|
کدخبر: 256978 نیما مجدی

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد در گفتگو با گسترش نیوز:

نفس فولاد در سینه حبس شد / تیشه به ریشه این صنعت

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران از وضعیت نابسامان صنعت فولاد انتقاد کرده و معتقد است: «اگر دولت حمایتی نمی‌کند پس مانع تراشی هم نکند».

صنعت و معدن نفس فولاد در سینه حبس شد / تیشه به ریشه این صنعت

صنعت فولاد و زنجیره فولاد از جمله صنایع مادری است که به گفته کارشناسان این صنعت،‌ قدمت آن در کشور ما به بیش از ۵دهه می رسد، اما در ایران نه تنها دولت از این صنعت حمایت نمی کند بلکه تولیدات آن را با مشکل مواجه کرده است. درباره مشکلات صنعت فولاد و توقع متولیان این صنعت از دولت با رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با بیان این که در صنعت فولاد دارای مشکلات جدی انرژی هستیم به گسترش نیوز می گوید: «هر دولتی که روی کار آمد دولت قبلی را مقصر جلوه داد این در حالی است که مدیریت دولتی در اقتصاد بی معنا بوده و برآیند آن  مشکلاتی در ابعاد مختلف تولید، صنعت و اقتصاد ایجاد می کند».

وی با ابراز تاسف از این که دولت سیزدهم سیاست‌های غلطی را در حوزه صنعت بالاخص صنعت فولاد پیش رو قرار داده است ادامه داد: «با توجه به رخداد جنگ اخیر بین کشورهای روسیه و اوکراین، قیمت انرژی در کشور به شدت افزایش یافته است اما مشکلات صنعت فولاد فراتر از تامین آب و برق بوده و در حال حاضر، نحوه عملکرد و سیاست گذاری در راستای تدوین عوارض صادراتی تیشه به ریشه این صنعت زده است».

شهرستانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که قدمت صنعت فولاد ایران به بیش از ۵۰ سال بازمی‌گردد ادامه داد: «از ۵دهه گذشته تا سال ۱۳۹۹، شاهد رشد صنعت فولاد بوده ایم حتی برای سال ۱۴۰۰ نیز برنامه هایی برای رشد این صنعت مد نظر داشتیم  به شکلی که در سه ماهه اول سال گذشته رشد ۱۲ درصدی را تجربه کردیم. اما متاسفانه در سه فصل بعدی، با روی کار آمدن دولت سیزدهم نه تنها رشد ۱۲ درصدی را از دست دادیم بلکه تولیدات هم کاهش یافت».

شهرستانی- انجمن-فولاد

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با اشاره به این که تولید ما در ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم از ۳۰ میلیون به ۲۷ میلیون تن کاهش یافت عنوان کرد: «از دلایل این اتفاقات ناخوشایند می توان به قطعی برق و نبود گاز اشاره کرد و در واقع سو مدیریت دولتی مسبب کاهش تولید شد».

وی ادامه داد: طبق دستور دولت ،‌ باید دو برابر نیاز مصرفی، فولاد تولید کرده  و تولید مازاد در بورس عرضه شود تا مردم در بورس،  فولاد را خریداری کنند  در غیر این صورت باید صادر شود که این امر یعنی عرضه بیش از تقاضا،‌ که در نهایت منجر به افت شدید قیمت فولاد شده است».

شهرستانی با اشاره به این که  همچنین  محصولات بالا دستی همچون آهن اسفنجی،‌ بصورت قطره چکانی وارد بازار شد  اضافه کرد: «حدود ۸۰۰ هزار تن شمش در بورس عرضه و زیر ۳۰۰هزار تن شمش و میلگرد خریداری شد این در حالی است که ۸۰۰ هزار تن مازاد آهن اسفنجی به جای اینکه در بورس عرضه شود بصورت قطره چکانی وارد بازار کردند که این امر باعث تعطیلی کارگاه ها شد».

عضو انجمن فولاد ایران با اشاره به این که  وقتی دولت اعلام می کند مازاد زنجیره فولاد باید صادر شود حتما می داند این موضوع به نفع فروشنده خارجی است عنوان کرد: «چرا قیمت فولاد  با نرخ ۱۷ درصدی کمتر از قیمت جهانی، توسط مشتریان خارجی خریداری می شود؟ این در حالی است که دولت اعلام کرد، تعرفه گذاری پلکانی ۱۷ درصدی برای زنجیره فولاد همچون میلگرد و شمش در نظر گرفته شود اما نرخ گذاری این محصولات ۳۴ درصد از قیمت جهانی پایین تر است که این امر قابل توجیه نیست».

محدودیت صادرات نگران کننده است

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با انتقاداز قطع صادرات و پر بودن انبار ها افزود: «ترس از این وجود دارد که چون قیمت جهانی افزایش یافته، هدف گذاری برای صادرات این حجم از فولاد و زنجیره فولاد، بازار داخل را دچار کمبودکند ولی ما در حال حاضر خریدار داخلی نداشته و هم اکنون زیر ۲۰ درصد معاملات انجام می شود».

وی با بیان این که تمامی کشورهای موفق در اقتصاد،‌ با  توسعه صادرات پیشرفت کردند افزود: «صادرات راهکار اصلی برای رقابت در بازار های جهانی و ارزآوری برای کشور است در حالیکه ایران تحریم شده و هیچ راهکاری برای حمایت از تولید کننده و صنعت  از سوی دولت ارائه نشده است».

شهرستانی در ادامه با اشاره به این که اگر با این روند سیاست گذاری تصمیم گیری شود حدود ۶ میلیون تن فولاد از بین خواهد رفت اضافه کرد: «در تمام دنیا، اولویت تخصیص انرژی متعلق به صنعت است و مشترکان خانگی در اولویت بعدی قرار دارند، تا از این طریق صنعت از رونق نیفتد، کارگران بیکار نشوند و صادرات کاهش نیابد. اما در کشورمان،  فولاد اگرچه یک صنعت مادر است اما نه تنها برنامه ای برای حمایت آن وجود ندارد بلکه راه های توسعه ای آن هم گرفته می شود».

پاسخ وزیر صمت به نگرانی فولادی ها

عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه به نظر می رسد افرادی هستند که نفوذ عجیبی در دولت ها دارند که باعث تصمیمات نادرستی شده که به صنعت ضربه می زنند،گفت: «طی جلساتی با فاطمی امین،‌ وزیر صمت اعلام کردیم که آهن اسفنجی ۲ هزار تومان گران شده در حالیکه میلگرد سه هزار تومان کاهش یافته است و خواستار راهکار شدیم که وی گفت چرا این کارخانه ها را جمع نمی کنید بروید سوریه کار کنید؟ من واقعأ متاسفم با این طرز فکر و تصمیماتی که باعث نابودی کشور می شود».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها