|
کدخبر: 253521 نیما مجدی

در مصاحبه تخصصی با گسترش نیوز مطرح شد:

تدوین برنامه‌های شهرک‌های صنعتی در راستای طرح آمایش

طرح آمایش منطقه ای از جمله مهمترین تاکیدات وزیر صمت بوده که به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، برای اجرای آن، مطالعات لازم در حال انجام است.

صنعت و معدن تدوین برنامه‌های شهرک‌های صنعتی در راستای طرح آمایش

با حمایت فاطمی امین وزیر صنعت،‌معدن و تجارت ایران، طرح آمایش منطقه‌ای صنعت و تجارت کشور تدوین شد این در حالی است که یکی از مهمترین فاکتورهای توسعه‌یافتگی و رشد اقتصادی هر کشوری، شهرک‌‌های صنعتی آن کشور محسوب شده و برای روند رو به رشد باید در درجه اول طرح آمایش در شهرها و استان‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.

فاطمی امین معتقد است تمرکز صنایع مختلف در برخی استان‌های کشور مشکل ساز شده بنابراین طرح آمایش موجب می‌شود تا واحدهای صنعتی متناسب با نیاز هر منطقه و استان ایجاد و راه اندازی شوند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، با شناسایی ظرفیت های هر استان دربخش صنعت و تجارت، سرمایه‌گذاران متناسب با آن صنعت، تشویق به سرمایه گذاری در آن منطقه و استان می‌شوند.

درباره این که طرح آمایش در شهرک‌های صنعتی به چه شکلی اجرا می‌شود و حمایت های این سازمان چه خواهد بود با علی رسولیان سکاندار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت و گویی داشته ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید:

رسولیان 2

علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در گفتگو با گسترش نیوز گفت: «طرح آمایش منطقه ای برای شرکت‌های صنعتی مد نظر قرار گرفته است یعنی باید متناسب با شرایط منطقه‌ای و ظرفیت های موجود این مناطق، اشتغال‌زایی در شهرک‌های صنعتی افزایش یابد».

وی ادامه داد: « تعاملاتی با مرکز مطالعات وزارت صمت هم داشته و در حال پی‌گیری این موضوع هستیم و امیدواریم طی روزهای آینده، برنامه های شهرک‌های صنعتی متناسب با طرح آمایش و بحث اشتغال‌زایی منطقه ایی تدوین شود».

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که این طرح کمک می‌کند تا واحدهای صنعتی بر حسب ضرورت در هر استانی ایجاد شود اذعان کرد: «در حال حاضر یکی از مهمترین اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، تخصیص تسهیلات ویژه به شهرک های صنعتی در مناطق محروم است. در حال حاضر برای واگذاری زمین ۵۰ درصد هزینه ها از سوی سازمان و مابقی ازسرمایه گذار اخذ می شود تا از این طریق سرمایه گذار تشویق و ترغیب شوند».

به گفته وی، در حال حاضر اعتبای، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی به شهرک‌های مناطق محروم بالاخص در استان های مناطق مرزی و محروم کمک های مالی انجام شده تا بتوانند زیرساخت‌های مورد نظر را توسعه دهند.

واگذاری زمین به ۱۳۰ شرکت

رسولیان اضافه کرد: «سال گذشته در حدود ۱۳۰ شرکت از شهرک های صنعتی ایران زمین گرفته‌اند که از این میزان۵۰ شرکت به دانش بنیان تولیدی تبدیل شده ‌اند».

دانش بنیان‌های صنعتی در مسیر خراسان جنوبی

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات استان خراسان جنوبی قرار است به چه شکلی ساماندهی شود ادامه داد: «ما شرکت های بسیار بزرگی در زمینه صنایع معدنی در منطقه نهبندان و طبس ایجاد کرده ایم و برای حمایت از تولید با توجه به این که این شرکت ها را در مناطق محروم قرار گرفته اند وام های بلند مدت با سود ۴ درصد اختصاص داده ایم که ۵۰ درصد این هزینه ها توسط شهرک های صنعتی ایران تامین می‌شود».

به گفته رسولیان، دانش بنیان های صنایع معدنی در شهرک های صنعتی در حال افزایش هستند و مشکلات سرمایه گذاران فقط محدود به تخصیص زمین نیست و شامل کمبودهای استانی همچون حمل و نقل، کمبود آب و مشکلات بانکی نیز می‌شود.»

نویسنده: نیما مجدی
خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها