|
کدخبر: 183248 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل پیشین ایمیدرو:

رئیس‌ جمهور منتخب به وعده‌ های خود عمل کند

مهدی کرباسیان اظهار کرد: «امسال دو اتفاق مهم رخ داد که مهم‌ترین آن روی کار آمدن دولت جدید است. امیدواریم دولت سیزدهم با عمل به شعارهایی که در جریان انتخابات داده است در جهت رونق تولید و اشتغال و مانع‌زدایی از تولید عمل کند

صنعت و معدن رئیس‌ جمهور منتخب به وعده‌ های خود عمل کند

بخش صنعت و معدن، در مقام مولد اشتغال پایدار، در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش بسزایی دارد. دهم تیرماه، بر پایه‌ مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز صنعت و معدن نامیده شده است. اختصاص این روز، فرصت مناسبی است تا به مهم‌ترین موتور محرکه‌ اقتصاد یعنی بخش صنعت و معدن، نگاهی اندیشمندانه شود. روز ملی صنعت و معدن فرصتی است تا با تبیین و معرفی دستاوردها و کاستی‌های صنعتی و معدنی کشور نقش کلیدی این دو حوزه را در اقتصاد و تحقق اهداف بلند‌مدت کشور یادآور شویم. در همین رابطه با مهدی کرباسیان، سیاستمدار و مدیر ارشد صنعتی ایران به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

کرباسیان

مهدی کرباسیان، مدیرعامل پیشین ایمیدرو در گفتگو با گسترش نیوز اظهار کرد: «روز صنعت و معدن بر همه صنعتگران و تلاشگران عرصه صنعت و معدن و کسانی که برای سربلندی کشور تلاش می‌کنند مبارک باد. این روز یادآور تلاش ارزشمند کسانی است که وقت و مال خود را در جهت اشتغال و تولید و بالا بردن تولید ناخالص داخلی کشور و رفاه مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این روز قرار است که عملکرد یک‌ساله این بخش بررسی و نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود. در این روز قرار است از کارآفرینان و تولیدکنندگان و کسانی که در حوزه صنعت و معدن بودند تشکر شود و یک ارزیابی از عملکرد این بخش‌ها انجام شود».

سال سخت برای تولیدکنندگان

وی ادامه داد: «سال گذشته، سالی سختی برای تولید‌کنندگان کشور و فعالان بخش صنعت و اقتصاد بود و جا دارد که به تمام کسانی که سال ۹۹ و به ‌ویژه در بحران کرونا، در حوزه تولید مواد غذایی و تامین معیشت مردم تلاش کردند تبریک عرض کنم. آنها توانستند نیازهای کشور را در عین پایین بودن نرخ رشد کشور تامین کنند».

معاون پیشین وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت با تاکید بر پایین بودن نرخ رشد کشور در سرمایه‌گذاری اظهار کرد: «از طرفی در بیشتر تولیدات دیگر ما شاهد کاهش نرخ تولید بودیم اما باید اذعان کرد که در برخی صنایع ازجمله صنایع غذایی و لوازم‌ خانگی، علی‌رغم دلایلی مثل سیاست ممنوعیت واردات به کشور و همچنین فراگیری ویروس کرونا، شاهد افزایش تولید در این اقلام ضروری باشیم. در سال گذشته چرخ تولید با همه سختی‌ها و مشکلات تولید حرکت کرد ‌اما باید پذیرفت که این رکود جدی را دولت باید مدیریت کند تا صنعت و تولید کشور کماکان حرکت کنند».

ایران و دو اتفاق مهم

کرباسیان در ادامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی ابراهیم رئیسی اظهار کرد: «امسال دو اتفاق مهم رخ داد که مهم‌ترین آن روی کار آمدن دولت جدید است. امیدواریم دولت سیزدهم با عمل به شعارهایی که در جریان انتخابات داده است در جهت رونق تولید و اشتغال و مانع‌زدایی از تولید عمل کند و امید است که دولت جدید با تیم کاردان و شایسته و باتجربه‌ای که انتخاب می‌کند به دور از تصمیم‌های احساسی و با کمک مجلس بتوانند جهش در تولید ایجاد کند. کار مهمی که دولت باید انجام دهد این است که سرمایه‌گذاری نزولی شده در کشور را به روند سابق برگرداند و اگر نتواند این امر را تحقق بخشد، شاهد کاهش اشتغال در کشور و گسترش بیکاری خواهیم بود و این سبب ایجاد گرفتارهایی جدید برای کشور می‌شود».

وی خاطرنشان کرد: «بنده ضمن آرزوی توفیق و عاقبت به خیری برای دولت جدید امیدوارم که بتوانند بخش صنعت و معدن را رونق دهند. ما باید این نکته را قبول کنیم که در بخش معدن و صنایع معدنی یک عقب‌ماندگی تاریخی داریم. البته در دولت تدبیر و امید ما در حوزه معدنی و صنایع معدنی شاهد یک حرکت جهشی در برخی از حوزه‌ها مانند فولاد، مس و روی بوده‌ایم اما کافی نیست و امید است که در دولت جدید به این امر مهم عمل شود. ناگفته نماند که در حوزه فولاد در سال‌های گذشته کار بسیار بزرگی انجام شد و آن تولید تهیه ورقه‌‌هایی است که در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد».

لزوم اصلاح قوانین صنعتی

کرباسیان در ادامه بیان کرد: «ضمن اینکه باید بیان کرد که در بخش صنعت همانند گذشته مشکلات و موانع تولید به طور وسیعی وجود دارد و با وضع قوانین این مشکلات رفع نخواهد شد زیرا سال‌های گذشته شاهد تصویب قوانینی بودیم که مفید واقع نشد. ما به اندازه کافی قانون در بخش صنعت داریم و باید مجلس به جای آنکه، هفتگی قوانین جدید تصویب کند به فکر تغییر و اصلاح قوانین باشد تا این تغییرات سبب سهل شدن قوانین شود و حرکت چرخ صنعت از قبل بیشتر شود. امید است که با انجام این کارها در روز صنعت و معدن سال آینده، شاهد آمار مثبت و رونق در این دو بخش حیاتی اقتصاد کشور باشیم».

مدیرعامل پیشین ایمیدرو در پایان اظهار کرد: «این روزها شاهد ازسرگیری مذاکرات برجام هستیم، امید می‌رود که سیاستمداران کشور منافع ملی و اوضاع معیشت سخت مردم را در نظر بگیرند و با تصمیمات سرنوشت‌ساز سبب بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم شوند. در پایان ضروری می‌دانم این روز مهم را دوباره به تمام متولیان بخش صنعت و معدن و تولید کشور تبریک عرض نمایم. به امید روزی که کشور از رکود خارج شود و در مسیر توسعه حرکت کند».

  • رییسی ارسالی در

    پس آقای رییسی چیشد این وعده تحریم ۵ درصد تحریم ۵۰ درصدم رد کرد دلار ۲۱ هزاری شد ۲۵ و خورده ای خودرو پارس و اس ال ایکس و حتی پراید نزدیک ۲۰ تومن گران تر شد ، خور اکی ها گران شدند اما شما هنوز ساکتید! نک نه اشتباه میکردیم ما ملت !؟

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها