|
کدخبر: 249536 نیما مجدی

در گفتگوی تخصصی با گسترش نیوز مطرح شد:

افق روشن توسعه تولید در استان کرمانشاه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه، از حمایت‌های قابل توجه شرکت‌های دانش بنیان در این استان خبر داد و کفت:«با واگذاری ۱۱۰ هکتار زمین صنعتی تلاش شده ۳۰ واحد به بهره برداری برسند و احداث۳۰ واحد راکد استان در برنامه سال آینده است».

صنعت و معدن افق روشن توسعه تولید در استان کرمانشاه

شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه از مسیر پر پیچ و خم مشکلات زیرساختی گذشته و گله‌ایی ندارد اما از چشم‌انداز روشن ۱۴۰۱ رونمایی کرده و معتقد است برای حمایت‌ از دانش‌بنیان ها اقدامات بسیاری انجام شده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه معتقد است: همه امکانات برای حضور و فعالیت شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان فراهم است. در مورد چالش‌ها و چشم‌اندازهای شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه به گفتگو نشسته ایم‌ که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید: با گسترش نیوز همراه باشید:

بیژن کردستانی مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه در گفتگو با گسترش نیوز خاطرنشان کرد:  «استان کرمانشاه حدود ۲۴۰۰ هکتار اراضی در اختیار دارد و با حدود ۱۲۰۰ هکتار زمین در مرکز استان به نام شهرک صنعتی زاگرس بزرگترین شهرک صنعتی در غرب کشور است».

وی در ادامه با بیان این‌که زاگرس در غرب کشور بزرگترین شهرک صنعتی است ادامه داد: «حدود ۲۰۰۰ قرارداد معرفی شده که از این تعداد  حدود ۴۰۰ واحد به بهره برداری رسیده است همچنین،  برنامه هایی که در سال ۱۴۰۱ مد نظر است می توان به احداث دو ناحیه صنعتی در استان دانست».

کردستانی در ادامه با بیان این که توسعه ۳۰۰ هکتار زمین و افزایش فاز عملیاتی تا ۲۰۰ هکتار در سال آتی مد نظر قرار گرفته است ادامه داد: «همچنین ۵۰ هکتار زمین صنعتی به اراضی صنعتی منطقه که ۱۶۰۰ هکتار است اضافه خواهیم کرد و  پیش بینی می‌شود که  در سال آینده ۳۲۵ قرارداد سرمایه گذاری منعقد شود».

به گفته وی، با واگذاری ۱۱۰ هکتار زمین صنعتی تلاش شده ۳۰ واحد به بهره برداری برسند و احداث۳۰ واحد راکد استان در برنامه سال آینده است.

کردستانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که ساخت ۳۰ کارگاه کوچک ۲۰۰ متری برای کسب و کار کوچک مد نظر است ادامه داد: «این کارگاه‌ها برای سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی واحد های کوچک داشته ولی  از نظر سرمایه ای دچار مشکل هستند مشمول ارائه تسهیلات از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی خواهند شد این در حالی است که این واحدها به شکل اجاره‌ای با تجهیزات آب ،گاز و تلفن واگذاری می‌شود و تنها نیازمند برخی تجهیزات برای تولید نیاز دارند».

کردستانی

این مقام مسئول یکی از موفق ترین برنامه‌های شروع شده طی سال های اخیر در شهرک‌های صنعتی کرمانشاه را احداث کارگاه های کوچ دانست و گفت: «احداث کارگاه‌های کوچ،  به ویژه در مورد واحد هایی که دانش بنیان هستند و یا واحد هایی که نمی توانند زمینی را احداث کنند یا از نظر زمانی این روند برای آن ها طولانی است بسیار موثر خواهد بود».

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه در پاسخ به این سوال که  علت احداث دو ناحیه صنعتی جدید چیست پاسخ گفت: «قرار است دو ناحیه صنعتی در شهرستان گیلان غرب و سر پل زهاب احداث شود چرا که در منطقه گیلان غرب فراوانی منابع معدنی و قیر طبیعی پتانسیل‌های موجود برای تاسیس شهرک صنعتی را فراهم کرده است و طبق مطالعات ما این منطقه ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به شهرک صنعتی موفق را دارد در واقع برنامه ریزی این شرکت، در راستای راه‌اندازی ناحیه صنعتی مختص واحد قیر در گیلان غرب است».

وی ادامه داد: «همچنین در منطقه سرپل ذهاب هم با توجه به اینکه شهرکی در حال تکمیل شدن است و متقاضی برای سرمایه گذاری نیز وجود دارد بنابراین امیدواریم راه‌اندازی دو ناحیه صنعتی در سال ۱۴۰۱ محقق شود».

کردستانی در ادامه با اشاره به این‌که در امر زیرساخت ها مشکل خاصی نداریم ادامه داد:«در حال حاضر.در شهرک‌صنعتی استان کرمانشاه مشکل زیر ساختی نداشته و خوشبختانه در تمامی شهرک های صنعتی ،آب ،برق ، گاز ، تلفن و راه های دسترسی وجود دارد و شرایط برای سرمایه گذار فراهم است».

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش حمایت از دانش بنیان‌ها را این‌گونه عنوان‌کرد: «یکی از حمایت های این شرکت از دانش بنیان ها در اختیار گذاشتن کارگاه های ۲۰۰ متری که نیازی به ساخت و ساز یا سرمایه گذاری‌‌های زیر ساختی نداشته باشند و با امکاناتی که در اختیار آنها قرار داده ایم به تولید  بپردازند و زمانی‌که موفق به تولید یا فروش شدند زمین را به شکل  اقساط در اختیار آنها می گذاریم. به عبارتی، از ابتدا تخفیفاتی به دانش بنیان‌ها داده و جواز ساخت را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم تا همزمان با تولید در این سوله‌های کارگاهی،  ساخت و ساز را آغاز کنند تا در محل اصلی خود با کامل شدن ساخت و ساز انتقال انجام شود».

حذف ارز ۴۲۰۰ رانت را از بین می‌برد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه در ادامه تصویب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط مجلس شورای اسلامی را اقدامی صحیح دانسته و گفت: «هر جا رانتی باشد فسادی نیز وجود دارد. این رانت باید از بین رفته و تکلیف واحد های تولیدی روشن شود به عبارتی اگر قرار است مواد اولیه تولید تغییر کنند چگونه  تغییری خواهد بود؟ و یا  قیمت گذاری چگونه باید باشد؟ اما وقتی قیمت ها یارانه ای باشد در قیمت گذاری واردات تاثیر خواهد داشت در این صورت واحد‌ها نمی توانند قیمت گذاری واقعی داشته باشند».

وی ادامه داد: «وقتی واحدهای تولیدی به قیمت گذاری واقعی می رسند اما واردات مواد اولیه با قیمت بازار آزاد است در نتیحه تهیه مواد اولیه با قیمت آزاد و قیمت تمام شده با محاسبه ۴۲۰۰ تناقضی ایجاد می کند و برای واحد ها مشکل ایجاد می کند. به نظر می رسد این اقدام صحیح است اما باید در کنار این موضوع، واحد های صنعتی مورد حمایت قرار گیرد.. واحدی که پیش از این با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به واردات مواد اولیه می‌کرد با منابعی خاص واردات داشت حال که قرار است این روند تغییر کند باید میزان ارزش ریالی مورد نیاز برای تامین مواد اولیه مد نظر قرار گرفته و  با تسهیلات کم بهره این واحد ها را حمایت کرد تا با بازار سازگاری و تعادل پیدا کنند».

کردستانی در پایان گفت:« ۵۰% صادرات مرزی غیر نفتی به عراق از استان کرمانشاه و از مرز پرویز خان انجام می‌شود»

نویسنده: نیما مجدی
خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر