|
کدخبر: 209388

صادرات غیرنفتی به ۵ میلیارد دلار می رسد

مدیرکل اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی از گمرکات کشور تا پایان سال جاری باید به میزان پنج میلیارد دلار افزایش یابد و در این راستا همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و امور خارجه و سازمان بنادر و کشتیرانی ضرورت دارد.

محمدرضا کریم زاده عصر یکشنبه در جلسه کارگروه اقتصادی گیلان در فرمانداری آستارا افزود: پشتیبانی از صادرات از طریق مرز آستارا جزو اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در این رابطه، شناسایی نیازهای کشورهای هدف اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: تسهیل رویه‌های گمرکی در آستارا نظیر ترانشیپمنت ( انتقال کالا از وسیله نقلیه‌ای به وسیله دیگر) از خواسته های تجار و بازرگانان است و در این خصوص باید اقدام شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: با وجود تحریم های مختلف، باید برای توسعه تجارت به دنبال راهکارهای سازنده باشیم و انجام ترانشیپمنت، جزو مصوبات شورای تامین این شهرستان است و اداره کل گمرک آستارا باید در اجرای آن همکاری کند.

غلامرضا مرحبا افزود: ترانشیپمنت کالا در گمرک آستارا زمینه اشتغال جوانان زیادی را فراهم کرده بود و متاسفانه توقف این رویه گمرکی، اکنون مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ادامه لایروبی بستر بندر آستارا ، اضافه کرد: ۸۰ هزار متر مکعب از لایروبی باقی مانده است و سازمان بنادر و کشتیرانی، این کار را برای تردد و پهلوگیری بدون دغدغه کشتی ها تکمیل کند.

وی بر ضمانت اجرایی داشتن مصوبات کارگروه اقتصادی استان گیلان تاکید کرد و گفت: آستارا در حاشیه دریای خزر و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی نیازمند نگاه ویژه است.

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعدادی از مدیران استان گیلان امروز از گمرک و بندر آستارا بازدید کردند و در جریان عملکرد این مجموعه ها قرار گرفتند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی تجارت و ترانزیت خارجی است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر