|
کدخبر: 262162

پتانسیل دانش بنیان ها برای خروج رکود ۱۲ درصدی صنعت

علی رسولیان در اجلاس سراسری رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور با بیان این‌که امسال باید با کمک یکدیگر در راستای تحقق شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری گام برداریم، گفت: جامعه باید نتیجه فعالیت‌های فناورانه و ایده‌های نوآورانه را در قالب محصول باکیفیت رقابتی در سفره معیشت و زندگی خود لمس کند.

صنعت و معدن پتانسیل دانش بنیان ها برای خروج رکود ۱۲ درصدی صنعت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تقویت و گسترش همکاری‌ شهرک‌های صنعتی با پارک‌های علم و فناوری در سراسر کشور تأکید کرد و گفت: در حوزه صنعت بیش از ۱۲ درصد ظرفیت راکد وجود دارد که می‌تواند با مشارکت پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شود.

علی رسولیان در اجلاس سراسری رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور که به میزبانی پارک علم و فناوری فارس و با حضور معاونان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شیراز برگزار شد، با بیان این‌که امسال باید با کمک یکدیگر در راستای تحقق شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری گام برداریم، افزود: جامعه باید نتیجه فعالیت‌های فناورانه و ایده‌های نوآورانه را در قالب محصول باکیفیت رقابتی در سفره معیشت و زندگی خود لمس نماید.

وی بر ارتقاء بهره‌وری در واحدهای صنعتی تأکید و اضافه کرد: برای افزایش بهره‌وری در سطح کشور، مشکل فناوری داریم که باید به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان این مشکل حل شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است، به نقش مؤثر دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: داخلی‌سازی محصولات، افزایش بهره‌وری و توسعه فناوری از جمله موضوعات جدی است که باید برای آنها برنامه داشته باشیم.

رسولیان تصریح کرد: در شهرک‌های صنعتی کشور بیش از ۴۹ هزار واحد تولیدی درحال فعالیت‌اند که از این تعداد، افزون بر ۵۷۰ واحد، یعنی حدود یک درصد واحدهای تولیدی مستقر را دانش‌بنیان‌ها تشکیل می‌دهند. از این رو شناسایی شرکت‌های مستعد و کمک به دانش‌بنیان نمودن واحدهای تولیدی را با جدیت در دستور کار خود داریم.

وی یادآور شد: در دو ماهه نخست امسال با استفاده از ظرفیت و راهکارهای مشاوران کلینیک‌های کسب و کار، نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی که امکان دانش‌بنیان شدن دارند را شناسایی کرده‌ایم، و این روند را بیش از پیش ادامه خواهیم داد تا به تحقق تولید دانش پایه و اشتغال آفرین منتهی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: سال گذشته به ۱۴۸ شرکت دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی نزدیک به ۵۰ هکتار زمین اختصاص دادیم که این تعداد واحد دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی عدد بالایی نیست و برای افزایش آن در تلاش هستیم.

رسولیان با بیان این‌که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان، توان خرید زمین در شهرک‌های صنعتی را ندارند، از ایجاد واحدهای کارگاهی کوچک در این مناطق خبر داد و افزود: درحال‌حاضر یک هزار و ۴۰۰ کارگاه جدید درحال تکمیل است و امسال هم یک هزار کارگاه دیگر در شهرک‌های صنعتی تقاضا محور و در نزدیکی مراکز دانشگاهی درحال ساخت و راه‌اندازی است.

وی اولویت نخست برنامه‌‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی اعلام و اضافه کرد: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان که توسط وزارت علوم به شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها معرفی شوند، از مشوق‌های ویژه‌ای بهره‌مند می‌شوند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با بیان این‌که ۱۸ فن بازار توسط شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان‌ها و با همکاری پارک فناوری پردیس راه‌اندازی شده است، ادامه داد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه رئیس‌جمهوری نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان، باید برای رفع نیازهای علمی و فناوری آنها تلاش کرد.

رسولیان شناسایی گلوگاه‌های فناوری را نیز از اولویت‌های اصلی سازمان متبوع خود عنوان کرد و گفت: ۱۰ شهرک فناوری در سطح کشور به تصویب دولت رسیده که ۶ شهرک فعال و درحال بهره‌برداری است و امسال واحدهای کارگاهی نیز در آنها راه‌اندازی خواهند شد.

وی بیان کرد: برای واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اولویت‌هایی درنظر گرفته‌ایم؛ به‌طوری که شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته، از شرکت در مزایده معاف هستند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، واگذاری اراضی با اقساط بیشتر و سهم نقدی کمتر، اختصاص مشوق‌های پس از بهره‌برداری برای تولید محصولات دانش‌بنیان و اختصاص تسهیلات با سود کمتر از محل منابع این سازمان در بانک‌ها را از جمله مشوق‌های استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی عنوان کرد.

رسولیان تأکید کرد: شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری برای تجاری‌سازی محصولات خود می‌توانند به‌طور کامل روی شهرک‌های صنعتی حساب باز کنند.

در جریان اجلاس سراسری رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور در شیراز، تفاهمنامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به امضاء رسید.

در این تفاهمنامه بر توسعه تعاملات و همکاری‌های مشترک فی‌مابین و به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در راستای تقویت و ارتقاء زیست بوم نوآوری و فناوری، به‌ویژه در حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تأکید شده است.

همچنین در این ارتباط، تفاهمنامه همکاری دیگری بین شرکت شهرک‌های صنعتی و پارک علم و فناوری فارس منعقد شد.

توسعه فناوری و تجاری‌‌سازی آن و ایجاد تعامل و مشارکت ساختارمند و هدفمند در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، از جمله اهداف این تفاهمنامه می‌باشد.

 

منبع: روابط عمومی شهرک های صنعتی ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها