|
کدخبر: 265036 نیما مجدی

در گفتگو با گسترش نیوز مطرح شد:

با ماشین‌آلات کهنه قبر خود را کنده ایم

قائم مقام و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است: « واردات ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معدنی که می توانست در گذشته با کمترین قیمت وارد شود امروز با ۲۰ میلیارد تومان هم وارد کشور نمی شود».

صنعت و معدن با ماشین‌آلات کهنه قبر خود را کنده ایم

واردات ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معدنی، با مشکلات بسیار همراه است، از تحریم های بین المللی و توانایی ایران برای گذر از آن که بگذریم  تحریم های داخلی تیشه به ریشه حوزه معدن زده است. در این میان اختلاف فعالان معدن بر سر واردات ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معدنی از گذشته‌ای دور ادامه دارد. مخالفان واردات می گویند: این ماشین آلات دسته دوم بوده و کارایی لازم را نخواهند داشت و از سوی دیگر به‌جای راهگشایی مسیر تولید مانع تراشی خواهد کرد، اما موافقان واردات نظری دیگر دارند به گفته آنها، این واردات می‌تواند مشکلات معدن و معدنکاران را رفع کنند و بهتر است تحریم داخلی برای واردات این دسته از ماشین‌آلات سنگین برداشته شود.

در این میان قائم مقام و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز با این واردات ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معدن با عمر حداکثر ۵ سال، موافق بوده و می‌گوید« راهکار دیگری نداریم.» آنچه در ادامه می‌خوانید  گفت و گوی گسترش نیوز با آرمان خالقی قائم مقام و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران است با گسترش نیوز همراه باشید.

آرمان خالقی قائم مقام و عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد: « ما دارای شرکت سازنده حمایت از تولید داخلی هستیم که پس از سال ها تعطیلی، راه اندازی شده است، اما متاسفانه در حال حاضر آماری از میزان و آمار تولید ماشین‌آلات تخصصی معدنی در دست نیست.»

وی با اشاره به این که به علت نبود همین آمارهای دقیق،‌ نمیتوانیم به طور مشخص اعلام کنیم که در سال چقدر لودر با ظرفیت های مختلف تولید می شود، ادامه داد: « هنوز مشخص نیست توانایی تولید چه میزان گریدر، بلدوزر را دارا هستیم و با اعلام ظرفیت مورد نظر، تقاضای مورد نیاز مبنی بر واردات ماشین‌آلات سنگین نیز در ابهام باقی مانده است، چرا که اگر فاکتورهای مبهم شفاف سازی شود شرایط و تسهیلات برای واردات ماشین‌آلات سنگین نیز راحت تر خواهد بود».

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که هپکو که یکی از سازندگان ماشین‌آلات سنگین در کشور بود به علت پاره‌ای مشکلات همچون گذشته به فعالیت خود ادامه نمی‌دهد یادآور شد: « تا به امروز دولت به هپکو نه تنها کمک نکرده بلکه خریداری هم ندارد در نتیجه به علت نبود تولید داخلی،‌ ماشین آلات سنگین معدنی دچار فرسودگی شده و معدنکاران با مشکلات بیشماری دست و پنجه نرم می کنند».

هپکو و بلاتکلیفی در صنعت و معدن

خالقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که، بهتر است اگر اجازه ورود ماشین آلات دست دوم داده می شود با حداکثر عمر مفید ۵ سال باشد خاطرنشان کرد: « باید ورود ماشین‌آلات  دست دوم البته با حداکثر پنج سال عمر مفید، اتفاق بیفتد و از سوی دیگر، هپکو هم برای بازگشت به چرخه تولیدی و فعالیت دوباره می تواند خدمات پس از فروش ماشین‌آلات سنگین معدنی را عهده دار شود».

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که هپکو فروش نرفته و هزینه های بالای آن باعث شده برای فروش به مرحله رقابتی نرسد اضافه کرد: « خدمات پس از فروش ماشین‌آلات سنگین معدنی وارداتی نه تنها بخشی از مشکلات این کارخانه رفع می‌کند، بلکه شرایط در حوزه معدن هم بهتر خواهد شد، ان هم در شرایطی که ایران تحریم است، امکان خرید ماشین‌آلات دسته اول وجود ندارد پس حداقل بهتر است که ماشین‌آلات دست دوم را وارد کنیم».

آرمان خالقی

قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که بسیاری از فعالان حوزه معدن از ورود ماشین‌آلات سنگین معدنی ابراز نگرانی کرده و معتقدند که ماشین‌آلات مستعمل باری بر دوش صنعت کشور هستند گفت: « ایران در تحریم است و شرایط برای ورود ماشین‌آلات وارداتی بسیار سخت بوده و گاهی حتی امکان پذیر نیست در نتیجه خودمان را تحریم نکرده و دست اندازهای تحریم برای واردات ماشین های سنگین دست دو را تشدید نکنیم».

وی همچنین در پاسخ به این سوال که اتحادیه واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین با ورود ماشین آلات معدنی دست دوم موافق نیستند و معتقدند به تولید آسیب می رسد، خاطر نشان کرد: « این صنف ذی نفع بوده و سود و ضرر معدنکاران را بررسی می کنند، اگرچه تا حدودی حق دارند اما به هر حال راه چاره‌ای نیست و برای رفع مشکلات معدنکاران نیاز به وارداتی داریم که بار مشکلات را کم‌تر کند. ورود ماشین آلات دست دوم نه تنها به نفع منافع کشور است بلکه مشکلات فعلی معدنکاران را رفع می کند».

قبر خود را با ماشین آلات کهنه کنده ایم

خالقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که وقتی از ماشین‌آلات معدنی سال ۱۹۷۰ استفاده می‌کنیم یعنی قبر خود را کنده ایم اذعان کرد: « اگر شرایط برای ورود ماشین‌آلات یا قطعات فراهم شود، می‌تواند ۲۰ سال مفید کار کند، این در حالی است که پیش از این و طی سال های گذشته ماشین‌آلات سنگین راهسازی و معدنی با ۵۰۰ میلیون تومان قابل خریداری برای کشور بود  اما امروز با ۲۰ میلیارد تومان هم این اتفاق نخواهد افتاد».

او درباره علت تمایل این بخش‌ها به واردات بیان کرد: «عوامل مختلفی باعث می‌شود که واردات را به خرید از تولیدات داخلی ترجیح دهند. شرکت‌های خارجی برای هر معامله کمیسیونی در نظر می‌گیرند که با توجه به تعداد بالای خرید این درصد کمیسیون می‌تواند رقم چشمگیری باشد».

خالقی تصریح کرد: «راهکار حل این مشکل این است که شرکت‌های دولتی ملزم به خرید از شرکت‌های داخلی شوند و نه تنها هپکو، که سایر شرکت‌های تولید کننده ماشین‌آلات سنگین را هم حمایت کنند. باید در حد توان تولید داخل از شرکت‌های داخلی خریداری شود و مازاد نیاز را از طریق واردات تامین کنیم. باید حمایت‌ها از صنایع داخلی ادامه پیدا کند تا به تولید محصولی با کیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی دست پیدا کنیم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها