|
کدخبر: 254972

پرداخت تسهیلات از اردیبهشت در ۷ استان اجرایی می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست مشترک با رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص تأمین مالی زنجیره تولید که با حضور بانک‌های عامل برگزار شد، با تقدیر از تلاش شبکه بانکی در چند ماه گذشته برای تأمین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب‌های سامانه جامع تجارت، گفت: مرحله آزمایشی این کار انجام‌شده است و امسال باید تسریع شده و گسترش یابد.

سیدرضا فاطمی‌امین به چند محور در خصوص ضرورت‌های تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولید اشاره کرد و افزود: موضوعاتی مانند افزایش هزینه‌های واردات، تعرفه‌های گمرکی، افزایش هزینه‌های تولید و رسیدن به رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده، تسریع در ابزارهایی مانند تأمین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب‌های سامانه جامع تجارت را بیشتر می‌کند.

کاهش اتلاف منابع با پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت

وی، پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب سامانه جامع تجارت را سبب کاهش اتلاف منابع دانست و ادامه داد: با این روش جعل فاکتور و فاکتورهای بدون تولید شناسایی می‌شود و بروکراسی‌های اداری کاهش می‌یابد.

وزیر صمت همچنین بیان کرد: با تأمین مالی زنجیره‌ای در حالت عادی هزینه‌های تأمین مالی به یک سوم کاهش می‌یابد.

فاطمی‌امین در ادامه از بانک مرکزی خواست تا این جلسات را به‌صورت منظم برگزار کند و کارگروه مشترکی برای تسریع در این کار شکل گیرد.

وی بابیان این‌که تاکنون یک هزار و ۱۵۱ استعلام صورت‌حساب الکترونیکی از سامانه جامع تجارت انجام‌شده است، گفت: پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب‌های سامانه جامع تجارت از ابتدای اردیبهشتماه در هفت استان برای پنج صنعت ازجمله صنایع غذایی، لوازم‌خانگی، تایر، قطعات خودرو و مصالح ساختمانی قطعی اجرا می‌شود.

پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌حساب‌های سامانه جامع تجارت از خرداد در همه صنایع

وزیر صمت اضافه کرد: این استان‌ها شامل خراسان رضوی، فارس، یزد، آذربایجان شرقی، استان مرکزی، خوزستان و تهران هستند. همچنین پرداخت تسهیلات مبتنی بر استعلام صورتحساب‌های الکترونیکی در این صنایع از ۱۵ اردیبهشت ماه در تمام استان‌های کشور الزامی است و هدف‌گذاری شده که از اول خردادماه این موضوع شامل همه صنایع شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی: با ابزارهای جدید تأمین مالی زنجیره تولید امکان نظارت بر مصرف درست تسهیلات ایجادشده است

علی صالح‌آبادی در این نشست با اشاره به انحراف و هدر رفت منابع در روش‌های قدیمی اعطای تسهیلات در خصوص روش تأمین مالی زنجیره تولید گفت: با انجام طرح تأمین مالی زنجیره تولید، امکان نظارت بر مصرف درست تسهیلات که یکی از تأکیدات رئیس‌جمهوری برای نظام بانکی است، فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: هر نوع تشویقی که در راستای رونق تولید باشد و بتواند اشتغال آفرینی پایدار ایجاد کند در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و دراین‌باره نیز از تمام ظرفیت‌های بانکی استفاده خواهیم کرد.

اوراق گام یکی از ابزارهای نوین در تأمین مالی زنجیره تولید

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین با استفاده از این طرح با منابع کمتر امکان حمایت و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی بیشتری فراهم می‌شود و در مقایسه با روش‌های قدیمی، فشار بسیار کمتری به منابع مالی بانک‌ها وارد می‌شود.

صالح‌آبادی اوراق گام را یکی از ابزارهای نوین در تأمین مالی زنجیره تولید برشمرد و افزود: با اصلاحات انجام‌شده در دستورالعمل اجرایی اوراق گام در پایان سال گذشته، گام مؤثری در بهبود عملکرد و استفاده از این ابزار برداشته‌شده است و امیدواریم با همکاری بانک‌ها بتوانیم اقدامی مهم در تسریع و گسترش تأمین مالی زنجیره تولید انجام دهیم.

ضرورت آموزش شبکه بانکی در تسریع فرآیند تأمین مالی زنجیره تولید

رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اهمیت نقش آموزش شبکه بانکی در تسریع فرآیند تأمین مالی زنجیره تولید، اضافه کرد: با توجه به هدف‌گذاری ۵۰ درصدی تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی از طریق این طرح، باید با استفاده از ظرفیت موسسه آموزش عالی بانکداری نسبت به آموزش روند اجرای طرح در بانک‌های عامل اقدام کنیم.

ضرورت گزارش دهی ماهانه بانک‌ها

صالح‌آبادی با اشاره به اهمیت موضوع تأمین مالی زنجیره تولید در مجموعه اقتصادی کشور تأکید کرد: پایبندی به زمان‌بندی در عملیاتی شدن و گسترش استفاده از این طرح از الزامات موفقیت طرح است، بنابراین گزارش اقدامات انجام‌شده از سوی بانک‌ها در این خصوص باید به‌صورت ماهانه ارائه شود تا برنامه‌ریزی‌های آتی بر مبنای آن انجام‌شده و اهداف تعیین‌شده محقق شود.

 

منبع: شاتا

ارسال نظر