|
کدخبر: 262146 نیما مجدی

در گفتگو با گسترش نیوز با رئیس پایانه صادراتی فرش دستباف ایران مطرح شد:

آهنگ بازگشت به روزهای خوب صادراتی فرش دستباف

رئیس پایانه صادراتی فرش دستباف ایران درباره محدودیت صادرات فرش دستباف به علت وجود مصوبه تعهد ارزی می گوید: « گذشته ها گذشته و هر آنچه که اتفاق افتاده با هر مسئولیتی تمام شده و نمی‌توان در گذشته ماند.باید به راه های بهتری اندیشید».

صنعت و معدن آهنگ بازگشت به روزهای خوب صادراتی فرش دستباف

گفته می شود یک مصوبه؛ پیشینه یک صنعت را به چالش کشانده است مصوبه ای به نام تعهدنامه ارزی که از سوی بانک مرکزی به تجار صنعت فرش دستباف در سال ۹۸ ابلاغ شد به شکلی این صنعت را دستخوش تغییراتی کرده است تا جایی که صادرات دومین محصول استراتژیک ایران نه تنها ریزش داشته است بلکه فرش دستبافی که فرهنگ ایران نیز محسوب می شود، در حال نابودی است. این که چرا مرکز ملی فرش ایران،  در دولت قبل( دولت دوازدهم) در پی ابطال این مصوبه بر نیامده اند سوالی است که ذهن بسیاری از تجار و تولیدکنندگان را درگیر کرده و تا جایی پیش رفته که عزم خود را جزم کرده اند تا برای وضعیت تولیدی و صادراتی فرش دستباف آستین ها را بالا بزنند، اگرچه در این راستا؛ حسین بیرامی ، سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازاریابی مرکز ملی فرش ایران به انتقاد فعالان این صنف پیش از این  گسترش نیوز گفته بود: چه در آن سال ها چه در حال حاضر به دنبال ابطال این مصوبه هستند اما مهمترین مشکل این آن، وجود موانع قانونی است.  وی معتقد است: مرکز ملی فرش ایران تمام قد در مقابل تجار فرش ایستاده است.

اکنون درباره مشکلات صادرات فرش و راه های نوین فروش این پیشینه فرهنگی با رضا قندیلی رئیس پایانه صادراتی فرش دستباف ایران گفتگویی داشته ایم که در ذیل می خوانید.با گسترش نیوز همراه باشید.

رضا قندیلی رئیس پایانه صادراتی فرش دستباف ایران در گفتگو با گسترش نیوز معتقد است:  «برای فرش ایران باید برند سازی در بازارهای بین المللی صورت پذیرد تا به توسعه این صنعت کمک شود.»

 وقتی از او می پرسیم آیا فرش دستباف بعد از چند سده نیاز به شناخت در بازارهای جهانی دارد؟ پاسخ می گوید: «با برند سازی فرش با نقش و نگارهای تفکیک شده در هر استانی می‌توان بازارهای جدیدی در دنیا ایجاد کرد».

وی در ادامه با اشاره به این که باید اقدامات جدیدی برای صنعت فرش دستباف انجام شود خاطرنشان کرد: «‌یک سری موانع و  اهداف دست یافتنی یا دست نیافتنی انجام شده که مسئولیتش در گذشته بر عهده برخی مسئولان بوده در نتیجه نباید گذشته ای که تمام شده را تحلیل کرد و بهتر است بیاندیشیم که چه اقداماتی برای توسعه صادرات هر چه بهتر نیاز است».

سید-رضا-قندیلی

قندیلی با اشاره به این که در شرایط فعلی باید زیر بنای توسعه صادرات را خوب و محکم پایه‌گذاری کنیم تا بتوانیم به اهداف عالی برسیم یادآور شد: « فروش فرش ایرانی در فضاهای مجازی یا وبسایت‌های دنیا انجام می شود و همیشه مورد تحسین دنیا بوده در نتیجه اگر بتوانیم برای فرش های هر استانی به صورت تفکیک شده با نقش و نگارهای متفاوتی که دارد برندسازی کنیم یک گام به جلو برداشته و موانع صادراتی را کاهش داده ایم».

برندسازی طرح فرش ها؛ افزایش قدرت چانه زنی در بازارهای هدف

رئیس پایانه صادراتی فرش دستباف ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید طرح فرش‌ها برندسازی شوند اذعان کرد: « ما باید به دنبال ثبت برند تجاری باشیم تا از این هویت دفاع کنیم به طور مثال طرح گلستان اسم و رسم دارد اما برند تجاری نیست یا طی روزهای گذشته برند تجاری زنجان به ثبت رسید که می تواند با اخذ حق مالکیت جغرافیایی در دنیا شناخته شود.

قندیلی با اشاره به این که معیارهای خرید و فروش جهانی در حال تغییر است ادامه داد: « با برندسازی؛ همبستگی های لازم بین بافندگان مختلف و برندها برقرار شده و این موضوع یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه ای صادرات فرش دستباف است».

رئیس پایانه صادراتی فرش دستباف ایران از راه اندازی کنسرسیوم فرش دستباف با همکاری مرکز ملی فرش ایران خبر داد و افزود: «در تلاشیم با راه اندازی این کنسرسیوم؛ بازار را مدیریت کرده و حضور و رقابت برندها را افزایش دهیم. همچنین در این کنسرسیوم می توان زیرساخت های لازم جهت صادرات و فروش موفق را فراهم کرد».

کنسرسیومی که صادرات فرش را تضمین می کند

وی با اشاره به این که،‌ احداث این کنسرسیوم یک حمایت همه جانبه از صنعت فرش دستباف است ادامه داد: « متاسفانه در حوزه توزیع و دیجیتال مارکتینگ دارای ضعف بسیاری هستیم و بهتر است این حوزه تقویت شود چرا که بافنده فرش صادراتی که دارای اطلاعات محدودی از این فضاست به طور حتم تاثیر سو آن را در محصولات خود خواهد دید».

به گفته قندیلی، با برندسازی،  تعداد تجار فرش افزایش یافته و محدودیت صادراتی برای آن متصور نمی شود.

وی تاسیس کنسرسیوم را از مهم ترین دلایل، راه اندازی دفاتر خارجی برای این صنعت دانست و ادامه داد: « با راه اندازی دفاتر خارجی، حضور در نمایشگاه های غیر تخصصی فراهم شده و امکان ساپورت فرش های دستباف ایرانی بیش از همیشه فراهم می شود».

رئیس پایانه صادراتی فرش دستباف ایران در ادامه با اشاره به این که تمامی توان پایانه صادرات  بر مبنای توسعه صادرات است یادآور شد: «پایانه صادراتی فرش دستباف ایران  تسهیل کننده صادرات و شرایط به عنوان بخش خصوصی است به عبارتی این پایانه نه تامین‌کننده، نه خریدار و نه فروشنده  است بلکه تسهیل‌کننده شرایط بوده و  بستر را به عنوان یک بخش خصوصی آماده می کند».

 

 

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها