|
کدخبر: 263667 نیما مجدی

دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کر؛

صنعت معدن کاری از پس خود برمی‌آید

دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران گفت: «ما تمایل به حمایت دولت برای رفع مشکلات نقدینگی داریم اما از آنجایی که فعالان حوزه صنعت معدن کاری از پس خود در همه امور برمی‌آیند نیاز به دخالت دولت نیست.

صنعت و معدن صنعت معدن کاری از پس خود برمی‌آید

همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری برای بار دوم و این بار در هتل المپیک تهران با حضور سردمداران حوزه معدن برگزار شد. به نظر می‌رسد این نمایشگاه ها می‌تواند کمک بسیاری برای به نمایش گذاشتن پتانسیل ها و توانمندی های این حوزه کرده و مزیت های خود را افزایش دهد. درباره این نمایشگاه، صادرات، مشکلات مرتبط با حمل و نقل و رقابت صنعت معدنکاری در بازارهای بین المللی با  دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران و دبیر کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران گفتگویی داشته ایم که در ذیل می خوانید با گسترش نیوز همراه باشید.

اشکان صفری، دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران و دبیر کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران در گفتگو با گسترش نیوز با بیان این که نمایشگاه فعلی دومین  همایش و نمایشگاه صنعت معدنکاری (IMIEX2022) به  متراژ حدود ۱۰۰۰ متر فضای نمایشگاهی با حضور ۲۰ شرکت از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین آلات خردآیش و فرآوری مواد معدنی ایران است، گفت: « تولیدکنندگانی که در این نمایشگاه شرکت کرده اند از جمله فعالان اقتصادی هستند که موفق شدند صنعت خود را به ۵۰ کشور دنیا صادر کنند».

وی  محصولات صادراتی به ۵۰ کشور دنیا را شامل محصولات فرآوری های معدنی و ماشین‌آلات های معدنی دانست و در پاسخ به این سوال که با وجود تشدید تحریم ها، آیا صادرات همچنان به قوت خود باقی است؟! گفت: « طی ده سال گذشته به طور ثابت به این تعداد کشورها (۵۰ کشور)، صادرات داشته ایم اما از سال گذشته که تحریم‌ها تشدید شد و صادرات به ۲۰ کشور رسید و در حوزه صادرات کاهش داشته ایم».

دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران در بخش دیگری از سخنانش؛ در پاسخ به این سوال که آیا غرفه داران خارجی در این نمایشگاه حضور داشته اند؟ خاطرنشان کرد: « در این نمایشگاه هیچ گونه، غرفه دار خارجی حضور ندارد، چرا که در این صنعت دارای توانمندی بالایی بوده و از مزیت رقابتی برخوردار هستیم، این در حالی است که تمام آسیای مرکزی ، خاور میانه ، جنوب و مرکز آفریقا، صادرات داشته و ورود خارجی‌ها در نمایشگاه برای ما جذابیت ندارد».

صفری+ دبیر -انجمن -شن-ماسه

دبیر کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران در ادامه تاکید کرد: « صنعت معدنکاری ایران دارای توانمندی های بالایی در تولید و صادرات بوده، بنابراین معتقدیم توانایی صادرات این صنعت به کل دنیا را دارا هستیم این در حالی است که پیش از تشدید تحریم ها، موفق شدیم حتی به فرانسه و اروپا دستگاه بفروشیم، اما امروز با تشدید تحریم‌ها، تعداد کشورها کاهش یافته است و امیدواریم این شرایط به زودی به نفع تولیدکنندگان و صنعتگران تغییر کند».

در تامین مواد اولیه مشکل نداریم

صفری با بیان این که تامین مواد اولیه این دستگاه ها ،  صد در صد، داخلی است، عنوان کرد: « ما تمامی مواد اولیه را از تولیدکنندگان داخلی خریده و راضی هستیم اما قیمت تمام شده محصولات و نقدینگی در گردش از مهمترین مشکلات بر سر تولیدکنندگان و صنعتگران ماست».

دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران به تشریح این دو مشکل این گونه اشاره کرد: « قیمت محصولات افزایش می یابد اما توان مشتری به همان اندازه بالا نمی رود همچنین ،‌ مشکل نقدینگی در گردش یا  نقدینگی بالا که متاسفانه صنعتگران و تولیدکنندگان را به شدت درگیر کرده از دیگر مشکلاتی است که محدودیت به همراه داشته است به طور مثال هر کدام از این دستگاه هایی که به فروش می رسد، بیش از ۴ میلیارد تومان ارزش داشته و نیازمند حجم بالایی از نقدینگی است در نتیجه این مشکلات باید از طریق حمایت دولت رفع شود».

به اعتقاد وی اگر مشکل نقدینگی این صنعت برای تولیدکنندگان و  صنعتگران رفع شود می توانیم شاهد  پیشرفت های بسیار بزرگی  در این صنعت باشیم چرا که تامین خصوصی آن به راحتی انجام می شود.

از دولت توقعی نداریم

دبیر کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران  در پاسخ به این سوال که چه توقعی از دولت دارید اذعان کرد: «همین که دولت با ما کاری نداشته باشد و فقط در مقام حامی عمل کند، ما به تنهایی قادر به رفع مشکلات خود خواهیم بود».

صفری توضیح داد: « اگر برای رفع نقدینگی، که مشکل اصلی صنعتگران است، دولت وام، با درصد بالا به این صنعت تخصیص دهد ما مشکلی برای بازپرداخت آن نخواهیم داشت و قادر به تامین بازارها و توسعه صادرات و ارتقای تولید خواهیم بود مشروط بر این که حمایتی بدون دخالت انجام شود».

صادرات ایران رقابتی است

دبیر انجمن شن و ماسه استان تهران در ادامه با اشاره به این که قیمت صادراتی صنعت معدنکاری رقابتی است خاطرنشان کرد: « با توجه به این که  کشور دارای مزیت فولاد  بوده و در کنار آن از انرژی با قیمت مناسب، نیروی کار ارزان قیمت برخورداریم در نتیجه قیمت های رقابتی مناسبی هم داریم و حمل و نقل ماشین‌آلات این صنعت برای ما به صرفه است چرا که در حال حاضر یک پنجم قیمت دنیا با کیفیت عالی و با قیمت پایین تولید می کنیم».

گفتنی است،‌ دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدن‌کاری ایران با محوریت نقش ماشین آلات خردایش و فرآوری در زنجیره معدنکاری، از نهم تا یازدهم خرداد ماه در محل هتل المپیک تهران برقرار است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها