|
کدخبر: 239430

در گفتگو با مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل انجام شد:

افق روشن سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی اردبیل

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل از ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران در این استان خبر داد و گفت: « برای حضورسرمایه گذاران بسته‌های حمایتی و تسهیلات ویژه‌ایی مد نظر قرا گرفته است.

صنعت افق روشن سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی اردبیل

مجموعه شهرک‌های صنعتی نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی کشورمان دارند و از آنجایی که این شهرک‌ها برای جذب سرمایه گذاری مولد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند ماحصل این رقابت به نفع صنعت، تولید و توسعه همه جانبه چرخه تولید کشور می‌‌شود.درباره جذب سرمایه گذاری ، تسهیلات ارائه شده، زیرساخت‌ها،‌ صادرات  و همچنین در مورد فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی اردبیل با محمد اهلی کلخوران مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل به گفتگو نشسته‌ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانید.

محمد اهلی کلخوران مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد:‌«در یک نگاه ساده می توان وظایف شرکت شهرک های صنعتی را در سه بخش تملک اراضی، تامین زیرساختها در شهرکها و نواحی صنعتی، ارائه مشوق های سرمایه گذاری و همچنین ارائه خدمات حمایتی به صنایع کوچک و متوسط تعریف کرد».

وی ادامه داد: «تلاش کرده‌ایم تا با تملک زمین های مورد نیاز و تامین اعتبارات لازم، نسبت به آماده سازی و فراهم کردن بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاران شرایط سرمایه گذاری را تسهیل کنیم  که از آن جمله می‌توان به توسعه ۹۵ و ۲۷ هکتاری شهرک صنعتی اردبیل و همچنین ایجاد ۲۲ هکتاری ناحیه صنعتی اصلاندوز در سال جاری اشاره کرد».

کلخوران در بخش دیگری از سخنانش به تکمیل زیر ساخت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جذب سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: «تلاش شده تا با اجرا و تکمیل زیرساختهای مناسب از قبیل تامین آب، برق، گاز، مخابرات، فیبر نوری، معابر و مسیرهای دسترسی، ایستگاه های آتش نشانی، تصفیه‌خانه فاضلاب صنعتی، فضای سبز، دفع پسماندهای صنعتی و سایر خدمات مرتبط، شرایط حضور سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی استان فراهم و تسهیل شود».

مشوق‌های سرمایه‌گذاری

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل در ادامه به ارائه مشوق های سرمایه‌گذاری برای حضور سرمایه گذاران اشاره کرد و یادآور شد: «از جمله مشوقاتی که برای سرمایه‌گذاران تخصیص داده شده می‌توان به  واگذاری زمین به صورت نقد و اقساط، بخشودگی پیش از موعد، کاهش مبلغ نقدی برای شرکت‌های دانش بنیان، شرکتهای تعاونی و ایثارگران اشاره کرد».

وی ارائه برنامه های حمایتی برای حوزه صنایع کوچک را  مهمترین رسالت این شرکت دانست و اظهار کرد: «برنامه های متنوعی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط در نظر گرفته شده که از آن جمله می‌توان به کمک هزینه های یارانه ای و بلاعوض به واحدهای صنعتی اشاره کرد. هدف از این بسته های حمایتی، افزایش کیفیت تولید ، اشتغال، افزایش سطح دانش و تکنولوژی، بهبود فضای کسب و کار، افزایش توان رقابت پذیری در بازارهای داخلی و خارجی، عارضه یابی و کمک به رفع موانع تولیدی در راستای راه اندازی واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال است که حتی به واحدهای تولیدی خارج از شهرک های صنعتی نیز ارائه می شود».

کلخوران

کلخوران از دیگر برنامه‌های حمایتی واحدهای صنعتی و تولیدی شهرک‌های صنعتی را برگزاری تورهای صنعتی، حمایت از حضور واحدهای تولیدی در نمایشگاه های داخلی و خارجی، اعزام هیات های صنعتی به داخل و خارج از کشور، آموزش واحدهای صنعتی، حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی، حمایت از دانش بنیان شدن واحدهای صنعتی، تشکیل کلینیک های کسب و کار به منظور عارضه یابی و کمک به افزایش تولید واحدهای صنعتی، حمایت از اخذ استانداردها و گواهینامه های ملی و بین المللی، کمک به بازاریابی صنایع کوچک، تشکیل کنسرسیوم های صادراتی، حمایت از استارت آپ ها در حوزه صنعت، ارائه بسته حمایت بیمه ای صنایع کوچک، مبادله و ارتقای فناوری، حمایت از شرکت های توسعه صادرات، حمایت از مطالعات پیش امکان سنجی به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی، ارائه خدمات در مرکز خدمات فناوری و کسب و کار دانست.

به گفته،‌ مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل خوشبختانه در سال جاری میزان این کمک‌ها به ۵ برابر سال گذشته افزایش یافته و به ۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

جهش دو برابری صادرات

این مقام مسئول در ادامه، از افزایش صادرات این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: «صادرات استان اردبیل طی سال جاری از جهش دو برابری برخوردار بوده و بیشترین صادرات  به کشورهای اوراسیا، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان بوده است که عموماً از کشورهای همسایه و نزدیک به استان اردبیل هستند».

به گفته او، در حال حاضر سرمایه‌گذاران بزرگی طی چند سال اخیر در استان اردبیل حضور یافته‌اند که عمداً صادرات محور هستند و در صورت به نتیجه رسیدن این سرمایه گذاری ها، به طور حتم شاهد جهش فوق العاده صادراتی از این استان به کشورهای هدف خواهیم بود».

خبرخوش برای فعالان صنعتی و تولیدی

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای ایام الله دهه فجر مدنظر قرار دارد اظهار کرد: « افتتاح ۵ پروژه زیربنایی شامل دو ایستگاه آتش نشانی شهرک صنعتی شهرستان‌های خلخال و گرمی با خودرو و ادوات آتش نشانی، برق رسانی به ناحیه صنعتی انگوت، آب رسانی به ناحیه صنعتی نیر و اجرای شبکه روشنایی ناحیه صنعتی پارس آباد با مجموع اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال از مهمترین اقدامات این شرکت است. همجنین به بهره برداری رسیدن چندین واحد تولیدی نیز در شهرک‌های صنعتی این استان از دیگر اقدامانی است که در ایام الله دهه فجر انجام می‌شود».

تخصیص اعتبار برای شکوفایی استان

کلخوران در ادامه عمده مشکلات زیرساختی این استان را  فرسودگی تاسیسات و معابر شهرک‌های صنعتی، کمبود اعتبارات و مشکل اتمام زمین قابل واگذاری در برخی از شهرک‌های صنعتی دانست و افزود:«در حال حاضر این موضوع مورد توجه و پیگیری این شرکت و مقامات استانی  قرار گرفته بوده و طی سه سال گذشته تلاش شد تا این مشکلات تا حدودی مرتفع شود. همچنین، مصوبات خوبی برای توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی انجام شده که به طور حتم اجرای این مصوبات و اختصاص اعتبارات مصوب شده، در توسعه و شکوفایی صنعت استان بسیار راهگشا خواهد بود».

وی تاکید کرد:‌«با توجه به اینکه اعتبارات مشخصی برای شهرک‌های صنعتی وجود ندارد، در صورت اختصاص بخشی از مالیات ارزش افزوده واحدهای تولیدی به آبادی شهرک‌های صنعتی، به طور حتم مشکل کمبود اعتبارات برای همیشه حل خواهند شد.»

نویسنده: نیما مجدی

 

 

 

نویسنده: نیما مجدی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها