر با توجه افزایش فشار تحریم های ظالمانه، نوسانات ارزی شدید و همه گیری ویروس کرونا، صنعت چاپ و دسته بندی باچالش های بسیاری روبه رو شد و تولیدکنندگان  این صنعت را به یکباره در بهت فرو برد.

همه گیری ویروس کرونا بر زنجیره تامین کالا و مواد اولیه محصولات درسراسر دنیا اثر گذاشت و آثار سنگینی را بر تولیدکنندگان وارد کرد. از طرفی تولیدکنندگان صنعت چاپ نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند و وضعیت وخیمی را تجربه کردند، چراکه در سالی که گذشت به دلیل مشکلات ارزی و تحریم، افزایش مالیات ، و جایگزینی رسانه های الکترونیکی بجای رسانه کاغذی این صنعت بیش از پیش دچار رکود شد. در کنار آن  نیاز به همگام سازی دستگاه های چاپ با فناوری روز برای پاسخ گویی به نیاز مصرف کنندگان، تولیدکنندگان این صنعت را دچار سردرگمی کرد.

در این راستا برگزاری نمایشگاه می تواند راهکاری مناسب برای بهبود کسب و کار این صنعت و کمک به توسعه روز افزون آن باشد.خبرنگار گسترش نیوز در بازدید از این نمایشگاه، با اصناف صنعت  چاپ درباره چگونگی وضعیت کنونی چاپخانه داران و صنایع وابسته به آن، اوضاع کار، گرانی مواد اولیه و واردات و صادرات ماشبن الات چاپ و بسته بندی به گفت و گو پرداخت.

ماشین الات دست دوم روایتی از زخم کهنه بر صنعت چاپ

به عقیده بسیاری از کارشناسان بیشتر مواد اولیه صنعت کارتن سازی در داخل کشور تولید می شود. اما باز هم در تهیه  بعضی مواد اولیه نیازمند کشورهای خارجی هستیم و در این زمینه به خودکفایی صد در صدی نرسیده ایم. همین مورد موجب گرانی در زمینه بسته بندی کالاها و در نهایت افزایش قیمت نهایی محصول اصلی می شود.

چاپ

سید محمود جلالی رییس شرکت صنایع کارتون سازی و بسته بندی دقیق، از توانایی کشور در تولید دستگاه های بسته بندی گفت و تاکید کرد: صنعت چاپ در یک دهه گذشته دوران فراز و نشیبی را پشت س گذاشته است . در چند سال اخیر رکود رونق  اقتصادی ناشی از تحریم و مشکالات نقدینگی و بعد از آن نیز بحران کرونا این صنعت را بسیار متضرر کرد. اما در کنار این مسایل، صنعت چاپ با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می کند که توان و شوق را از دل این صنعت را ربوده است، و آن ورادات ماشین الاتی است که امکان تولید داخل آن در کشور فراهم نیست یا اگر هم باشد کیفیت مناسب برای انجام کار را ندارد .

وی افزود: در حال حاضر در داخل کارگاه های خود بیشتر از ماشین الات خارجی دست دوم ساخت آلمان استفاده می کنیم . ۷۰ الی ۸۰ در صد از دستگاه های ما از کشور های خارجی است، چراکه ما برای تهیه ماشین الات نو دچار مشکل نقدینگی هستیم و ترجیح می دهیم که ماشین الات دست دوم سایر کشور ها با قیمت مناسب تر تهیه کنیم . البته در این بین دچار مشکلاتی نیز هستیم چرا که در صورت خرابی این دستگاه مجبوربه هزینه اضافی  گزاف برای تعمییر آن می شویم.

 این فعال حوزه بسته بندی ادامه داد: لزوم تسهیل تامین مواد اولیه از جمله موارد اثر گذاری است که می تواند در کاهش قیمت تمام شده کارتون ها بسیار موثرباشد. مواد اولیه تولید داخل نباید هم تراز قیمت محصولات خارجی باشد، دراین راستا تدوین قوانینی برای کاهش ورود کالاهای رقیب خارجی و افزایش توانایی شرکت های دانش بنیان برای سرمایه گذاری و تامین بیشتر مواد اولیه می تواند راه کار مناسبی باشد که شاید ذره ای از بار سنگین روی دوش این صنعت را کم کند .

افزایش مالیات کمر این حرفه را خم کرد

جلالی در خصوص وضعیت کنونی چاپخانه داران و فعالان حوزه کارتون سازی عنوان کرد: در دو سال اخیر با روند نزولی اوضاع اقتصادی کشور و شیوع کرونا و تعطیلی های پی در پی آن ، آسیب های زیادی به این صنف وارد شد.از طرفی افزایش ۲۵درصدی مالیات بسیاری را از واحد های چاپ و دسته بندی را دچار ورشکستگی کرد. چراکه همزمان با افزایش حقوق کارگران و بحث مالیات ها ، مشکلات تحریمی و تولید رمقی برای فعالان حاضر در این حرفه را باقی نگذاشت وآن ها را مجبور به تعطیلی کارگاه ها و کارخانه ها و تعدیل نیرو کرد .

وی درخصوص جبران خسارات وارد شده به این صنعت عنوان کرد : جشنواره ها و نمایشگاه ها  می تواند اتفاق خوب و مثبتی اهلی چاپ ومتولیان ای حوزه باشد ، از طرفی هدف ما از حضور دراین نمایشگاه جلب ۲۰درصد مشتری و افزایش فروش است و امید داریم با بهبود روند کرونا در کشور و برگزاری بیشتر این طیف از نمایشگا ها و جشنواره ها حال این صنعت رو به بهبودی رود و مسیر توسعه برای آن هموارتر شود.

تحریم کار ساز نبود

نمایشگاه امسال نسبت به دوره قبل رونق بیشتری داشته و هم مشارکت کنندگان و هم بازدیدکنندگان نسبت به دوره قبل حضور بهتری داشتند.  شهرام طوطیان  یکی از غرفه داران حاضر در این نمایشگاه و صاحب کارگاه برند چسب طیف ایران در خصوص بهبود توسعه کسب وکارهای وابسته صنعت چاپ به خبرنگار گسترش نیوز گفت: چشم امید ما به نیمه دوم سال است، چرا که در نیمه دوم سال با توجه به افزایش  نیاز کشور در خصوص بسته بندی و چاپ وساخت کارتون و نیاز آنها به چسب رونق بیشتری را تجربه می کنیم. در تابستان سال جاری به دلیل اوضاع نامناسب کرونا و تعطیلی های پی در پی رکود زیادی را تجربه کردیم و تراکنش ها کاری نشان دهنده راندمان پایین کار بوده است.

وی تاکید کرد: از طرفی قطعی های پی در پی و گرانی بیش از حد برق اوضاع را برای این صنعت در سال جاری  بسیار بد کرد، حال با نگاه امیوار کننده به نیمه دوم سال و شرکت در این نمایشگاه در تلاش هستیم تا اندکی از بار سنگین یر دوش این صنعت را بکاهیم و نقش موثری در کیفی سازی این صنعت داشته باشیم.

 طوطیان در خصوص تاثیر تحریم ها بر روند کسب و کارهای وابسته به صنعت چاپ عنوان کرد: با وجود فشارناشی از تحریم و افزایش قیمت دلار برای تهیه مواد اولیه  ما توانستیم اوضاع  را کنترل کنیم .چراکه معتقدیم تحریم ها دست و پای کارگاه ها را نبست، فقط مسیر تولید را عوض کرد. در حال حاضر نیز ما در تلاش هستیم با کمک جوانان تحصیل کرده در این حرفه بسیاری از مواد اولیه لازم در این صنعت را تولید کنیم. همانطور که با تولید برخی از مواد اولیه اقدام به ساخت دستگاه های مشابه کشورهای خارجی کرده ایم .

شکوفایی در اوج نابه سامانی ها

شرکت الوان ثابت، تولید کننده رنگ کاغذ یکی دیگر از فعالان حاضر درحوزه کسب و کارهای مربوط به صنعت چاپ در این نمایشگاه بود. گسترس نیوز در گفت و گو با سعید ساکت مدیر عامل این شرکت به بررسی روند تولیدات و واردات و صادات محصولات آن ها درسال جاری پرداخت.

ساکت در خصوص چگونی روند تولیدات در سال جاری عنوان کرد: این شرکت ازسال ۱۳۶۱ به کمک مرحوم هاشمی رفسجانی تشکیل شد و تا به امروز مشغول به کار است.مواد اولیه این صنعت را شرکت های پتروشیمی در داخل تولید کرده  و بین ۱۰ تا ۱۳ درصد مواد اولیه  نیز از کشور چین و هند گرفته می شود، به عبارتی ما در تولید مواد اولیه ساخت رنگ به خودکفایی رسیده ایم و حتی امکان صادات را به واسطه تولید حداکثری در سایر کشورها فراهم کرده ایم.

وی ادامه داد: در حال حاضر به کشورهای چین،عراق، افغانستان و ازبکستان صادرت داریم . لازم به ذکر است که خود کشور چین منبع تولید و صادرات رنگ است، اما به دلیل مسایل زیست محیطی دولت چین اقدام به بستن برخی کارخانه ها کرده و این اتفاق و وقفه باعث شده در چند سال اخیر جواب گوی نیاز جهانی نباشند . به همین آن ها را رنگ را از ما می گیرند ولی یا بسته بندی دیگر به کشورهای دیگر صادر میکنند .

افزایش ۲۲ درصدی ظرفیت تولید

در طی دو سال اخیر همزمان با شیوع کرونا و نیاز بسیاری از شرکت ها شوینده به مواد رنگی  ۲۲ درصد  افزایش تولید داشته ایم . از طرفی  الوان ثابت بعنوان تنها تولید کننده  رنگ در خاورمیانه ، با افزایش .ثبت سفرشات در خارج از کشور نقش مهمی درکاهش مشکلات پیچده اجتماعی ناشی از کرونا  و رونق شکوفایی در کشور داشته است و با انجام  چندین طرح توسعه به واسطه سرمایه گذاری در ارز آوری و اشتغال زایی نیز سهم به سزایی داشته است.

سعید ساکت در خصوص برخی موانع موجود در مسیر صادرات عنوان کرد: مشکل اصلی ما در روند صادرات محصولات رنگ به سایرکشورها به کشتی رانی جمهوری اسلام برمی گردد که متاسفانه امکان تامین کانتینر های خالی از چین و هند به ایران را ندارد،  زیرا برخی از کالاهای ما  پر خطر هستند و نمی شود از کانتینر معمولی و کشتی معمولی استفاده کرد.

از طرفی گاهی برای تامین مواد اصلی نیازمند دانش و مواد اولیه هستیم و در حال حاضر اجازه وادرات را داریم اما تحریم ها و افزایش قیمت دلار، راه برای توسعه در مسیر تولید سخت ترمی کند و این افزایش قیمت ها منجر به افزایش قیمت نهایی ما شده و روند شوکافایی هرچه بیشتر را کند می کند .

ساکت در پایان گفت: اگر پیچیدگی های دولت کمتر شود در ارز آوری و ایجاد اشتغال زایی و بهبود رونق صادرات و توسعه کشور نفش موثرتری خواهیم داشت. اضافه بر این برپایی چنین نمایشگاه هایی مسیر توسعه کسب و کارها در صنعت چاپ و سایر صنایع دیگر مربوط به آن را نیز هموارتر می کند.

  • jjj ارسالی در

    درود مالیات کمر صنعت چاپ را نشسته است ن بود تکنولوژی روز و بهای تمام شده بالا به دلیل ماشین آلات کهنه و قدیمی و دیگر این که دنیا به سوی دیجیتال شدن پیش میرود

  • ناشناس ارسالی در

    چرا با توجه به اینکه خط فقر زیر ده میلی ون هستش،باز از حقوق کارمندان و کارگران م الیات کم میکنند؟!!!

  • ناشناس ارسالی در

    مالیات کمر همه تولیدکنندگان رو شکسته
    هیچ کارافرینی جرات نمیکنه از ترس مال یات وارد بازار بشه

  • ناشناس ارسالی در

    مالیات در ایران سرانجام باعث سرنگونی دول ت میشه

  • ناشناس ارسالی در

    مالیاتهایی که هیچ کس نمیبینه کجا خرج میش ه

  • ناشناس ارسالی در

    مالیات دادن در ایران که معلوم نیست کجا خ رج میشه حرام است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها