|
کدخبر: 210164

هدف‌گذاری رشد ۱۲ درصدی صنعت و معدن

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به‌جای مفهوم صادرات باید مفهوم وسیع‌تر «تجارت بین‌المللی» را به‌کار ببریم و در زنجیره‌های تامین بین‌المللی قرار بگیریم. افق ما باید به سمت توسعه تجارت بین‌المللی باشد، واردات، صادرات و واسطه‌گری در مفهوم بزرگ‌تر تجارت بین‌المللی قرار می‌گیرند.

صنعت و معدن هدف‌گذاری رشد ۱۲ درصدی صنعت و معدن

افزایش رایزنان بازرگانی

سیدرضا فاطمی‌امین در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این مطلب، افزود: ما به‌عنوان دولت باید زیرساخت‌های لازم برای این کار را فراهم کنیم. یکی از زیرساخت‌ها رایزنان بازرگانی است که امسال ۶ رایزن داریم، سال آینده این تعداد را به ۶۰ و سال ۱۴۰۲ به ۱۲۰ رایزن خواهیم رساند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: برای پیوستن کامل به موافقتنامه اوراسیا نیز تمدیدنامه لازم تدوین شده تا به‌صورت کامل به این پیمان بپیوندیم.

هزینه‌کرد منابع صندوق توسعه ملی برای فاینانس

فاطمی‌امین اختصاص منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در ایران را اشتباه دانست و افزود: بهترین راه هزینه‌کرد این منابع برای فاینانس خارجی (اعتبار خریدار) است، یعنی صادرکننده خارجی را تامین مالی کنیم تا از ایران کالا خریداری کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پیچیدگی‌های اقتصادی کالاهای صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: نباید کالاهایی صادر کنیم که بیشتر کشورها نیز می‌توانند آن را صادر کنند، باید زیرساخت‌های لازم را برای صدور کالاهای با پیچیدگی‌های اقتصادی فراهم آوریم.

فاطمی‌امین با اشاره به موضوعات ارزی سال ۱۳۹۷ بیان کرد: در آن سال به‌دلیل تحریم‌ها و کمبود درآمدهای ارزی موضوع تعهدات ارزی مطرح شد که این موضوع باید برای یک دوران گذار مطرح می‌شد و حداکثر یک‌ساله تمام می‌شد، اما متاسفانه تاکنون ادامه داشت.

از سال آینده هیچ تعهد ارزی نخواهیم داشت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ابلاغیه صادرشده از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، یادآوری کرد: این ابلاغیه درباره رفع تعهدات ارزی بسیار کارگشا بود و از سال آینده هیچ‌گونه تعهد ارزی نخواهیم داشت که در این راستا حضور و همکاری بخش خصوصی راهگشاست.

هدف‌گذاری برای تسهیل امور صادرکنندگان

فاطمی‌امین با بیان اینکه سهم تحریم‌ها بسیار ناچیز است، گفت: تحریم‌ها به‌سادگی قابل‌حل هستند، سازمان توسعه تجارت ایران در راستای تسهیل امور صادرکنندگان از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکل فنی و فناوری برای توسعه اقتصادی نداریم، گفت: هیچ‌گونه چالش فناورانه که کار را قفل کرده باشد نداریم، مشکل تامین منابع نیز نداریم و جدول مصارف برای رشدهای سال آینده را تدوین کرده‌ایم.

اقتصاد ایران را از دلاری بودن خارج کنیم

فاطمی‌امین با بیان اینکه سازکارهای لازم باید اصلاح شود، گفت: برنامه داریم تا اقتصاد ایران را از دلاری بودن خارج کنیم، به‌عنوان نمونه ۴۰ درصد نرخ خودرو مربوط به محصولاتی است که در داخل تولید می‌شود اما نرخ آنها وابسته به دلار است که باید این رابطه با دلار را قطع کنیم.

وی تصریح کرد: درباره فولاد این اتفاق افتاده است، میلگرد، شمش و ورق با واقعیت‌های داخلی اقتصاد ایران تعیین نرخ می‌شوند، نه با بالا رفتن ارزش دلار.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: عرضه‌های ۱۲ ماهه برای فولاد، پتروشیمی و مس خواهیم داشت، عرضه‌های ۱۲ ماهه سبب پیش‌بینی‌پذیری و ثبات محصولات نرخ مختلف می‌شود.

وی گفت: برنامه‌های ابلاغی استقرار دولت الکترونیک برای وزارت صنعت، معدن و تجارت را می‌خواهیم تا پایان سال نهایی کنیم.

تدوین آمایش صنعتی، معدنی و تجاری

فاطمی‌امین تصریح کرد: برای تمامی شهرستان‌ها نقشه راه خواهیم داشت و پروژه‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها برای سرمایه‌گذاری مشخص خواهیم کرد که موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی این موضوع را پیش می‌برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وظیفه ما این است که به‌جایی برسیم فعالان اقتصادی به‌جز بحث بازاریابی و مسائل داخلی بنگاه هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشند.

فاطمی‌امین گفت: رشد ۱۲ درصدی بخش صنعت و معدن در سال آینده را هدف‌گذاری کرده‌ایم که در واقع با استفاده از ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است و همان رشد صنعتی سال ۹۷ است.

نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت ابتدای هفته با کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای رفع ایرادات طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو که از سوی شورای نگهبان وارد شده، نشست داشت. به‌گزارش شاتا، روح‌اله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح این نشست با بیان اینکه دستور کار جلسه بررسی ابهامات شورای نگهبان و ایراد شورای‌عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به طرح ساماندهی صنعت خودرو بود، افزود: در این نشست مقرر شد کارگروهی به ریاست رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن تشکیل شود تا سازکارهای موردنیاز برای واردات خودرو پیش‌بینی شود. وی اضافه کرد: در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت از کمیسیون صنایع و معادن خواست که برای ساماندهی بازار خودرو مهلتی داده شود، زیرا وی برنامه‌ای ۶ ماهه برای مسائل مربوط به صنعت خودرو مانند افزایش تولید، تعدیل نرخ و... دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت ارزی بانک مرکزی به‌دلیل ارز موردنیاز برای واردات خودرو با این موضوع مخالف است اما کمیسیون صنایع و معادن به‌دنبال واردات خودرو بدون تحمیل فشار به منابع ارزی کشور است.

عباسپور در تشریح طرح ساماندهی صنعت خودرو توضیح داد: این طرح در مجلس دهم تدوین و تصویب شد اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت.

فرصتی برای ساماندهی بازار فولاد داده شود

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم به‌منظور تامین نظر شورای نگهبان، طرح ساماندهی صنعت خودرو را اصلاح کرد که براساس آن خودرو به‌صورت محدود و با توجه به نیاز کشور وارد خواهد شد.

عباسپور اضافه کرد: در این مصوبه منابع ارزی موردنیاز برای واردات خودرو از طریق ارز منشأ خارجی و صادرات قطعات خودرو تامین می‌شود و شورای رقابت نیز هر ۶ ماه میزان نیاز کشور به واردات خودرو را تامین می‌کند. نماینده خانه ملت همچنین درباره طرح تولید پایدار زنجیره فولاد، تصریح کرد: هرچند کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی درباره ساماندهی بازار فولاد دارد که در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد اما وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست از کمیسیون خواست که برای بررسی این طرح فرصتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده شود، زیرا این وزارتخانه برنامه جامعی برای ساماندهی این حوزه دارد. گفتنی است کمیسیون صنایع و معادن مجلس در جریان بررسی طرح یادشده نظرات دولت دوازدهم و کارشناسان را دریافت کرده است.

سخن پایانی

صنعت و تولید یکی از بسترهای خودکفایی و توسعه است. رشد صنعتی به معنای واقعی اقتصاد کشور را از وضعیت فعلی خارج خواهد کرد. تورم بیش از تحریم مشکلات اقتصادی زیادی را برای کشور به وجود آورده است. برای برون‌رفت از این وضعیت صنعت و رشد صنعتی یکی از بسترهای مناسب خواهد بود. همچنین صنعت خودرو به‌عنوان یکی از صنایع پیشران ایران می‌تواند در این راستا بسیار نقش‌آفرین باشد.

 

منبع: ایدرونیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها