|
کدخبر: 63764

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز پاسخ می‌دهد؛

تجهیزات نفتی و معدنی چگونه تامین می‌شوند؟!

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: به شکل کلی صنعت نفت ما بالاتر از معدن است برخی از تجهیزات از جمله تجهیزات حفاری بین صنعت معدن و نفت و گاز مشترک است برخی تجهیزات مشترک آن نیز می‌تواند در سایر صنایع از جمله صنایع معدنی استفاده شود.

گسترش‌نیوز: بین صنایع معدنی و صنایع نفتی کلمه‌ای مشترک به نام صنعت وجود دارد، تجهیزات و قطعات در قسمت صنعت قرار می‌گیرد، آیا می توان نتیجه‌گیری کرد وزارت صمت تلاشی در برقراری ارتباط بین صنایع معدنی و صنایع نفتی برای بهبود صنعت معدن، نداشته است؟

اسدالله قره‌خانی الوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، نماینده علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز گفت: وزارت نفت در بخش تجهیزات صنایع نفتی موفق عمل‌ کرده‌ است و نسبت به سایر بخش‌های صنعتی با فاصله در رتبه بالاتری قرار دارد.

gharekhani.jpg

قره‌خانی الوستانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به‌ این‌که آیا وزارت نفت می‌تواند در صنایع معدنی نیز کمک‌کننده باشد، به گسترش‌نیوز گفت: به شکل کلی صنعت نفت ما بالاتر از معدن است برخی از تجهیزات از جمله تجهیزات حفاری بین صنعت معدن و نفت و گاز مشترک است و به سبب ماهیتی با هم متفاوت است اما امکان این وجود دارد که از یک صنعت به صنعت دیگر با یک سری تغییرات کاربرد داشته باشد. همچنین برخی تجهیزات مشترک آن نیز می‌تواند در سایر صنایع استفاده شود.

وی با اشاره به این موضوع که شرکت‌ها می‌توانند در حوزه های مختلف فعالیت‌کنند افزود: شرکت‌ها و هلدینگ‌هایی که در رابطه با پروژه‌های نفتی، کار تامین قطعات یدکی را برعهده دارند صرفا برای همان نفت و گاز و پتروشیمی نیست. پمپ‌ها، کمپروسرها و خیلی از تجهیزات دیگر در بخش‌های مختلف صنعت نفت کاربرد دارد، اما می‌توانند در صنایع دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این تولیدکنندگان در قالب شرکت‌های بزرگ نیاز‌های معدنی را نیز می‌توانند تامین می‌کنند.

قره خانی گفت: شیوه کار به این صورت است که در صنایع معدنی بسیاری از تجهیزات وجود دارد که در بخش نفت و انرژی تولید می‌شود و با یک تغییر مهندسی آن در صنایع معدنی می‌تواند کاربرد داشته باشد. در صنایع هرکدام از گروه‌ها یک لیستی به نام وندر لیست دارند که توسط کارشناسان به سبب فنی و قابلیت و استاندارد، قابلیت‌های شرکت‌ها را می‌سنجد.

وی تاکید کرد: بر اساس این سنجش‌ها شرکت‌ها در خفاری، نصب، تامین‌کننده کالا و.. یک شناسه‌ای دارند و بر این مبنا در زمان بکار گیری و مزایده، سنجیده می‌شود. در برخی موارد تخصص و تبحر و فعالیت‌های آرندی در ارتباط با کانی و معدنی است خود به خود رزومه آن معدنی است و گاهی تبحر در ارتباط با نفت است که رزومه نفتی می‌شود. خود به خود فلش حرکتی به سمت متخصصان است وگرنه محدودیتی در انتخاب وجود ندارد.

وی افزود: این ارتباط زمانی که مزایده ای برگزار می‌شود شرکت‌ها بر اساس گرید هایی که دارند در مناقصات و مزایده‌ها شرکت می‌کنند و در لیستی که این دو وزارتخانه دارند، قرار می‌گیرند. برخی از مناقصات عمومی نیست و محدودیتی برای حضور وجود در بین شرکت‌های معدنی و نفتی وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا وزارتخانه‌ها منحصرا تولید برخی تجهیزات و قطعات را دارند، گفت: در گذشته تولید برخی قطعات و تجهیزات در دستان یک وزارت‌خانه بوده، اما اکنون یک سری شرکت‌های وابسته به وزارتخانه‌ها ایجاد شده از جمله شرکت ایمیدر، ایدرو که یک سری شرکت‌های زیرمجموعه خود را دارند.

وی افزود: اگر گفته بشود که در مناقصات فقط شرکت‌های خاص حضور یابند این به معنی انحصار در یک صنعت است اما هرشرکتی که صلاحیت‌های لازمه و گرید‌های خاص را دریافت کرده باشد در این مناقصه می‌تواند شرکت کند.

نماینده مردم علی‌آباد کتول ادامه داد: زمانی که مناقصه برگزار می‌شود کاری با این ندارند که شرکت نفتی است و یا معدنی، یک شرکتی تولید ولو، پایپ، کمپروسرها، تجهیزات سر چاهی را دارد، در صنعت برخی از تجهیزات حالت خاص دارد این به درد همان‌جا یعنی صنعت نفت می‌خورد. از طرف وزارت صمت زمانی که پروژه‌ای وجود دارد، دعوتی عمومی انجام شود و مهم این است که نام شرکت‌ها در لیستی که باید برای مناقصه حضور داشته باشد،در بین مدعوین ثبت شده‌باشد.

ارسال نظر