|
کدخبر: 203631 سهیل فرزین

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با گسترش نیوز:

خصوصی سازی به نفع این افراد شد / تقسیم سلیقه ای املاک و تجهیزات

دهقانی گفت: متاسفانه خصوصی سازی در کشور که چندین سال قبل اتفاق افتاد، موجب شد تا اعتبارات سازمان های توسعه ای دولتی با کاهش روبرو شود.

صنعت و معدن خصوصی سازی به نفع این افراد شد / تقسیم سلیقه ای املاک و تجهیزات

به عقیده کارشناسان صنعت کشور هم‌پا با دیگر کشورهای منطقه رشد نکرده  و در تجاری سازی صنعتی نیز با توفیق خاصی روبرو نبوده است. این در حالی است که کشوری مانند ترکیه با سرعت تمام در حال کسب بازارهای منطقه و بهبود کیفیت محصولات تجاری خود است. اما مهم ترین دلیلی که ایران نتوانسته در صنعت و تجاری سازی تولیدات خود موفق عمل کند چیست؟ خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با الله وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

دهقانی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: ما برای رشد و تجاری سازی صنعت در کشور، نیازمند تحقیق و توسعه هستیم. ما باید به تکنولوژی و پژوهش‌محور کردن تصمیمات و اقدامات توجه خاصی داشته باشیم و از طرفی نیز نباید از اهمیت و تاثیر شرکت های دانش بنیان غافل شویم. این شرکت ها قادر هستند تا در عرصه های تولیدی، صنعتی و تجاری سازی صنعت کشور نقش میانبری را ایفا کنند.

الله-وردی-دهقانی

شکست خصوصی سازی در کشور

وی افزود: دستگاه های متولی دولتی نیز در این خصوص وظیفه سیاست گذاری و راهبری را دارند. متاسفانه خصوصی سازی در کشور که چندین سال قبل اتفاق افتاد، موجب شد تا اعتبارات سازمان های توسعه ای دولتی با کاهش روبرو شود و در واقع می توان گفت بسیاری از صنایع از بدنه دولت جدا شدند. متاسفانه این صنایع نه به صورت کامل و درست به بخش خصوصی پیوستند و نه به صورت کامل در اختیار دولت قرار گرفتند. می توان گفت که این صنایع مابین دولت و بخش خصوصی سرگردان شدند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ کشور مانند خودروسازی، مخابرات، ارتباطات، برق و ... به بخش خصوصی واگذار شده اما نه تنها این واگذاری به قیمت و ارزش واقعی نبود بلکه با در نظر گرفتن اهلیت نیز انجام نشد. بنابراین برخی افراد از این واگذاری ها که شامل بخش اعظمی از املاک و تجهیزات می شد با سلیقه شخصی و به نفع خود منتفع شدند. امروزه دولت به صورت نانوشته نهادهای بزرگ و صنعتی را مدیریت می کند. مشاهده می شود که مدیران برخی سازمان ها را دولت انتخاب می کند و این در حالی است که بودجه آن سازمان از دولت نیست. سازمان های نظارتی و حاکمیتی نیز به همین دلیل نمی توانند وارد این سازمان ها شوند و صورتحساب های مالی و کم و کیف رشد و توسعه صنعتی آنها را مورد بررسی  و رسیدگی قرار دهند.

بزرگترین ضعف کشور در حوزه صنعت کشور

نماینده مردم ورزقان در ادامه گفت:‌ این سازمان ها مدعی هستند که به دلیل خصوصی بودن مشمول قانون تجارت هستند و این در صورتی است که مدیران این بخش دولتی هستند. بنابراین هیچ کدام از سهامداران نیز توانایی تغییر در مدیریت این قبیل شرکت ها،‌ بنگاه ها و سازمان ها را ندارند. این دوگانگی، امروزه شرایطی را ایجاد کرده که دولت در امورات سازمان ها و شرکت های بزرگ دخالت می کند اما پاسخگو نیست. از آنجا که ما ضعف قانون داریم سازمان های نظارتی و حکومتی نیز نمی توانند به این شرکت ها ورود کنند. این بزرگترین ضعف ما در حوزه صنعت کشور است.

دهقانی در ادامه گفت: این صنایع و سازمان ها به دلایلی که عنوان شد نتوانسته اند همگام با دیگر کشورها پیشرفت کنند و و درآمد و دارایی خود را در جهت نوسازی و تجاری سازی صنعت استفاده بکنند.

راه های برون رفت از وضعیت کنونی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه به تشریح راه های برون رفت از این وضعیت اشاره کرد و گفت: ما باید تسهیلات و سیاست ها و راهبردهای درست را در قبال این صنایع اتخاذ کنیم و کمک کنیم تا بخش خصوصی با سرمایه خود به کمک این صنایع بیاید و با به روز کردن این صنایع و بها دادن به پژوهش ها و شرکت های دانش بنیان واقعی و میدان دادن به این شرکت ها و از طرفی کسب تجربه های جهانی موجب نجات صنایع کشور شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها