|
کدخبر: 252394 نیما مجدی

وزارت صمت چگونه امضاهای طلایی را حذف کرد؟

در طول ۶ ماه گذشته بیش از یکصد پروژه و برنامه تحولی در بخش های مختلف تعریف و تدوین شده است. برنامه ها و پروژه هایی که ضمن جامعیت در مسائل و موضوعات بخش های صنعتی، معدنی و تجاری کشور از زمانبندی دقیق و قابل رصد و پیگیری برخوردار هستند.

صنعت و معدن وزارت صمت چگونه امضاهای طلایی را حذف کرد؟

در طول ۶ ماه گذشته بیش از یکصد پروژه و برنامه تحولی در بخش های مختلف تعریف و تدوین شده است. برنامه ها و پروژه هایی که ضمن جامعیت در مسائل و موضوعات بخش های صنعتی، معدنی و تجاری کشور از زمانبندی دقیق و قابل رصد و پیگیری برخوردار هستند. برای بررسی اینکه بهارستانی ها عملکرد شش ماهه وزارت صمت را چگونه ارزیابی می‌کنند و چه نظری دارند با گسترش نیوز همراه باشید:

این پروژه ها در قالب یازده سبد پروژه شامل پروژه‌های مدیریت بازار، صنایع حمل و نقل، سامانه های اطلاعاتی، ارتقاء کسب‌ وکارها، بازآفرینی وزارت، تأمین مالی، معادن، زیرساخت، پروژه بین المللی و توسعه صادرات، اجتماعی-حمایتی و منابع مالی و دارایی تحت ساختار و معماری سازمانی جدید وزارت صمت آغاز شده و با جدیت دنبال می شود که در نوبه‌های ۳ ماهه گزارش پیشرفت و روند تکمیل آنها به اطلاع افکار عمومی و نخبگانی می‌رسد.

این پروژه ها پس از ادغام واقعی ساختار وزارت صمت، سیاست ها و برنامه‌های بالادستی نظام همچون بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست گذاری‌های مربوط به نامگذاری های سالانه را دنبال می‌کند.

تحقق وعده‌هایی نظیر کاهش قیمت، تعادل و تنظیم بازار کالاهای پایه مانند سیمان و فولاد، افزایش صادرات کشور به بیش از ۴۵ میلیارد دلار در سال۱۴۰۰، هوشمندسازی فرآیندها و حذف امضاهای طلایی، ارائه گزارش شفاف از روند اجرای برنامه‌ها، اجرای طرح مهم تأمین مالی زنجیره ای، روند پرشتاب تکمیل سامانه جامع تجارت و از همه مهمتر عدم گره زدن معضلات و مشکلات فضای تولید و تجارت کشور به تحریم ها، امیدها را در دل جامعه بزرگ تولید و تجارت زنده کرده است تا با همراهی تمامی دستگاه ها و نهادها بویژه اهالی خانه ملت، بهبود شرایط و شاخص های اقتصادی کشور را موجب شود.

بررسی این عملکرد از سوی نمایندگانی که پیگیر تحقق وعده ها و برنامه های اعلامی وزیر صمت در بهارستان هستند، قضاوت عمومی از عملکرد این وزارتخانه را شفاف تر می نماید.

تسهیل تبادلات تجاری کشور با اجرای برنامه های تحولی وزارت صمت

طبق این گزارش، نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی اجرای برنامه های تحولی وزارت صمت در حوزه تدوین نقشه راه صادراتی کشور، شناسایی گلوگاه های صادراتی و تسهیل مقررات صادراتی را منجر به تسهیل تبادلات تجاری و افزایش صادرات غیرنفتی کشور عنوان کرد.

احمد راستینه هفشجانی در گفت و گو با گسترش نیوز، تدوین نقشه راه صادراتی کشور، شناسایی گلوگاه های صادراتی، ارتقای مبادلات تجاری با همسایگان و انجام بیش از ۹۰۰ مورد تهاتر در مراودات تجاری را از جمله دلایل افزایش ۴۵ درصدی میزان صادرات غیرنفتی کشور ارزیابی کرد.

راسینه

عضو فراکسیون گام دوم انقلاب افزود: «سیاست گذاری صحیح وزارت صمت در حوزه صادرات و واردات با استفاده از تهاتر بین صادرکنندگان و واردکنندگان یکی از اقدامات اصلاحی و موثر برای افزایش حجم صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه گذشته بوده است».

وی با اشاره به مدیریت بهتر شرایط کرونایی کشور در ماه های اخیر و در نتیجه افزایش ریسک پذیری فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه، خاطرنشان کرد: «در مجموع برنامه های اصلاحی و تحولی وزارت صمت شرایط تبادلات تجاری کشور را تسهیل نموده است».

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر هدفگذاری های صحیح وزارت صمت، اظهار داشت: «بدون شک تداوم اجرای برنامه ها و پروژه های تحولی وزارت صمت در کنار همراهی های سایر دستگاه ها بویژه وزارت امور خارجه، زمینه ثبت رکوردهای جدیدی را در سال اینده فراهم خواهد کرد».

چتر نظارتی وزارت صمت بر کالاهای اساسی با درج قیمت تولیدکننده

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نشست کمیسیون متبوعش با وزیر صمت برای بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی، به گسترش نیوز گفت:«مقرر است تا پایان خرداد ماه سال آینده تمامی کالاهای موردنیاز مردم در حوزه کالاهای اساسی و غیراساسی از ساختار نظارتی وزارت صمت در سامانه جامع تجارت با رویکرد درج قیمت تولیدکننده برخوردار شوند».

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قانون انتزاع بخشی از مدیریت بازار مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: «بررسی موضوع مقررات و ضوابط مربوط به کالاهای پایه‌ای و اقدامات وزارت صمت در این حوزه از جمله مسائل بررسی شده در جلسه امروز بود».

پورابراهیمی اضافه کرد: «براساس گزارش ارائه شده درج قیمت تولیدکننده برای برخی کالاها تاکنون انجام شده است و اعضای کمیسیون اقتصادی معتقد بودند که این موضوع باید تمام کالاهای اساسی و غیراساسی را پوشش دهد».

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «مقرر است تا پایان خرداد ماه سال آینده تمامی کالاهای مورد نیاز مردم در حوزه کالاهای اساسی و غیراساسی از ساختار نظارتی وزارت صمت در سامانه جامع تجارت با رویکرد درج قیمت تولیدکننده برخوردار شوند».

پورابراهیمی

پورابراهیمی با اشاره به بررسی ظرفیت‌های صادراتی کشور تصریح کرد: «شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که نیاز ارزی کشور فراهم شود. براساس گزارش‌های ارائه شده عملکرد صاردات کشور در ۶ ماهه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد رشد داشته که این موضوع بیانگر اتفاقات مثبتی در حوزه دسترسی به منابع ارزی برای تامین کالاهای موردنیاز کالاهای اساسی و واسطه‌ای است».

اقدامات وزارت صمت در مسیر حذف امضاهای طلایی

رئیس کمیسیون قضایی مجلس‌شورای‌اسلامی، اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر حذف امضاهای طلایی و منع دخالت عوامل انسانی را برای پیشگیری و مقابله با فساد، بسیار مؤثر دانست.

موسی غضنفرآبادی با اشاره به آغاز به کار سامانه‌های هوشمند صدور کارت بازرگانی، منع مداخلات کارمندان در معاملات دولتی و رسیدگی برخط به شکایات و تخلفات، به گسترش نیوز گفت: «هر چقدر بتوانیم نقش و دخالت عوامل‌انسانی و کارکنان دولتی را در فرآیندهای مربوط به کسب‌وکارها و مجوزهای بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری، کاهش دهیم در مسیر حذف رانت و امضاهای طلایی و همچنین پیش‌گیری و مبارزه با فساد، حرکت کرده‌ایم».

غضنفرآبادی

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس‌شورای‌اسلامی با تأکید بر بزرگی و گستردگی ظرفیت‌ها و مأموریت‌های وزارت صمت، تصریح کرد: «دغدغه این وزارتخانه بزرگ در جهت کاهش و منع مداخلات انسانی در فرآیند صدور مجوزها و رسیدگی به شکایات و تخلفات در کنار استفاده مطلوب از نیروهای مستعد، پاک و دلسوز در ریشه کنی فسادهای اداری و ساختاری بسیار مؤثر است».

عملکرد وزارت صمت در حوزه تجارت خارجی

نماینده مردم گناباد در مجلس‌شورای‌اسلامی در خصوص شرایط اقتصادی و کسب‌وکار کشور گفت: «در حوزه صادرات و رونق تولید، اقدامات مؤثر و خوبی صورت گرفته که سبب روان‌تر شدن کسب‌وکارها شده است».

محمد صفایی دلوئی نیز در خصوص شرایط تجارت خارجی کشور نیز توضیح داد: «براساس گزارش‌های موجود، هدف‌گذاری انجام شده در ابتدای امسال برای رسیدن به میزان صادرات غیرنفتی ۴۵ میلیارد دلاری، محقق شده و و پیش‌بینی می‌شود این رقم به ۴۷ میلیارد دلار نیز برسد».

صفایی

وی افزود:«موضوع ارتباط با کشورهای هدف صادراتی نیز مورد توجه بوده و افزایش یافته است و از آن‌جا که ۹۰ درصد صادرات ما به ۱۰ کشور هدف است؛ امیدوار هستیم که با اقدامات صورت گرفته، ارتباط ما با این کشورها قوی‌تر شده و رایزن‌های بازرگانی ما نیز قوی‌تر و فعال‌تر شوند».

همچنین،‌ نماینده مردم گناباد تأکید کرد: «با توجه به شرایط موجود، همچنان می‌توانیم این بستر رشد را در سال ۱۴۰۱ نیز داشته باشیم».

صفایی دلوئی در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد وزیر صمت در۷ ماه گذشته اشاره کرد و توضیح داد: «وزیر صمت در حوزه تجارت خارجی موفقیت بسیار خوبی داشتند به گونه‌ای که تاکنون حداقل ۳۰ درصد افزایش صادرات داشته‌ایم که رقم بسیار خوب و قابل‌قبولی در این حوزه است».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «البته با شناخت از سابقه و عملکرد ایشان و ظرفیت مدیریتی‌ای که دارند، انتظارهمین عملکرد نیز می‌رفت».

اصلاح مسیر حکمرانی در بخش های صنعتی، معدنی و تجاری

نماینده مردم بافت در مجلس‌شورای‌اسلامی در خصوص پیشرفت پروژه‌های صنعتی و معدنی کشور گفت:«وزارت صمت حرکت خوب و تازه‌ای را با اصلاح مسیر حکمرانی در بخش صمت آغاز کرده است که با وجود اهمیت آن، متأسفانه در طول سال‌ها مغفول مانده و محقق نشده بود».

صمدالله محمدی در مورد دغدغه صنایع که به عنوان یک مسأله اساسی مطرح است، عنوان کرد: «اجرای طرح آمایش وزارت صمت که با توزیع متوازن صنایع در کشور همراه است، قدم مهمی از سوی وزیر صمت برای حل مشکلات مناطق مختلف کشور محسوب می‌شود».

وی به اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف معدنی در خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: «این موضوع نیز کار جدید و بسیار خوبی است که در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته و پیشبرد پروژه های اکتشافی اصولی پهنه‌های معدنی را به همراه دارد و با انجام آن آمار و نقشه کلی منابع و معادن کشور جمع‌آوری می‌شود».

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس‌شورای‌اسلامی تأکید کرد:«این حرکت مهم وزارت صمت که از خراسان‌جنوبی آغاز شده، باید نقشه راهی برای صنایع معدنی باشد و در تمامی استان‌ها و بخش‌های دیگر نیز ادامه خواهد یافت».

صمدی

نماینده مردم بافت در مجلس‌شورای‌اسلامی تصریح کرد:«در عمل‌گرایی، ایمان و اعتقاد وزیر صمت به انجام وظیفه و تحول در این وزارتخانه تردیدی وجود ندارد و ایشان مجاهدانه و به صورت جدی برای تحقق وعده‌های داده شده، قدم برمی‌دارند».

توسعه متوازن مناطق مختلف کشور با اجرای طرح آمایش وزارت صمت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری کشور را موجب رونق و توسعه متوازن مناطق مختلف کشور عنوان کرد.

علی جدی با بیان اینکه این طرح به عنوان یکی از اولویت ها و برنامه های مهم تحولی وزارت صمت از جامعیت بسیار خوبی برخوردار است، به رونق مناطق مختلف اشاره کرد و به گسترش نیوز گفت: «رونق مناطق مختلف شهری و روستایی و توسعه متوازن استان ها و شهرستان های سراسر کشور متناسب با فرصت ها و ظرفیت های هر منطقه از جمله نقاط قوت طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری کشور است».

جدی

نماینده مردم شهرستان شیروان در مجلس شورای اسلامی بکارگیری پتانسیل ها و ایجاد تحول در مناطق مختلف کشور را ویژگی برجسته دیگر این طرح عنوان کرد و اظهار داشت:«تدوین یک سند منسجم اقتصادی بوم محور و جهش در حوزه اشتغال زایی شهرستان ها و استان های سراسر کشور به ویژه مناطق کمتر برخوردار، می تواند ضمن احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال، زمینه توانمندسازی و بکارگیری ظرفیت های انسانی و طبیعی کشور را در پی داشته باشد».

برنامه‌های تحولی و اصلاحی وزارت صمت در مسیر تحقق اهداف شعار سال

نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کیار، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس‌شورای‌اسلامی، اجرای برنامه‌های تحولی وزارت صمت و تداوم اصلاحات ساختاری جامعه تولید و تجارت را در مسیر تحقق شعار تولید، دانش بنیان، اشتغال‌آفرین ارزیابی کرد.

قدرت‌الله حمزه شلمزاری با اشاره به بیانات مقام‌معظم‌رهبری در آغاز سال جدید افزود: «تأکید چندین و چند ساله ایشان بر کلید واژه "تولید" با هدف شناخت، تجمیع و هم‌افزایی ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوان طبیعی و انسانی کشور در مسیر حل چالش‌های اقتصادی و معیشتی مردم و نظام اسلامی در گام دوم انقلاب است».

قدرت الله

وی با اشاره به توصیه‌های مقام‌معظم‌رهبری در خصوص ضرورت تقویت عناصر امید آفرین در کشور، بیان کرد:«اقدامات و برنامه‌های تحولی و اصلاحی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته به‌ویژه در زمینه افزایش ملموس حجم صادرات غیرنفتی کشور، کاهش و ثبات بازار کالاهای پایه مانند سیمان با وجود برخی نوسانات ارزی، روند اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در تمامی شهرستان‌های کشور، حذف امضاهای طلایی و هوشمندسازی فرآیندهای مربوط به کسب‌وکارها از جمله عناصر امیدآفرینی است که باید با وحدت و انسجام و رویکرد جهادی و انقلابی دولت و مجلس تداوم داشته و در تمامی بخش‌ها تقویت شود».

نویسنده: نیما مجدی
خبرنگار: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها