|
کدخبر: 144336

احداث شهرک صنعتی اسلامشهر همچنان در بلاتکلیفی

موضوع احداث شهرک صنعتی در شهرستان اسلامشهر که در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به تصویب هیأت وزیران رسیده و تا کنون به مرحله اجرا درنیامده است، بررسی شد.

صنعت احداث شهرک صنعتی اسلامشهر همچنان در بلاتکلیفی

احداث شهرک صنعتی در شهرستان اسلامشهر در نشست مشترکی با حضور رئیس کمیسیون صنایع و معادن و دو تن از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در اسلامشهر مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست مشترک که به دعوت مهدی شریفیان ـ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ـ انجام شد، موضوع احداث شهرک صنعتی در شهرستان اسلامشهر که در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به تصویب هیأت وزیران رسیده و تا کنون به مرحله اجرا درنیامده است، بررسی شد.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این نشست گفت: شهرستان اسلامشهر به دلیل قرار گرفتن در شاهراه‌‌های ارتباطی جنوب غرب تهران و شهر اسلامشهر به‌عنوان دومین شهر پرجمعیت این استان و همچنین استقرار حدود ۷ هزار واحد تولیدی در آن، با برعهده گرفتن برخی از نقش‌های کلانشهر تهران، به یکی از قطب‌های تولیدی کشور تبدیل شده و نقش به‌سزایی در حال و آینده اقتصادی استان تهران ایفا می‌کند.

اصغر مصاحب با اشاره به این‌که تعادل بخشی بین جمعیت مستقر و فعالیت‌های مولد، یکی از دغدغه‌های همیشگی مسئولان ملی و استانی بوده است، افزود: تا کنون هیأت دولت دو بار ضرورت ایجاد شهرک صنعتی در این شهرستان را به تصویب رسانده است، ولی به دلیل ‌عدم وجود اراضی ملی، عدم یکپارچگی اراضی، وجود مالکین متعدد به‌صورت مشاعی، مرغوبیت بالای اراضی کشاورزی و لزوم رعایت حرائم و ضوابط زیست محیطی، مکان یابی برای تمرکز واحدهای صنعتی و صنفی در اسلامشهر همواره با موانع متعدد روبه‌رو بوده است.

وی اضافه کرد: وجود این موانع و همچنین استقرار واحدهای تولیدی به‌صورت پراکنده در ۷ بافت صنعتی ـ کارگاهی و متعاقباً تشدید معضلات زیست محیطی ناشی از عدم وجود تصفیه خانه فاضلاب، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را بر آن داشت تا نسبت به ساماندهی واحدهای تولیدی این شهرستان در قالب شهرک‌های صنعتی تخصصی صنفی غیردولتی اقدام نماید.

عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: وجود ۱۲۳۸ واحد تولیدی مرتبط با کیف و کفش (حدود ۵۰۰ واحد بدون پروانه کسب و در مناطق مسکونی و...) که یکی از مزیت‌های نسبی قابل ارتقاء به مزیت رقابتی در شهرستان اسلامشهر است، ضرورت تجمیع این واحدها در قالب ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی کیف و کفش را اجتناب ناپذیر نمود.

مصاحب همچنین با اشاره به ضرورت تصویب ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی مذکور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران به منظور ارائه پیشنهاد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به هیأت دولت ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک پروانه تأسیس و بهره‌برداری شهرک صنعتی غیردولتی کیف و کفش واقع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران در شهرستان اسلامشهر صادر شود.

وی در پایان بر آمادگی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای همکاری با بخش خصوصی به منظور احداث و صدور پروانه بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی غیردولتی در سراسر کشور تأکید کرد.

شایان ذکر است، رئیس کمیسیون صنایع و معادن و دو تن از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با همراهی عضو هیأت مدیره و سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور از واحد‌های صنعتی "کاله"، "الکتروژن" و "میهن" بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات بخش صنعت و تولید کشور قرار گرفتند.

منبع: شاتا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها