|
کدخبر: 255747 نیما مجدی

در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان شد؛

صنعت لوازم خانگی ایران رقابت پذیر شده است

مشاور کارگروه صنعت لوازم خانگی کمیسیون صنعت اتاق ایران معتقد است: «صنعت لوازم خانگی ایران در بخش انرژی بر و غیر انرژی بر قابل رقابت با کشورهای آلمان، چک و چین است».

صنعت و معدن صنعت لوازم خانگی ایران رقابت پذیر شده است

تولید داخلی لوازم خانگی، با اما و اگرهایی همراه است از  واردات گرفته تا صادرات، قاچاق و نبود حمایت ارزی مشکلاتی است که بازار را لای منگنه گذاشته و دامنه آن گریبانگیر فعالان این صنعت و مردم شده است.

درباره مشکلات این صنعت و راهکارهای برون رفت آن با حبیب اله انصاری دبیر سابق انجمن صنایع لوازم خانگی و مشاور کارگروه صنعت لوازم خانگی کمیسیون صنعت اتاق ایران به گسترش نیوز افزود: «صنعت لوازم خانگی یکی از مهمترین و متنوع ترین صنایعی است که دارای سه بخش لوازم خانگی انرژی بر( یخچال و گاز)، غیر انرژی بر(ظروف چینی و کریستال) و بخش قطعه سازی (تولید مواد اولیه) است».

وی ادامه داد: «صنعت لوازم خانگی جزء ۱۱ رشته شتاب دهنده توسعه اقتصادی همه کشورهاست چون از مواد اولیه اساسی بالادستی همچون مس، آلومینیوم، پتروشیمی و فولاد استفاده کرده و منجر به ایجاد ارزش افزوده می شود و مهمتر از همه این که، تنها صنعتی است که جزو ملزومات ومسائل لاینفک زندگی مردم به شمار می رود».

مشاور کارگروه صنعت لوازم خانگی کمیسیون صنعت اتاق ایران با اشاره به این‌که بازار یعنی عرضه و تقاضا، افزود: « وضعیت لوازم خانگی در بازار داخلی خوب است و امروز، این صنعت، در داخل و خارج کشور حرفی برای گفتن دارد، چرا که از لحاظ کمی و کیفی دارای جایگاه مناسبی بوده و از استانداردهای مناسبی همچون خدمات پس از فروش، مصرف بهینه انرژی و نصب و راه اندازی مناسب برخوردار است».

انصاری-لوازم خانگی

انصاری با اشاره به این که لوازم خانگی غیر انرژی بر، از کیفیت وطراحی زیبایی برخوردارند عنوان کرد: « این صنعت مشتری و بازار مدار بوده به همین دلیل توانسته پاسخگوی نیازهای داخل باشد حتی در بخش کیفیت و کریستال با متولیان این صنعت همچون آلمان و چک قابل رقابت بوده و در تولید ظروف چینی، رقیب چین هستیم و حتی بهتر از تولیدکنندگان ان کشورها تولید می کنیم».

مشاور عالی صنعت لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که مشکل واردات این صنعت چیست؟ گفت: « صنعت لوازم خانگی بخشی از مواد اولیه و قطعاتش همچون فولاد و بخشی از پتروشیمی را از داخل تامین کرده اما برخی قطعات همچون کمپرسور را به ناچار وارد می‌کنند در نتیجه تغییر قیمت پتروشیمی و فولاد به صورت مستقیم بر روی محصول نهایی لوازم خانگی تاثیر گذار است، اما وجود برخی تعرفه های بالا نیز واردات مواد اولیه و قطعات، این صنعت را با مشکل مواجه کرده است».

گران فروشی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد

وی تاکید کرد: «تولیدکنندگان با حداقل سود محصولاتشان را می‌فروشند. حتی تولیدکننده‌ای سراغ دارم که محصولاتش را صرفا برای حفظ گردش مالی با همان قیمت تمام شده می‌فروشد».

انصاری در ادامه با اشاره به این که امروز، کیفیت تولید لوازم خانگی به جایی رسیده که اقدام به تولید برند خارجی کرده ‌اند یادآور شد: «وقتی کارخانه داخلی  اقدام به تولید برند خارجی می‌کند این به معنای اعتماد برند خارجی به این کارخانه ها است چراکه در غیراین صورت اجازه تولید داده نمی شد».

وی با بیان اینکه گران فروشی در تولید لوازم خانگی وجود ندارد، قاچاق را یکی از مهمترین و بزرگترین مشکل این صنعت دانست و اضافه کرد: « قاچاق یعنی کالای مورد نظر دارای هویت و استانداردهای لازم و البته خدمات پس از فروش نیست. در نتیجه تمامی تلاش‌ها باید به سمت و سوی ممنوعیت ورود این کالاها به بازار باشد چرا که جریمه و تنبیه قاچاقچیان به تنهایی کافی نیست و باید کالاهای قاچاق امحا و از ورود آن ها به بازار جلوگیری شود».

صادرات به کشور های دیگر وجود دارد

مشاور کارگروه صنعت لوازم خانگی کمیسیون صنعت اتاق ایران خاطرنشان کرد: « صادرات ما به کشور ایتالیا، اوراسیا و کشورهای آسیای میانه بوده است.  با توجه به این که  لوازم خانگی از کیفیت مناسبی برخوردار است در نتیجه باید قیمت های صادارتی برای تولیدکننده به صرفه  و رقابتی باشد اما اگر قیمت ها به اجبار افزایش یابد تولید کنندگان شرایط صادرات را نخواهند داشت».

انصاری در پاسخ به این سوال که حذف ارز ترجیحی چه تاثیری در روند تولید این صنعت خواهد داشت گفت: « ارز ترجیحی تاثیر چندانی در این مقولات ندارد، زیرا ارز ترجیحی فقط مورد استفاده برخی سودجویان قرار گرفت بنابراین هیچ وقت در قیمت محصول نهایی تاثیرگذار نبوده است. اما اگر ارز ترجیحی به صورت واقعی وارد این صنعت می شد به طور حتم نتایج آن با قیمت اجناس قابل مشاهده بود ».

این پیشکسوت صنعت لوازم خانگی درباره آینده این بازار بیان کرد: «قیمت یک محصول تابع عوامل تشکیل دهنده آن است؛ بنابراین اگر قیمت هریک از مواد اولیه تولید از جمله مس و فولاد کاهش پیدا کند شاهد ارزان شدن قیمت لوازم خانگی هستیم و بالعکس.»

خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها