|
کدخبر: 198045

سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری در زمینه ساخت نیروگاه

مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: ۹۹ شرکت معدنی حاضر در بورس، به میزان ۷ میلیارد دلار طی ۴ سال در حوزه زیرساخت نیروگاهی سرمایه‌گذاری کنند تا توان نیروگاهی مورد نیازشان را جبران کنند.‌

صنعت و معدن سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری در زمینه ساخت نیروگاه

امیر صباغ در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد اظهار کرد: در حوزه فولاد و معدن و صنایع معدنی رشد اقتصادی بیشتر از رشد اقتصادی متوسط کشور بوده است و هر زمان این اتفاق رخ دهد با مشکل کمبود زیرساخت مواجه می شویم. این مسئله حداقل ۴ سال طول می کشد اصلاح شود و به نظر نمی رسد وزارت نیرو توان فنی و مالی کافی برای جبران آن داشته باشند.

وی افزود: فروش ۹۹ شرکت معدنی امسال ۲۶ میلیارد دلار فروش دارند بنابراین اگر طی ۴ سال آینده رشد فروش هم نداشته باشند، در مجموع ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد خواهند داشت. از این مبلغ هیچ ایرادی ندارد اگر ۷ میلیارد دلار در حوزه زیرساخت نیروگاهی طی ۴ سال سرمایه‌گذاری کنند تا توان نیروگاهی مورد نیازشان را جبران کنند.‌

مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: ما در ایمیدرو دو روش برای پاسخ به بحران برق داشتیم. یک ایده افزایش تعرفه برق بود تا از محل درآمد حاصل از این افزایش قیمت اقدام به تاسیس نیروگاه کند. بر اساس ایده دوم، تجربه سرمایه‌گذاری وزارت نیرو در نیروگاه تجربه منفی است. صنعت فولاد حدود ۹.۸ هزار مگاوات برق خریداری کرده در حالی که در پیک مصرف حدود یک هزار مگاوات از آن را در اختیار داشتیم. این مسئله در صنعت سیمان هم وجود دارد. در این صنعت هم مجموعا ۱۶۰۰ مگاوات برق دیماندی خریداری شده که تنها ۱۶۰ مگاوات در پیک برق تحویل گرفته است.

صباغ تصریح کرد: به طور کل بخش صنعت ۱۹ هزار و ۸۰۰ مگاوات دیماند خریداری کرده است در حالی که به صورت متوسط کمتر از ۴۰ درصد آن تامین شده است بنابراین اگر شرکت های در این خصوص سرمایه گذاری کنند وضعیت بهتری در افق بلندمدت خواهند داشت. در این خصوص شرکت‌هایی که ایمیدرو در این خصوص هدفگذاری کرده، سود عملیاتی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته داشتند که با احتساب قیمت ۲۳ هزار تومانی سود نزدیک به ۷ میلیارد دلاری داشته‌اند.

وی ادامه داد: در همین خصوص تفاهم نامه ای با این شرکت‌ها در تیرماه به امضا رسیده تا در تولید ۱۱ هزار مگاوات سرمایه‌گذاری کنند اما ساختار وزارت نیرو چندان در این راه همراه نیست.

مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو گفت: با ورود وزرای جدید صمت و نیرو وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است. دیروز نیروگاه چابهار هم برای حوزه معدن و صنایع معدنی اضافه شد. تفاهم نامه تقریبا نهایی شده است. بر این اساس قیمت گاز نیروگاهی تثبیت شده برای صنعت برق، هزینه ترانزیت برق هم به حالت ویژه‌ای محدود شده و بخشی از مشوق‌ها هم قرار است در هیئت دولت تصویب شود.

صباغ اظهار کرد: مشکلی که ممکن است در ادامه به وجود آید، محدودیت در تولید گاز طبیعی در کشور است. وزارت نفت اعلام کرده که سقف تولید گاز در کشور روی یک هزار میلیون متر مکعب در روز در حال بسته شدن است. صنعت فولاد ایران عمده انرژی خود را از روش احیا در گاز طبیعی دیده است. اگر در این بخش مشکل تامین داشته باشیم، هم در حوزه تولید فولاد و هم در حوزه برق با مشکل مواجه می شویم. اگر این مسئله در یک برنامه جامع در برنامه هفتم توسعه دیده شود می‌تواند چشم انداز تولید ۵۵ میلیون تن می‌تواند بهتر شود.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر