|
کدخبر: 229043

رقابت پذیری صنعت فولاد با افزایش نرخ گاز

گاز سهم اصلی در تامین گرمایش خانگی و همچنین سوخت مورد نیاز صنایع را بر عهده دارد. با این وجود، از سال گذشته شاهد کمبود گاز در کشور بوده‌ایم که انتظار می رفت در سال جاری و همچنین برای سال‌های آتی ادامه یابد.

این محدودیت در حالی روند فعالیت و تولید صنایع فولاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بسیاری از صنایع از جمله اغلب واحدهای فولادی کشور در ماه‌های گرم سال با قطعی برق مواجه و ناچار شدند بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید خود را بکاهند که از یک‌سو ضرر قابل‌توجهی به تولیدکنندگان وارد و از سوی دیگر، بازار خریدوفروش این محصولات را با التهاب روبه‌رو کرد.

روز گذشته در این خصوص سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد با حضور مدیران کلیدی وزارت صمت، وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران، ایمیدرو، اعضای هیئت مدیره انجمن فولاد و مدیران عامل و چهره‌های شناخته‌شده شرکت‌های فولادی و معدنی برگزار شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات: بهره‌وری نامناسب چالش اصلی در حوزه انرژی

نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در این سمینار عنوان کرد: سرمایه گذاری های متفاوت و متنوعی در حوزه بهره وری انرژی می توان انجام داد که باید با جدیت دنبال شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بهره‌وری نامناسب را چالش اصلی در حوزه انرژی اعلام کرد و گفت: بخش معدن و صنایع معدنی آمادگی سرمایه‌گذاری برای رفع مشکلات مربوط به تامین انرژی را دارد.

نادری گفت: اصلاح جایگاه صنعت در بین مسئولان و متولیان حوزه انرژی لازم است. در حال حاضر تامین انرژی به عنوان نهاده تولید یکی از چالش‌های تولیدکنندگان فولاد است. برای استفاده از فرصتی که در بخش صادرات وجود دارد، باید وضعیت و میزان تولید خوب داشته باشیم. برای کمک به تولید و رونق بخش معدنی لازم است مشکلات و چالش‌های این بخش شناسایی و تعریف شوند و سپس در راستای رفع آن‌ها سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ کاوه پارس: نیاز به ساختار مدیریتی متمرکز داریم

آل اسحاق، رئیس هیئت مدیره هلدینگ کاوه پارس در این سمینار مطرح کرد: زمانی که گاز و برق در این صنعت تامین نشود، اساسا حضور و استمرار تولید فولادی ها زیر سوال می رود. چالش تامین گاز صنعت فولاد، منوط به حاشیه سود یا افزایش قیمت تمام شده نیست، بلکه مستلزم تداوم موجودیت این صنعت است.

وی افزود: باید خودمان برای این مشکلات زیرساختی، اقداماتی انجام دهیم. همان طور که برای انتقال آب، مدیریت فکری در قالب یک مجموعه وجود داشت برای بحث گاز و برق هم باید ایجاد شود تا این تصمیمات شکل اجرایی گیرد. برای عبور از بحران محدودیت انرژی در صنایع نیاز به ساختار مدیریتی متمرکز داریم.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ کاوه پارس افزود: فرصت‌های بسیار زیادی برای توسعه صنعت فولاد وجود دارد. محدودیت تامین انرژی فرصت‌های تولید را در صنایع فولادی با چالش مواجه کرده است و نیاز است که فرصت‌های پراکنده صنایع فولادی از تهدید به فرصت تبدیل شود چراکه ظرفیت زیادی دارد و برای انتظام بخشی به این فرصت ها نیازمند یک نظام مدیریتی متمرکز هستیم.

مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان: آمادگی فولادی ها برای تفاهم نامه سرمایه گذاری ۱ میلیارد یورویی در زمینه افزایش تولید گاز و بهینه سازی مصرف گاز در کشور

فرشاد، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد و مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز عنوان کرد:  شرکت های فولادی آرزوی دیرینه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران را محقق کردند و اکنون نیز آمادگی دارند با تفاهم نامه سرمایه گذاری ۱ میلیارد یورویی در زمینه افزایش تولید گاز و بهینه سازی مصرف گاز در کشور آغاز به فعالیت نمایند.

ارسال نظر