|
کدخبر: 198472

چرا شرکت های فولادی باید نیروگاه احداث کنند؟

وضعیت نابه سامان بازار فولاد از یک تصمیم غیرکارشناسی، با کاهش و در نهایت قطع برق فولادی ها قوت گرفت.

صنعت و معدن چرا شرکت های فولادی باید نیروگاه احداث کنند؟

با اقدام وزارت نیرو در راستای قطع برق واحدهای تولیدی فولاد و سیمان، شوک سنگینی به این بازار وارد شد که قطعا تبعات سنگینی در آینده برای این حوزه دارد همانطور که در میزان صادرات شرکت ها و تولید تیر و مرداد، ماحصل این تصمیم را شاهد بودیم متاسفانه قطع برق هم بر کنترل قیمت و هم سیاستهای صادراتی تاثیر منفی گذاشت.

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ قطعا هدف گذاری قابل تحسینی است که در صورت تحقق برای کشور یک موفقیت بزرگ محسوب می شود فارغ از برنامه ریزی برای میزان مصرف و ایجاد بازارهای بین المللی، موضوع ایجاد زیرساختها برای دستیابی به این هدف حائز اهمیت است متاسفانه برق یکی از این موارد است که به هیچ عنوان همسو و هم سرعت با پیشرفتهای حاصل شده در این حوزه حرکت نکرده است و وزارت نیرو در حال حاضر نیز فولادی ها را ملزم به اقداماتی می داند که خودشان در جهت رفع این مشکل حرکت کنند.

علی محمدی مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع در این خصوص عنوان کرد: با توجه به اینکه وظیفه اصلی وزارت نیرو، احداث زیرساخت‌ها و تامین برق پایدار برای مصرف‌کنندگان است، چرا باید این وظیفه برای تامین هم به عهده خود تولیدکنندگان باشد؟ اگر بنا باشد شرکت‌های فولادی اقدام به احداث نیروگاه کنند، شرح وظایف وزارت نیرو چیست؟ این قبیل اقدامات ماهیت حضور وزارت نیرو را زیر سوال می برد و بهتر است تعطیل شود.

محمدی اظهار داشت: چه تضمینی وجود دارد در صورتیکه شرکت‌های فولادی نیروگاه احداث نمایند و مجددا با مشکل تامین برق مواجه شدیم، وزارت نیرو برق شرکت‌های فولادی را مانند امسال قطع نکنند. به طور مثال شرکت چادرملو یک نیروگاه اختصاصی احداث کرده است اما در این بحران، برق این شرکت از طرف وزارت نیرو قطع شده است، بهتر است با بی‌برنامگی کارخانه‌ها را به تعطیلی نکشید.

وی مستثنی شدن صنایع فولاد و سیمان را به معنای عملکرد جزیره‌ای وزارت صمت و نیرو دانست.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد ارفع خاطرنشان کرد: باید کمیته‌ای ایجاد و هماهنگی میان وزارت نیرو، صمت و نفت را انجام‌ دهد، مواجهه با مشکلات نیازمند برنامه‌ریزی بهتر و هماهنگ‌تر در وزارتخانه‌هاست.

لازم به یادآوری است با تمام قطعی های برق در پنج ماهه نخست ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۹۵ درصدی فروش ارفع بودیم. همچنین فروش ارفع در مرداد ماه ۱۴۰۰ با افزایش ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۸,۳۹۸,۵۴۰ میلیون ریال رسید و از مجموع فروش ارفع در پنج ماهه نخست امسال، ۱۷,۲۵۳,۳۹۳ میلیون ریال مربوط به فروش صادراتی بود. میزان تولید شرکت آهن و فولاد ارفع در پنج ماهه نخست ۱۴۰۰ به تولید ۲۸۵,۳۰۴ تن شمش فولادی و ۳۳۹,۹۴۵ تن آهن اسفنجی (دی‌آر‌آی) بوده است

منبع: معدن نامه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها