|
کدخبر: 255027 نیما مجدی

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس صمت بوشهر مطرح شد؛

لباس ابهام بر تن طرح آمایش صنعتی

اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اجرای طرح آمایش را راهگشای توسعه صنعتی در کشور می دانند اما گویا این طرح مورد تایید برخی سازمان‌های استان ها و شهرستان‌ها واقع نشده است و معتقدند آنچه وزارت صمت تدوین کرده بیشتر شبیه معرفی و استخراج اطلاعات سرمایه گذاری است.

صنعت و معدن لباس ابهام بر تن طرح آمایش صنعتی

طرح آمایش صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت که چندی پیش تدوین و تهیه شده اگرچه هنوز برش استانی آن مشخص نبوده و ابلاغ نشده است اما گفته می شود این طرح نیازمند مطالعات بسیاری بوده و باید با دانش همراه باشد. مهدی صفوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر می گوید: این طرح مورد تایید سازمان برنامه و بودجه این استان قرار نگرفته است و به آن به چشم استخراج فرصت های سرمایه گذاری نگریسته می شود.

مهدی-صفوی

 

مهدی صفوی رئیس سازمان صمت استان بوشهر در گفتگو با گسترش نیوز، موفقیت آمایش صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را منوط به مطالعات دقیق و امکان سنجی صحیح دانست و خاطرنشان کرد: «برای اجرای صحیح طرح آمایش صنعتی باید فاکتورهایی همچون مطالعات دقیق، امکان سنجی صحیح، درنظر گرفتن ظرفیت ها و اسناد بالادستی، بررسی ظرفیت های صنایع صادراتی مد نظر قرار داد».

طرح آمایش بهترین حمایت از صنعت و تولید

وی تامین مالی صنایع را یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در توسعه صنعتی و اشتغالزایی دانست و گفت: «باید سرمایه گذار دارای اهلیت بوده و به درستی انتخاب شود تا در مناطق کمتر توسعه یافته پیامدهای مثبت آن (توسعه صنعتی)، دیده شود».

صفوی  با بیان این که طرح آمایش از بهترین اقدامات دولت در راستای حمایت از صنعت و تولید است ادامه داد: «هنوز برش استانی و شهرستانی این طرح مشخص نشده و به نظر می رسد بعد از تکمیل این طرح بتوان در این باره اظهار نظر کرد. همچنین طرح آمایش صنعتی وزارت صمت باید با مطالعات آمایش سرزمینی که در دهه گذشته تدوین و تصویب شده بود مطابقت داده شود تا از این طریق دوباره کاری صورت نگرفته و هر آنچه که لازم است با مطالعات در این طرح گنجانده شود».

رئیس سازمان صمت استان بوشهر در پاسخ به این سوال که این طرح چقدر می تواند کمک کننده توسعه صنعتی استان ها باشد و چقدر زمان بر خواهد بود؟ بیان کرد: « اجرای این طرح ، بستگی به مقیاس برنامه های پیش‌بینی و هدف گذاری شده دارد و معمولاْ طرح هایی همچون طرح آمایش صنعتی حداقل دو یا سه سال زمان برای اجرا نیاز دارد و به دنبال آن اشتغالزایی مناسب و ارزش افزوده بالا ایجاد خواهد شد».

صفوی تاکید کرد: « هرآنچه که مربوط به طرح آمایش صنعتی و اجرای آن باشد باید در قالب علمی اجرا شده و سرمایه گذار و تامین مالی واحدهای صنعتی مد نظر قرار گیرد».

طرح آمایش صنعتی مورد تایید سازمان برنامه و بودجه بوشهر نیست

او در ادامه با بیان این که طرح صنعتی آمایش وزارت صمت مورد تایید سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر قرار نگرفت یادآور شد: « یکی از مهمترین وظایف سازمان برنامه و بودجه استان، بررسی و پایش طرح آمایش است که متاسفانه مورد تایید این سازمان قرار نگرفت و معتقد بودند که این طرح بیشتر شبیه به معرفی و استخراج فرصت های سرمایه گذاری استان بوشهر بوده و با طرح صنعتی آمایش از زمین تا آسمان متفاوت است».

این مقام مسئول در پایان اضافه کرد: « سازمان برنامه و بودجه استان معتقد بود اسم آمایش، اشتباهی بر روی این طرح گذاشته شده و آمایش تعریف منحصر به فرد خود را دارد. البته این طرح تا پایان فروردین ماه به همه استان ها ابلاغ خواهد شد که مشخص می شود برای مناطق کم آب، مناطق محروم و یا مناطق مرزی چه تمهیداتی اندیشیده شده است».

 

 

خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها