|
کدخبر: 251620

تشریح برنامه‌های وزارت صمت برای ۱۴۰۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت برنامه های این وزارتخانه برای سال جاری را تشریح کرد. به گفته رضا فاطمی امین اهداف سال جاری در سه سطح عمده تعریف شده است که شامل شاخص ها و اولویت ها می شود.

صنعت و معدن تشریح برنامه‌های وزارت صمت برای ۱۴۰۱

سال ۱۴۰۱ به عنوان « سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نام گذاری شده و به گفته وزیر صمت برای تحقق این شعار در سال جدید دو رویکرد اساسی بالا به پایین و پایین به بالا در نظر گرفته شده که رویکرد بالا به پایین شامل تولید محصولات دانش‌بنیان و پیچیده و رویکرد پایین به بالا با نقش پررنگ نیروی انسانی ماهر و جهش واقعی صنعت خواهد بود و براین اساس، همکاری گسترده‌ای میان وزارت صمت و دستگاه مسئول در حوزه فناوری و نوآوری‌ها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل می‌گیرد.

فاطمی‌امین معتقد است، اگر بخواهیم صنعت کشور در عرصه بین‌المللی جایگاه مناسبی کسب کند، باید پیچیدگی و سهم دانشی محصولات صادراتی خود را به شکل محسوسی ارتقاء ببخشیم، به همین منظور اگر بخواهیم صنعت کشور در عرصه بین‌المللی جایگاه مناسبی کسب کند، باید پیچیدگی و سهم دانشی محصولات صادراتی خود را به شکل محسوسی ارتقاء دهیم.

فاطمی‌امین ادامه داد: این رویکرد یک الزام غیرقابل انکار برای تحقق واقعی توسعه صنعتی کشور است و البته در مراودات تجاری و فضای بین‌المللی، همکاری‌های اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

سه سطح عمده برای سال جاری

وزیر صمت در ادامه گفت: برای دستیابی به اهداف سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در سه سطح عمده به موضوع ورود خواهیم کرد که شامل شاخص‌ها و اولویت‌ها است. برای مثال می‌توان به حوزه صادرات اشاره کرد که در این قالب به‌طور یقین محصولات صادراتی دانش‌بنیان معیار ارزش و حمایت‌های ویژه، خواهند بود و یا در ارزیابی بنگاه‌ها، مجموعه‌های بزرگی که برای محصولات دانش‌بنیان بازار فراهم می‌کنند، امتیاز گرفته و بر این اساس رتبه‌بندی خواهند شد.

وزیر صمت یادآور شد: در سطح دوم درصدد هستیم زیست‌بوم دانش‌بنیانی را در کشور گسترش دهیم؛ زیرا از نظر ابزارها تا حدودی توسعه داشته‌ایم، اما باید این اصل عمق پیدا کند که یکی از الزامات آن ایجاد شرکت جدید و البته مهم‌تر از آن کمک به بسیاری از شرکت‌ها با ظرفیت دانش‌بنیان شدن است تا بتوانند وارد این فضا شوند.

فاطمی‌امین افزود: به عبارتی شرکت‌هایی که در این زمینه از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، حمایت شده و از آن‌ها برنامه کاری خواهیم خواست تا در چارچوب همکاری با احصاء الزامات آن‌ها به آنان کمک کنیم تا توانند در قالب این زیست‌بوم به سمت دانش‌بنیان شدن، حرکت کنند.

وی ادامه داد: سطح سوم، توجه به اصلاح ساختاری وزارت صمت است که این موضوع در سه بخش در حال عملیاتی شدن است. در گام نخست با توجه به این نکته که «کشوری صنعتی تلقی می‌شود که ماشین‌سازی داشته باشد»، تأسیس معاونت ماشین‌آلات و تجهیزات در دستور کار قرار گرفت؛ این معاونت مشتمل بر پنج دفتر از جمله دفاتر ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات پزشکی، حوزه نرم افزار و سایر بخش‌ها، خواهد بود و کمک خواهد کرد تا روند دانش‌بنیانی صنایع در کشور، سرعت بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: گام دوم تأسیس دفتر جدید فناوری و نوآوری در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به صورت یک‌پارچه موضوعات این حوزه را مدیریت می‌کند و همچنین در تمامی دفاتر تخصصی این وزارتخانه یک گروه فناوری و نوآوری شکل می‌گیرد که در چارچوب زیست‌بوم دانش‌بنیان، برنامه‌ها را دنبال خواهد کرد و در امور مرتبط دنبال تسهیل فرآیندها و تقویت واحدها است.

فاطمی‌امین گفت: سومین محور در این حوزه، ایجاد پارک‌های علم و فناوری است. اکنون بیش ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در سراسر کشور وجود دارد که بسیاری از آن‌ها می‌توانند به پارک‌های علم و فناوری تبدیل شوند و زیرساخت‌های اولیه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فراهم کنند.

منبع: شاتا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها