|
کدخبر: 244011

گسترش سرمایه‌ گذاری در بخش صنعت توسط ایدرو

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در دیدار استاندار یزد گفت: ایدرو با هدف گسترش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، تعریف پروژه‌های مطالعاتی به‌منظور شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی در استان‌ها از جمله یزد را در برنامه‌های خود دارد.

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رویکرد توسعه‌ای ایدرو در حوزه تولید گفت: ایدرو سرمایه‌گذاری‌های استانی خود را با هدف توسعه مناطق محروم در راستای برنامه‌های ابلاغی وزارت متبوع و با امکان‌سنجی‌های اقتصادی روزآوری شده و تعریف شیوه اشتراکی همکاری بین‌بخشی با سرمایه‌گذاران بومی بخش خصوصی و نیز تعامل نهادهای دولتی همکار انجام می‌دهد.

رئیس هیات‌عامل ایدرو افزود: این سازمان از مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های صنعتی استقبال می‌کند و آماده انتقال دانش انباشته و تجارب خود در فرآیند‌های مشارکت با بخش خصوصی برای توانمند‌سازی و پشتیبانی‌های قانونی، تسهیلگرانه و توسعه‌ای است.

آمادگی برای اجرای پروژه‌ها

مهران فاطمی، استاندار یزد هم در این دیدار سرمایه‌گذاری و مشارکت ایدرو در طرح‌های صنعتی استان را درخواست کرد و از آمادگی نهادهای استانی برای تامین زیرساخت‌های لازم در اجرای پروژه‌ها پس از ارزیابی‌های امکان‌سنجی منطبق بر آمایش سرزمینی و اولویت‌های توسعه‌ای ایدرو با مشارکت بخش خصوصی خبر داد.

کاهش ارزبری با داخلی‌سازی سکو‌های نفتی 

همچنین در بازدید دیگر رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از صرفه‌جویی ارزی ۱۱۰ میلیون یورویی با داخلی‌سازی دو سکوی نفتی میدان فروزان خبر داد. گفتنی است میدان فروزان تقریبا در فاصله ۱۰۰ کیلومتر جنوب‌غربی پایانه صادرات نفت جزیره خارک واقع شده است. این میدان در محدوده آبی کشورهای ایران و عربستان قرار دارد.

میدان نفتی فروزان شامل است بر: 

دو سکوی تولید موجود به نام‌های FX و FZ

یک سکوی Accommodation به نام FY

یک پل سازه متصل به مشعل که ضمیمه هر یک از سکوهای تولید است.

دو سکوی Wellhead به‌نام‌های F۱۶ و F۱۵ که به ترتیب به سکوهای FZ و FX متصل هستند.

سکو‌های اقماری به نام‌های F۲،F۳،F۸،F۹A،F۹،F۱۱،F۱۲،F۱۳،F۱۴،F۱۷

به‌گفته صالحی‌نیا، ایدرو از طریق مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران و دانش انباشته در این مجموعه که پیش‌تر سکوهای گازی و سازه‌های دریایی متنوعی را داخلی‌سازی کرده، همکاری در پروژه توسعه میدان نفتی فروزان را به‌عنوان یکی از میادین حساس و مشترک ایران و عربستان آغاز کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارزش قرارداد این پروژه مبلغی افزون بر ۱۱۰ میلیون یورو و برای ساخت دو سکوی نفتی همراه با جکت است که طی دو سال به پایان خواهد رسید.

صالحی‌نیا با اشاره به مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده در اجرای این پروژه افزود: شرکت نفت فلات قاره ایران به‌عنوان کارفرما در قالب قرارداد EPC-EPD پروژه توسعه میدان نفتی فروزان را به شرکت‌های پتروپارس و مبین سازه‌گستر (تابعه ایزوایکو و ایدرو) به‌عنوان پیمانکار واگذار کرده است.

افزایش تولید

به‌گفته سلمان ضربی، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، پروژه توسعه میدان نفتی فروزان یک میدان مشترک و در موقعیت تقریبی ۱۰۰ کیلومتری جنوب جزیره خارک با هدف افزایش تولید از ۲۸ هزار بشکه در روز به ۴۰ هزار بشکه از طریق ایجاد تاسیسات جدید، حفر چاه‌های جدید، تعمیر چاه‌های موجود و استفاده از تکنولوژی فرازآوری با گاز Gas-Lift است.

ایزوایکو به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی کشور، فعالیت‌های قابل‌توجهی از جمله ساخت سکوهای متعدد و مختلف گاز و نفت، ساخت و تعمیر انواع کشتی‌های کانتینربر اقیانوس‌پیما و نفتکش و تعمیر انواع ریگ‌های حفاری را طی ادوار گذشته در کارنامه دارد.

منبع: ایدرو نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها