|
کدخبر: 284860

انواع جرثقیل سقفی | نکات قبل از خرید جرثقیل سقفی

جرثقیل‌های سقفی، دستگاه‌های رایج حمل و نقل بار و مواد در سوله‌ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک هستند. این جرثقیل‌ها معمولا در انواع مختلف طراحی و ساخته می‌شوند.

برای مثال کارگاه‌های فلزکاری و چوب دارای جرثقیل‌ سقفی برای جابجایی قالب‌ها و الوار هستند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ ممکن است تاکنون از جرثقیل‌ سقفی استفاده نکرده باشند، شاید از قابلیت‌های جرثقیل سقفی و یا از انواع بالابرها و جرثقیل‌های کارگاهی اطلاعی ندارند.

توجه به این نکته مهم است که این جرثقیل‌ها تنها برای کارگاه‌ها و سوله‌های بزرگ نیستند و بصورت سفارشی می‌توان برای هر سالن و کسب و کار کوچکی جرثقیلی را طراحی کرد. در ادامه به انواع جرثقیل سقفی و نکات مهم قبل از خرید جرثقیل مناسب برای کارگاه‌تان را معرفی می‌نماییم.

صاحبان صنایع و کسب و کار معمولا از کدام نوع جرثقیل بیشتر استفاده می کنند؟

جرثقیل-سقفی-۱

رایج‌ترین نوع جرثقیل سقفی که در محیط‌های تولیدی کوچک و متوسط استفاده می‌شود، جرثقیل سقفی یک پل است. این جرثقیل در مسیرهای مرتفع کار می‌کند و یک انتخاب محبوب صنایع کوچک و متوسط است زیرا حرکت قلاب را در امتداد سه محور ارائه میدهد (بالا و پایین، عقب و جلو و پهلو به پهلو).

جرثقیل سقفی دو پل نیز دارای دو تیرچه افقی است و مناسب برای صنایع و سالن‌های بزرگ است. این جرثقیل‌ها می‌توانند بر روی تیرها کار کنند یا به صورت  آویزان باشند.

جرثقیل دروازه ای به روشی مشابه جرثقیل‌های پل دار کار میکند. تفاوت اصلی این است که بر روی زمین پشتیبانی می‌شود و به مجموعه‌ای از مسیرها یا روی چهار چرخ متصل می‌شود. یک جفت پایه فولادی به عنوان پل که بالابر بر روی آن متصل است حمایت می‌کند.

جرثقیل‌های دروازه‌ای مناسب برای محیط‌های باز و حرکت بین ساختمان‌ها است. از لحاظ زمانی، این نوع جرثقیل برای برنامه‌ها و طرح‌های بلندمدت که نیاز به ماندن و اجرای پروژه برای مدت زمان بیشتراست، مناسب نیستند.

قیمت جرثقیل دروازه ای بیشتر به ارتفاع جرثقیل، بالابر، ظرفیت بار و پایه و ستون‌های جرثقیل مرتبط می‌شود. مزیت این جرثقیل در این است که به دیار و ستون‌های ساختمان محل کار شما آسیب نمی‌زند و در شرایطی که یک ساختمان اجاره‌ای دارید برای شما بهتر است.

جرثقیل بازویی یکی دیگر از جرثقیل‌های سقفی محبوب در صنایع کوچک و کارگاه‌ها است. این جرثقیل دارای یک سر چرخان و یک مجموعه بوم است که بالابر از آن وصل شده است. پایه جرثقیل می‌تواند روی زمین نصب شود که چرخش بوم 360 درجه را فراهم می‌کند یا به ستون ساختمان متصل شود که چرخش بوم را تا 180 درجه محدود می کند.

جرثقیل مونوریل زمانی که به درستی در طرح تاسیسات طراحی شوند، می توانند بسیار موثر باشند. البته، چنین جرثقیلی فقط دو جهت حرکت قلاب دارد (بالا/پایین و در امتداد محور تیر مونوریل). اما برای خطوط تولید مداوم بسیار موثر هستند.

طبقه‌بندی جرثقیل‌ها

جرثقیل‌ها را بر اساس ظرفیت و مدت زمان کاری، میتوان طبقه‌بندی کرد:

کلاس A برای سرویس های آماده به کار یا نادر

  کلاس B برای خدمات سبک

  کلاس C برای خدمات متوسط

  کلاس D برای خدمات سنگین

  کلاس E برای خدمات شدید

  کلاس F برای خدمات شدید مداوم

کلاس A و B جرثقیل‌هایی را شامل می‌شوند که با سرعت کم کار می‌کنند، دوره‌های بیکاری طولانی بین بالابرها دارند و گاهی به بالابرهایی ظرفیت حداکثری نیاز دارند. در طرف دیگر این طیف، کلاس F قرار دارد که جرثقیل‌های سنگین و متحرک را شامل می‌شود. کلاسE و F قابلیت تحمل بارهای بسیار سنگین بصورت ممتد در طی روز را دارد.

جرثقیل‌های کلاس C و کلاس D  اکثرا در زمینه جابجایی قالب فلزات و جابجایی‌های متوسط کاربرد دارند. کلاس C جرثقیل‌هایی را پوشش می‌دهد که در طی روز بصورت مرتب و در فاصله‌های زمانی برنامه‌ریزی شده کار می‌کنند.

جرثقیل های کلاس D برای بارهایی هستند که به 50 درصد ظرفیت اسمی تجهیزات نزدیک می‌شوند و به طور مداوم در طول روز کاری جابجا می‌شوند. کاربران این نوع تجهیزات معمولاً به حدود 10 تا 20 جابجایی در ساعت نیاز دارند. برای جرثقیل‌های کلاس D، نباید بیش از 65 درصد از ظرفیت اسمی بالابرها استفاده شود.

 هر دو کلاس C و کلاس D را برای محیط های کارگاه ها و سوله های متوسط مناسب توصیف می کند.

اپراتور جرثقیل‌های سقفی به چه ملاحظات ایمنی نیاز دارند؟

بیشتر شرکت‌ها زمان و هزینه خود را صرف آموزش صحیح اپراتورهای جرثقیل نمی‌کنند. آموزش نحوه استفاده درست از جرثقیل‌ها و تعمیر و نگهداری آنها مهمترین نکته ایمنی است. با آموزش صحیح جرثقیل به اپراتورها، از خرابی جرثقیل و لوازم جانبی آن جلوگیری به عمل می‌آید.

اطلاع از ظرفیت اسمی جرثقیل و ظرفیت بالابر نکته مهم دیگر است که اپراتور جرثقیل باید اطلاع کامل در مورد آن داشته باشد. متاسفانه بیشتر اپراتورها بی‌توجه به این مسئله، بار و اجسام بسیار سنگین‌تر از ظرفیت جرثقیل را حمل می‌کنند.

قبل از نصب جرثقیل به چه مواردی باید توجه کرد؟

بدون شک، سوال مهم این است که جرثقیل قرار است چه باری و هر چند وقت یکبار حمل کند و چگونه پشتیبانی می شود. اما  سوالات مهم دیگری را نیز میتوان مطرح کرد:

  چه فاصله‌ای از کف تا سقف ساختمان برای نصب جرثقیل وجود دارد؟ برای بلند کردن بار به چه ارتفاعی نیاز دارید؟

آیا جرثقیل‌های قدیمی را میتوان به روز رسانی کرد؟

یک چیز در مورد جرثقی‌های سقفی قدیمی مطمئن است: سازندگان در مورد فولاد کم نگذاشتند. استخوان هایی که 50 سال پیش برای این کار مناسب بودند احتمالا برای امروز هم به حد کافی مناسب‌اند.

از سوی دیگر، قطعات باید تعویض شوند. چرخ‌های انتهایی، درایوها، موتورها، بالابرها و کنترل‌های الکتریکی. همچنین رنگ‌آمیزی مجدد، سیم کشی مجدد و هر گونه تعمیرات مورد نیاز می شود.

افزودن درایوهای فرکانس متغیر برای کنترل بهتر سرعت جرثقیل یک ارتقاء محبوب است. فن آوری درایو مدرن به اپراتور اجازه می‌دهد تا با فشار یک دکمه، شتاب و کاهش سرعت را به جای یک سرعت کنترل کند.

کنترل از راه دور رادیویی نیز یک ارتقاء بهینه دیگر است. با کنترلرهای رادیویی اپراتور میتواند از دور و در شرایط ایمن، جابجایی اجسام و مواد را انجام دهد.

شرکت جرثقیل سازی نیروزا

برای اطلاعات بیشتر، سوال و مشاوره رایگان به سایت شرکت جرثقیل نیروزا مراجعه نمایید. ما از صفر و صد جرثقیل در کنار شما هستیم.

شرکت جرثقیل نیروزا (بهزادان صنعت آریا) با چندین دهه سابقه در طراحی و ساخت انواع جرثقیل سقفی آماده مشاوره و راهنمایی شما صاحبان صنایع بزرگ و کوچک است.

جرثقیل-سقفی-2

تلفن و آدرس دفتر مرکزی نیروزا: تهران، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از میدان فردوسی، نبش کوچه محمدی، پلاک 46. تلفن: ۸۸۹۰۹۳۶۶ – ۰۲۱

فروشگاه نیروزا: تهران، لاله‌زار نو، کوچه مصباح کریمی، پلاک 5. تلفن: 1 -۶۶۳۴۴۰۸۰−۰۲۱

کارخانه نیروزا: تهران، منطقه صنعتی کمرد، خیابان صنعت شرقی، کوچه روشن نهم، پلاک 15، 17 و 19. تلفن: ۷۶۲۶۶۰۵۱ – ۰۲۱

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها