|
کدخبر: 202633

بررسی تولید شرکت‌های صنایع معدنی در پنج‌ماه اول سال

شرکت‌های بزرگ فولادی و سنگ‌آهنی از ابتدای سال جاری تا کنون در تولید و تامین مواد اولیه با چالش‌های متعددی همچون کمبود انرژی مواجه بودند.

صنعت و معدن بررسی تولید شرکت‌های صنایع معدنی در پنج‌ماه اول سال

کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی ازجمله مهم‌ترین محصولات تولیدی شرکت‌های گل‌گهر، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد هرمزگان و بسیاری دیگر از شرکت‌ها به حساب می‌آیند که در این گزارش به بررسی نوع عملکرد شرکت‌های مطرح صنایع معدنی در خصوص تولید این سه نوع محصول پرداخته شده است.

بررسی میزان تولید یک ماهه کنسانتره در شرکت‌های صنایع معدنی

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در بازه زمانی یک ماهه در مرداد سال‌جاری یک میلیون و ۴۱۹‌هزار و ۵۹۴ تن کنسانتره آهن تولید کرد و با این میزان تولید چیزی حدود ۲‌درصد افت تولید را به ثبت رساند. این شرکت در مرداد ماه ۱۳۹۹ یک میلیون و ۴۵۲‌هزار و ۳۲۵ تن کنسانتره تولید کرده بود. شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در مرداد ۱۴۰۰ نیز ۱۷۸‌هزار و ۴۹ تن کنسانتره تولید کرد. این شرکت در مدت مشابه سال گذشته کنسانتره‌ای تولید نکرده بود. شرکت سنگ آهن چادرملو نیز در مرداد ماه سال‌جاری یک‌میلیون و ۷‌هزار و ۶۱۸ تن کنسانتره آهن تولید کرده بود و با این میزان ۴‌درصد کاهش تولید را گزارش می‌کند. چادرملو در مدت زمان مشابه در سال گذشته نیز یک میلیون و ۵۳‌هزار و ۸۰۸ تن کنسانتره تولید کرده بود. شرکت سنگ آهن مرکزی در مرداد ماه سال جاری توانست ۴‌درصد افزایش تولید را به ثبت برساند و ۳۵۲هزار و ۸۷۰ تن کنسانتره آهن تولید کرد. این شرکت در مرداد ماه سال گذشته نیز تولید ۳۳۹‌هزار و ۸۴۰ تن از این مواد اولیه را گزارش کرده بود. شرکت صبانور یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره آهن به حساب می‌آید که در مرداد ماه امسال گزارش تولید ۶۴‌هزار و ۴۹۲ تن را اعلام کرد، اما با وجود این ۵۴ ‌درصد افت تولید ارزیابی شد. این شرکت در مرداد ماه سال گذشته ۱۳۹‌هزار و ۶۹۸ تن از این ماده معدنی را تولید کرده بود.

 بررسی میزان تولید پنج ماهه کنسانتره در شرکت‌های صنایع معدنی

شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر در مدت پنج ماه منتهی به ۳۱ مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸‌درصد افزایش تولید را به همراه داشت، این در صورتی است که این شرکت در دوره پنج ماهه سال‌جاری و گذشته به ترتیب ۷میلیون و ۲۲۰‌هزار و ۷۳۹ تن و ۶ میلیون و ۶۹۲‌هزار و ۱۳۱ تن کنسانتره آهن تولید کرده بود.

همچنین نمودار (۱) میزان تولید کنسانتره در شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان را نشان می‌دهد. این شرکت در مدت زمان مورد بررسی ۴۵۶‌هزار و ۴۰۰ تن تولید کرد و این در صورتی است که سال گذشته تولید کنسانتره نداشته است. شرکت چادرملو در مدت زمان پنج ماه ابتدایی سال جاری توانست با وجود تمام مشکلات ۱۰‌درصد رشد تولید کنسانتره را به ثبت برساند. این شرکت در دوره پنج ماه نخست دو سال پیاپی به ترتیب پنج میلیون و ۱۲۸‌هزار و ۶۷۹ تن و ۴ میلیون و ۶۶۵‌هزار و ۴۷۵ تن تولید کرده بود. شرکت سنگ‌آهن مرکزی در پنج ماه ابتدایی سال جاری ۳‌درصد کاهش تولید را به ثبت رساند و یک میلیون و ۶۴۷‌هزار و ۱۶۴ تن تولید کرد. این شرکت در مدت مشابه در سال گذشته یک میلیون و ۳۹۹‌هزار و ۳۹۵ تن کنسانتره تولید کرده بود.

کاهش ۱۵‌درصدی تولید کنسانتره شرکت صبانور در دوره پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ در نمودار مشهود است و تولید حدود ۴۹۲‌هزار و ۵۲۶ تن کنسانتره را اعلام کرد. این شرکت در مدت زمان مشابه در سال گذشته توانسته بود تولید ۵۷۹‌هزار و ۵۷۷ تن کنسانتره را به ثبت برساند.

 بررسی میزان تولید پنج ماهه گندله در شرکت‌های صنایع معدنی

دوره پنج ماه ابتدایی سال جاری برای شرکت‌های تولیدکننده گندله مثبت نبود و اغلب شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه در سال گذشته روند کاهشی را تجربه کردند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان در دوره مورد مطالعه سال جاری ۲ میلیون و ۹۶۲‌هزار و ۴۱۴ تن گندله تولید کرد و با افت ۶‌درصدی مواجه شد، این در حالی است که شرکت در بازه زمانی پنج ماهه سال ۱۳۹۹ سه میلیون و ۱۴۹‌هزار و ۱۱۶ تن گندله تولید کرده بود.

همچنین اطلاعات نمودار (۲) حاکی از آن است که شرکت فولاد خوزستان تا انتهای مرداد سال جاری ۲میلیون و ۳۹۴‌هزار و ۱۵۱ تن گندله تولید کرد، این شرکت در مدت مشابه سال گذشته تولید ۲میلیون و ۴۰۹‌هزار و ۷۶۵ تن را به ثبت رساند که مقایسه این دو آمار کاهش ۸‌درصدی در میزان تولید گندله فولاد خوزستان را گزارش می‌دهد.

شرکت فولاد خراسان در دوره پنج ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ با تولید ۶۵۱‌هزار و ۴۱۱ تن یک‌درصد کاهش را ارزیابی می‌کند. فولادکاران خراسانی در مدت مورد بررسی سال ۱۳۹۹ نیز ۶۵۶‌هزار و ۱۱۱ تن گندله تولید کرده بودند. شرکت چادرملو از ابتدای فروردین تا پایان مرداد سال جاری با تولید یک میلیون و ۳۴۵‌هزار و ۳۷۲ تن گندله، ۱۲‌درصد افت را به ثبت رساند. این شرکت فولادی در همین مدت زمان در سال گذشته تولید یک میلیون و ۵۳۳‌هزار و ۴۴۰ تن را گزارش کرده بود. آمار منتشر شده از شرکت سنگ‌آهن مرکزی تولید یک میلیون و ۱۸۸‌هزار و ۸۷۵ تن گندله در سال جاری را نشان می‌دهد. این شرکت سال گذشته در مدت زمان مورد بررسی گندله‌ای تولید نکرده بود. شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر در دوره پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ توانست ۵ میلیون و ۱۲‌هزار و هشت تن گندله تولید کند، با وجود این نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴‌درصد کاهش تولید را تجربه کرد. این شرکت در دوره پنج ماهه سال ۱۳۹۹ پنج میلیون و ۲۰۲‌هزار و ۲۴۳ تن گندله تولید کرده بود.

 بررسی میزان تولید پنج ماهه آهن‌اسفنجی در شرکت‌های صنایع معدنی

یکی دیگر از محصولات تولیدی شرکت فولاد مبارکه اصفهان آهن اسفنجی است. این شرکت در دوره پنج ماه ابتدایی سال جاری توانست۲ میلیون و ۸۵۸‌هزار و ۲۶۷ تن از آن محصول را تولید کند، با وجود این نسبت به میزان تولید مدت مشابه در سال گذشته ۱۱‌درصد افت تولید را تجربه کرد. فولادکاران مبارکه در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ سه میلیون و ۱۹۵‌هزار و ۶۴۷ تن آهن اسفنجی تولید کرده بودند. شرکت فولاد هرمزگان نیز امسال در مدت زمان مورد بررسی با افت یک‌درصدی توانست ۶۸۱‌هزار و ۸۸۴ تن آهن‌اسفنجی تولید کند، این شرکت در سال گذشته ۶۹۲‌هزار و ۱۷۳ تن از این محصول را تولید کرده بود.

شرکت فولاد خوزستان در پنج ماه نخست ۱۳۹۹ توانست یک میلیون و ۹۰۳‌هزار و ۲۹۱ تن آهن اسفنجی تولید کند که در مقایسه با تولید یک میلیون و ۳۷۰‌هزار و ۸۳۶ تنی امسال شاهد افت ۲۰‌درصدی در میزان تولید این محصول هستیم. فولادکاران خراسانی نیز سال گذشته در مدت مورد مطالعه ۴۸۴‌هزار و ۹۷۸ تن آهن اسفنجی تولید کردند و با ثبت ۲‌درصد افزایش تولید توانستند در سال‌جاری ۴۹۵‌هزار و ۸۶۳ تن از این محصول را تولید کنند. شرکت چادرملو در دوره پنج ماهه ۱۴۰۰ میزان ۶۹۵‌هزار و ۴۵۲ تن از این محصول را تولید کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۲‌درصد افت تولید ثبت شد. این شرکت تا پایان مردادماه سال گذشته ۷۰۷‌هزار و ۹۵ تن آهن اسفنجی تولید کرده بود.

شرکتهای-معدنی

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها