|
کدخبر: 166935

رشد ۴۸ درصدی صادرات غول‌های فولادی ایران

بررسی آمار عملکرد شرکت‌های بزرگ فولادی کشور حاکی از صادرات ۸۵۱ هزار و ۶۲۵ تنی این واحدها در اسفند ۹۹ است. آماری که در مقایسه با اسفند ماه ۹۸ رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

معدن رشد ۴۸ درصدی صادرات غول‌های فولادی ایران

هرچند بررسی آمار عملکرد صادرات ۱۴ شرکت بزرگ فولادی کشور در سال ۹۹ حاکی از افت هفت درصدی صادرات نسبت به سال ۹۸ است، اما به اعتقاد کارشناسان، فولادسازان در حال رهایی از موضوع تنظیم بازار و محدودیت‌های صادراتی بوده و این روند با توجه به بهبود تقاضا و نرخ جهانی فولاد، در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ افزایشی خواهد بود.

کارشناسان معتقدند: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت که از محدودیت به سوی حمایت و رشد ارزآوری کشور در حال تغییر است، محرک رشد صادرات خواهد بود.

در سالی که گذشت واحدهای بزرگ فولادی کشور در مجموع ۶ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۶۸ تن انواع محصولات فولادی از جمله اسلب، مقاطع آلیاژی- مهندسی، میلگرد، بیلت فولادی، آهن اسفنجی و بریکت گرم صادر کردند، اما همان‌طور که پیشتر عنوان شد، این آمار در مقایسه با سال ۹۸ با کاهش هفت درصدی مواجه شد.

در ۱۲ ماهه پارسال بیشترین صادرات محصولات از آنِ شرکت فولاد خوزستان با یک میلیون و ۵۰۱ هزار و ۶۶۳ تن بود و پس از آن شرکت فولاد مبارکه اصفهان با یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۱۸۷ تن و ذوب آهن اصفهان با ۹۶۳ هزار و ۵۳۴ تن در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

بررسی‌های کارشناسان و ارزیابی‌های صورت گرفته گویای آن است که ظرفیت ارزآوری بخش معدن و صنایع معدنی تا ۳۰ درصد ارزش صادرات غیرنفتی است و این امر تا ربع قرن آتی فراتر از گمانه‌زنی‌های کنونی به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر