|
کدخبر: 246329

واحدهای تولیدی قم در پیچ و خم تعطیلی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با تاکید بر ضرورت درک بهتر از شرایط اقتصادی کشور گفت: ضرر تعطیلی واحدهای تولیدی استان بیش از همه متوجه دولت است، از این رو باید مقابله این موضوع بایستیم و آن را تمشیت کنیم.

محسن امیدیان ضمن بیان مطلب فوق افزود: همه بخش‌ها و واحدها باید با اقدام جدی این فرایند را مدیریت و ساماندهی کنند.

وی ادامه داد: نخستین گام برای یک تصمیم درست، داشتن یک بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت واحدهای تولیدی است، که آمار دقیقی احصا شود.

امیدیان گفت: ما تا اطلاعات دقیق و درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصمیم بگیریم، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مبنای مناسبی است که اطلاعات را به صورت جامع کسب کند.

معاون استاندار قم خاطرنشان کرد: اگر واحد تولیدی ما تعطیل نشده باشد، بیانگر چرخیدن چرخ اقتصاد، فهم درست از شرایط اقتصادی و همچنین همراهی خوبی بانک‌ها است.

حجم سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۷۷ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۶۰ هزار تَن فرصت اشتغال ایجاد شده‌ است.

معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع عملیات اجرایی زیرساخت و واگذاری زمین در شهرک فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات استان گفت: اختلاف شرکت‌ شهرک‌های صنعتی و اداره‌کل راه و شهرسازی ارتباطی به بخش خصوصی ندارد و استدلالی که مطرح می‌کنند نیز منطقی نیست.

 امیدیان گفت: مکلف هستیم، در حوزه واگذاری و زیرساخت آنچه شان حاکمیت است را پیگیری کنیم، بخش خصوصی همکار، یاور و همراه دولت در حوزه تامین مایحتاج جامعه است.

معاون استاندار قم اضافه کرد: یکی از مواردی که باید ورود کنیم، بحث سیاستگذاری است، اداره‌کل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات استان بر اساس اقتضائات حاکمیتی تشخیص بدهد که انجام چه اقدام‌هایی در این شهرک مورد نیاز است.

وی ادامه داد: اداره‌کل ارتباطات همچنین با همکاری فعالان حوزه فن‌آوری اطلاعات، زنجیره ارزش را تکمیل کند و بر اساس آن توزیع واحدها و واگذاری‌ها انجام شود.

امیدیان در ادامه خطاب به اداره‌کل ارتباطات استان بیان داشت: با همکاری صمت و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی زمانبندی بگذارید، متولی و ناظر مشخص شود و این کار را به طور همزمان پیش ببرید و متوقف توافق شرکت شهرک‌ها و اداره‌کل راه و شهرسازی نیز نشوید.

وی با اشاره به اینکه در کنار بُعد سخت‌افزاری، بعُدنرم افزاری مربوط به این شهرک نیز باید مورد توجه قرار گیرد گفت: اقتضائاتی که مربوط به این حوزه است، احصا شود و هر چه را می‌توانیم در این شهرک پیش‌بینی کنیم، نباید وضع به گونه‌ای باشد که در یک بخش خیلی سرمایه‌گذاری و در بخش دیگر هیچ سرمایه‌گذاری را انجام ندهیم، از این رو واگذاری‌ها به صورت هوشمند باشد.

همچنین دبیر اجرایی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قم نیز طی سخنانی با بیان اینکه در بحث شهرک فن‌آوری اطلاعات به تازگی جلسه‌ای را با حضور نماینده راه‌وشهرسازی استان داشتیم گفت: آنها اعلام کردند که از طرف هیات نمایندگی اداره‌کل مذکور با پیشنهاد واگذاری زمین در جوار شهرک صنعتی شهاب موافقت شده، و مبلغ چهار میلیارد ریال را نیز درخواست کردند و هم اکنون صورت جلسه برای امضای الکترونیکی در کارتابل مدیرکل راه و شهرسازی است.

محمد حاجی زمانی افزود: انتظار داریم، شرکت شهرک‌های صنعتی در خصوص پذیرش متقاضیان اقدام کند و راه‌وشهرسازی هم به معرفی آنها به شرکت شهرک‌ها سرعت بدهد.

وی یادآور شد: برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی فقط باید جواز تاسیس صنعتی را داشته باشیم، این موضوع در جلسه‌های کارشناسی مصوب، و در یکی از جلسه‌های شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز نهایی شد که مجوزهای اداره‌کل ارتباطات جایگزین جواز تاسیس صادره شده از سوی صمت شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ متقاضی برای سرمایه‌گذاری در شهرک فن‌آوری اطلاعات استان وجود دارد گفت: قم به لحاظ نزدیکی به تهران و همچنین معافیت‌های مالیاتی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد.

حاجی زمانی گفت: ۱۴ سال است که برای واگذاری زمین در این شهرک مصوبه داریم، ولی در فراز و نشیب‌ها و اُفت و خیزهایی که وجود داشته محقق نشده است.

روح‌الله ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیز در این جلسه گفت: اگر اداره‌کل راه و شهرسازی استان صورتجلسه واگذاری زمین را به شرکت شهرک‌ها بدهد، مشکلی برای واگذاری زمین در شهرک فن‌آوری اطلاعات نداریم و با هر یک از جوازهای صنفی یا صنعتی امکان‌پذیر است.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای قم هم با بیان اینکه طرح راه‌اندازی شهرک‌ تخصصی فناوری اطلاعات برای نخستین بار در کشور در قم کلید خورد گفت: با این حال نتوانستیم عملیاتی کنیم و سه استان دیگر از قم جلوتر هستند.

سید حسن هانی بیان کرد: فرآیندهای کُند اداری و هماهنگی نکردن برخی از دستگاه‌ها باعث این چالش شده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است./

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها