|
کدخبر: 193790 سهیل فرزین

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو سابق اتاق بازرگانی ایران:

این گونه فساد در کشور غوغا خواهد کرد!

برخوردار گفت: اگر روابط سیاسی کشور با دیگر دولت ها در مسیر صحیح قرار بگیرد بدون شک اقتصاد کشور نیز به فاصله ای نزدیک به شرایط ایده آل خواهد رسید.

تجارت این گونه فساد در کشور غوغا خواهد کرد!

تجاری سازی صنعتی در کشور ما موانع و مشکلات بسیار زیادی دارد که یکی از آنها نداشتن مدیر صادرات محور است. متاسفانه بنا به دلایل متعدد مدیران ما هیچگاه نتوانسته اند در مجامع بین المللی نقش صادراتی ایفا کنند. خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با محمدحسین برخوردار عضو سابق اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده است که در ادامه از نظر می گذرانید:

برخوردار در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: همانگونه که دولت بخشی از ملت به شمار می رود بخش خصوصی نیز جزوی از ملت است. اگر شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی وجود داشته باشد حتما این کار را انجام خواهد داد. همانگونه که بخش خصوصی کشور تا کنون در شرکت های بزرگ پتروشیمی، معدن، نفت و ... سرمایه گذاری کرده است با به وجود آمدن شرایط مجددا این سرمایه گذاری را انجام خواهد داد.

محمد-حسین-برخوردار

وی افزود: اوضاع اقتصادی کشور به سیاست های دولت و روابط خارجی او بستگی دارد. اگر روابط سیاسی کشور با دیگر دولت ها در مسیر صحیح قرار بگیرد بدون شک اقتصاد کشور نیز به فاصله ای نزدیک به شرایط ایده آل خواهد رسید.

مهم ترین موانع رشد صنعتی و تجاری سازی صنعتی در کشور

وی در ادامه به تشریح مهم ترین موانع رشد صنعتی و تجاری سازی صنعتی در کشور پرداخت و گفت: متاسفانه ما در 4 دهه اخیز یا درگیر جنگ بوده ایم یا تحریم. تا تحریم ها لغو شدند و خواستیم نفسی بکشیم دوباره تحریم شدیم. این موضوع موجب شد که مدیران ما رشد نکنند. به همین علت تعداد مدیران صادرات محور ما بسیار اندک است. ممکن است که این مدیران دوره هایی را برای آموزش علم صادرات نیز دیده باشند ولی تا زمانی که به صورت عملیاتی اقدام به صادرات نکند و از نزدیک با چالش های این کار آشنا نشود نمی تواند مدیر صادرات محور باشد. تحریم ها موجب شدند که مدیران ما موفق نشوند با طرف دیگر تجارت خود مذاکرات رو در رو داشته باشند. به عبارتی می توان گفت مدیران ما به دلیل تحریم ها در شرایط صادراتی و رقابت پذیر کردن کالاهای تولید داخل قرار نگرفته اند.

نقش مجوزها دولتی در رونق و جهش تولید

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود به صدور مجوزهای دولتی و نقش آنها در رونق و جهش تولید اشاره کرد و گفت: اگر دولت قصد دارد که این موضوع را به طور کلی ریشه کن کند باید از ظرفیت انجمن ها استفاده کند. دولت باید انجمن ها را پای میز مذاکره دعوت کند و از آنها بخواهد که مشکلات و چالش های خود را عنوان کنند. دولت پس از احصا این مشکلات باید با همکاری مجلس تمام قوانینی که به عنوان ترمز در تولید کشور محسوب می شوند را کان لم یکن اعلام کند.  

برخوردار در ادامه ضمن تاکید بر اینکه دولت باید هرچه سریعتر به دولت الکترونیک تبدیل شود، خاطرنشان کرد: اگر دولت الکترونیک در اسرع وقت ایجاد نشود فساد همچنان غوغا خواهد کرد.

SME ها به زیرمجموعه شرکت های بزرگ تبدیل شوند

وی در پایان گفت: ما کشوری هستیم که شرکت های کوچک و متوسط زیادی داریم. قیمت تمام شده تولید در این شرکت ها بالا است اما قیمت تمام شده کالاها در شرکت های بزرگ از آنجا که تعداد تولید بالاتری دارند به مراتب پایین تر است و از این جهت صادرات مفهوم اقتصادی پیدا می کند. بنابراین شرکت های کوچک و متوسط می توانند زیرمجموعه شرکت های بزرگ شوند و قطعات مورد نیاز آنها را تولید کنند. یکی از مشکلات ما در صنعت کشور این است که تعداد شرکت های تولیدی بسیار زیاد است. این در صورتی است که در کشورهای پیشرفته این چنین نیست و به عنوان مثال در صنعت لوازم خانگی دو الی سه شرکت بزرگ فعالند و شرکت های دیگر به عنوان زیر مجموعه این شرکت ها فعالیت می کنند.

وی در پایان گفت: متاسفانه تولیدکنندگان کشور ما می خواهند با تولید کم با خارجی ها رقابت کنند. به همین دلیل است که کالای قاچاق در کشور جولان می دهد و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

  • علی اصغر قاسم پور ارسالی در

    مشکل اصلی ای که کشور ما را به این وضع نا به سامان و مشکلات گوناگون دچار کرده، تند روها هستند، تندروها بازی با کلمات و ردیف کردن واژگان در محدوده ی مسائلی ارزشی و تسخیر فکر توده ها را خوب بلدند که در حقی قت این فلسفه در بسیاری موارد بنیان و پای ه و اساس واقعی و درستی ندارد، سیاست بلد نیستند، از علم روز برخوردار و آگاهی لاز م را ندارند و نتیجتا" کشور را به سم ت و سویی سوق می دهند که در اداره و در مس ائل گوناگون داخلی و خارجی به انواع مشکلا ت و گرفتاریها دچار شده و در نهایت به ضرر و رو به تحلیل و قهقرا می رود. فساد و گر انی و ... مشکلات مادی و ... شقه ای از زی انهای این تفکر هست، زیانهای دیگری از نظر اصطکاک و درگیری های فرقه ای و مشکلات دی گر اجتماعی هم بالقوه شقه ای دیگر از تهدی دات هستند. این مسائل در ذنیای امروز تنش آفرین و زیانبار هست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها