|
کدخبر: 184546

فردا آغاز بهره‌برداری از ۵ طرح وزارت صنعت

پنج طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت در استان کرمان با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی فردا (پنجشنبه، ۱۷ تیرماه) در آیینی با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری، افتتاح شده و به

صنعت و معدن فردا آغاز بهره‌برداری از ۵ طرح وزارت صنعت

در هفتاد و نهمین پویش «تدبیر و امید برای جهش تولید»، پنج طرح ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت متعلق به شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با حضور «علیرضا رزم‌حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت و حضور ویدئوکنفرانسی عالی‌ترین مقام اجرایی دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

برپایه این گزارش، این طرح‌ها شامل مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان، مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان، تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه، مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) و واحد خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ شرکت فولاد زرند ایرانیان است.

برای اجرایی شدن این طرح‌ها ۴۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و زمینه اشتغال به کار چهار هزار و ۱۵۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

مشخصات طرح‌ها

۱- مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان

در شرکت فولاد زرند ایرانیان، پیش از این بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن جلال‌آباد و کارخانه‌های تولیدی کنسانتره سنگ‌آهن، گندله سنگ‌آهن و همین‌طور کک متالورژی به انجام رسیده بود که اینک با افتتاح ابرپروژه مجتمع فولادسازی شرکت فولاد زرند ایرانیان، مشتمل بر ۶ واحد عملیاتی با عناوین حمل و نقل مواد، سینترسازی، تولید اکسیژن، واحد یوتیلیتی و مواد کمکی، کوره بلند و فولادسازی تولید شمش فولادی با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در سال محقق خواهد شد.

عملیات اجرایی این مجتمع در شهرستان زرند از توابع استان کرمان، در زمینی به مساحت ۳۷۶ هکتار از دیماه سال ۱۳۹۱ آغاز شد که اکنون به مرحله تولید رسیده است. با افتتاح مجتمع فولادسازی زرند زمینه اشتغال پایدار ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم می‌شود.

لازم به ذکر است که در این مجتمع فولادسازی، به منظور ایجاد تنوع در سبد انرژی میدکو و کاهش فشار بر شبکه گازی و برق کشور، از فناوری کوره بلند استفاده گردیده است که در آن انرژی مورد نیاز به منظور تولید فولاد از طریق زغال سنگ و کک متالورژی تامین خواهد شد.

۲- مجتمع تولید کاتد مس شرکت بابک مس ایرانیان

این مجتمع در ۲۰ کیلومتری شمال شهر بابک از توابع استان کرمان و در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار احداث شده است. عملیات اجرایی ساخت این مجتمع از مردادماه سال ۱۳۹۰ در شرکت بابک مس ایرانیان آغاز شد که هم اکنون با افتتاح آن ضمن معرفی جدیدترین فناوری جهانی دوست‌دار محیط زیست در تولید کاتد مس به ایران و جهان، ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید کاتد مس (معادل با ۱۵ درصد) به ظرفیت تولید مس کشور افزوده خواهد شد.

با افتتاح این پروژه اشتغال پایدار برای ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم ایجاد خواهد شد.

۳- تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه

از آنجا که حجم عملیات معدن‌کاری در مجموعه میدکو افزون بر ۱۵۰ میلیون تن در سال برآورد می‌شود شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه در سال ۱۳۸۹ به منظور انجام عملیات معدن‌کاری و استخراج مواد معدنی موردنیاز کارخانه‌های فرآوری میدکو تاسیس شد.

این شرکت با هدف ارائه خدمات با کیفیت به‌عنوان یکی از مجموعه های مطرح کشور، گام‌های بلندی در رابطه با تجهیز و بهره برداری از معادن برداشته است.

اکنون ناوگان ماشین‌آلات معدنی میدکو در شرکت کاراوران متشکل از ۱۸۱ دستگاه انواع مختلف است که شامل ۱۲۵ دستگاه دامپ‌تراک، ۱۸ دستگاه شاول و ۳۸ دستگاه انواع مختلف بلدوزر، گریدر، بیل مکانیکی، لودر و غیره است.

 میدکو با تجهیز ناوگان عملیات معدنی شرکت کاراوران صنعت خاورمیانه، علاوه بر انجام حجم عظیمی از عملیات معدن‌کاری، زمینه اشتغال یک‌هزار و ۱۰۰ نفر را به‌صورت مستقیم فراهم کرده است.

۴- مجتمع پخت آهک و دولومیت شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو)

 آهک و دولومیت پخته یا کلسینه شده، دو ماده مصرفی در صنعت فولاد هستند که کیفیت، نحوه نگهداری و استفاده از آنها بر روی محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد. از سوی دیگر ظرفیت فولاد میدکو تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۴.۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که نیازمند حجم بالایی از آهک و دولومیت است. برای برآورده کردن نیاز مجتمع های فولادسازی میدکو، مجتمع پخت آهک و دولومیت توسط شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه (ممرادکو) با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال ساخته شده است.

 پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی این مجتمع زمینه اشتغال پایدار ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم شود.

۵- واحد خنک‌سازی کک به روش خشک (CDQ )شرکت فولاد زرند ایرانیان

 یکی از مهمترین راهبردهای میدکو در مسیر توسعه، حداکثرسازی بهره‌وری انرژی و رعایت بالاترین استانداردهای زیست محیطی در سطوح جهانی است. از آنجا که کک متالوژی، به‌عنوان منبع اصلی انرژی مصرفی در فرایند تولید فولاد به روش کوره بلند موردنیاز است، میدکو اقدام به راه‌اندازی واحد «خنک‌سازی کک به روش خشک» (یا Quenching Dry Coal: CDQ ) به عنوان پیشرفته‌ترین فناوری جهانی در زمینه بهره‌وری انرژی و پایبندی به استانداردهای زیست محیطی در زمینه تولید ک، کرده است.

 در خنک سازی کک به روش خشک، به‌جای استفاده از آب، کک گداخته در فضایی محصور و کنترل شده توسط گاز خنثی ازت (نیتروژن) خنک می‌شود. در جریان تماس گاز نیتروژن با کک، حرارت کک به این گاز منتقل می‌شود که در ادامه با بازیابی این حرارت برق تولید خواهد شد.

در شرکت فولاد زرند ایرانیان، کک متالورژی توسط این روش خنک شده که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف سالیانه ۱.۴ میلیون مترمکعب آب، منجر به تولید ۱۴ مگاوات توان الکتریکی از حرارت بازیافتی از خنک سازی کک خواهد شد.

این مجتمع در شهرستان زرند و در مجاورت کارخانه‌های کک‌سازی زرند ساخته شده و مراحل اجرایی احداث آن از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد. علاوه بر این، با آغاز بهره برداری از واحد خنک‌سازی کک به روش CDQ، زمینه اشتغال پایدار ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیروز سه‌شنبه نیز در جریان هفتاد و هشتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، در ارتباط تصویری با استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، گیلان و سیستان و بلوچستان، فرمان افتتاح ۶۲ طرح تولیدی، اقتصادی و زیربنایی در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در مناطق آزاد ارس، ماکو، انزلی و چابهار را صادر کرد.

برای این طرح‌ها نیز در مجموع سه‌هزار و ۱۰۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده بود که برای یک‌هزار و ۶۳۸ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها