|
کدخبر: 175898

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ایدرو ۲۳ طرح صنعتی در دست اجرا دارد

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به‌عنوان نخستین سازمان توسعه کشور با بیش از نیم قرن سابقه در توسعه صنعتی هم اکنون ۲۳ طرح صنعتی با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت و با برآورد سرمایه‌گذاری ۴۵ هزار میلیارد تومان را در دست اجرا دارد.

صنعت و معدن ایدرو ۲۳ طرح صنعتی در دست اجرا دارد

بنابراین با توجه به شعار سال (تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها) و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درباره پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی از آن در این زمینه رسالت این سازمان بیش از پیش مهم و سنگین بوده و نیازمند مساعدت و همکاری تمام بخش‌های مربوط است.

برنامه تولید خودرو ۱۴۰۰

محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حوزه سیاست‌گذاری و توسعه صنعت خودرو در سال گذشته با وجود تمام مشکلات موجود ایدرو موفق به اجرای برنامه تولید خودرو به تعداد حدود یک میلیون خودرو اعم از سبک و سنگین شده که با اتخاذ تدابیر لازم برای امسال این میزان با رقم حدود ۲۵ درصد افزایش در دستور کار قرار دارد و این در حالی است که در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ نیز ۲۰ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

این حجم از تولید زمانی حاصل شده که به‌دلیل محدودیت‌های بین‌المللی و شرایط کرونا با توسعه برندهای تولیدی داخلی در خودرو و تعمیق ساخت داخل و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان توانستیم خودروهای جدید با قوای محرکه به روز و موتور‌های کم‌مصرف و توسعه استانداردهای کیفی، روانه بازار مصرف کنیم. به‌گزارش ایدرونیوز، رئیس هیات‌عامل ایدرو از رئیس‌جمهوری درخواست کرد درباره بازگشت منابع حاصل از واگذاری‌های واحدهای این سازمان که حسب قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به‌منظور امکان سرمایه‌گذاری با اولویت در مناطق محروم باید به سازمان‌های مادر تخصصی برگردانده شده و دستور مساعدت ویژه و اجرای این بند از قانون صادر شود.

صالحی‌نیا افزود: سال گذشته حدود یک میلیون خودرو تولید شد که رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۸ داشته است.

رئیس هیات‌عامل ایدرو برنامه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت را تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودرو اعلام کرد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو در دو خودروساز اصلی و ۱۵۰ هزار خودرو در شرکت‌های بخش خصوصی تولید خواهد شد.

پلتفرم بسپر، گام جدید برای توسعه خدمات خودرویی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در آیین رونمایی از پلتفرم جامع خدمات خورویی «بسپر» گفت: ارائه خدمات بهتر با استفاده از فناوری‌های اطلاعات و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند توانمندی شرکت‌های خودروساز و بیمه‌ای را در ارائه خدمات به مردم افزایش دهد.

صالحی‌نیا تصریح کرد: این برنامه نرم‌افزاری می‌تواند موجب سهولت، کاهش هزینه، افزایش شفافیت، افزایش رضایت‌مندی مشتریان و افزایش سرعت و دسترسی بهتر به خدمات خودرویی شود.

رئیس هیات‌عامل ایدرو با اشاره به همه محدودیت‌های بین‌المللی و شرایط سخت کرونایی گفت: با تمام شرایط، تحریم‌ها و کرونا، اتفاق‌های خوبی در صنعت خورو رقم خورد و توانستیم سال جهش تولید را با تولید حدود یک میلیون خودرو به پایان ببریم.

او ادامه داد: صنعت خودرو کشور با تعهد، مدیریت مطلوب و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه تولید پیشرو بوده که شاهد آن هم افزایش مناسب میزان تولید و عرضه خودرو به بازار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خودروسازی را از جمله محورهای مهم توسعه در صنایع بزرگ خواند و گفت: طراحی و تولید محصولات جدید با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش میزان ساخت داخل برای کاهش وابستگی و افزایش کیفیت، خدمات پس از فروش مناسب و ارتقای استانداردهای روز و تولید موتورهای کم‌مصرف سرفصل‌هایی است که با تعامل مراکز دانش‌بنیان کشور همچنان باید در کانون تمرکز و فعالیت‌های خودروسازان باشد.

پلتفرم جامع خدمات خودرویی بسپر که شرکت ایران‌خودرو حامی و شتاب‌دهنده آن بوده، خدماتی یکپارچه و متمرکز در حوزه خودرو را به مردم ارائه می‌کند.

این اپلیکیشن، مجموعه‌ای از نیازمندی‌های دارندگان خودرو، مانند استفاده از خدمات بیمه‌ای، درخواست همزمان حمل به تعمیرگاه و دریافت کارشناسی سیار به هنگام تصادف در محل است. همچنین به‌وسیله این سامانه، تمامی مراحل پذیرش خودرو در نمایندگی پس از حمل، انجام تعمیرات و ترخیص خودرو روی گوشی مالک قابل ردیابی است. این سامانه، تمامی خودروها را فارغ از کارخانه سازنده، تحت پوشش قرار داده و با ارائه خدمات ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺣﻤﻞ، ﺳﻮﺧﺖ‌رﺳﺎﻧﯽ و ﭘﻨﭽﺮﮔﯿری، همراه با ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺧﺪﻣﺎت و اﺻﺎﻟﺖ ﻗﻄﻌﺎت، علاوه‌برﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ذی‌نفعان ﺧﻮدروﯾﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎی ﺑﯿﻤﻪ‌ای، ﻋﺎﻣﻠﯿﺖ‌ﻫﺎی ﺗﻌﻤﯿﺮاﺗﯽ، اﺗﺤﺎدﯾﻪ‌ﻫﺎی ﺗﻌﻤﯿﺮﮔﺎه‌داران و... آماده ارائه خدمات به تمام شهروندان است. همچنین سایر خودروسازان در کنار ایران‌خودرو در این پلتفرم حضور دارند.

بهره‌برداری از ۵ طرح‌ ملی

از سوی دیگر، بهره‌برداری از طرح‌های‌ ملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اقدامات نخست سال ۱۴۰۰ به شمار می‌رود. برای راه‌اندازی این طرح‌ها بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و با افتتاح آنها برای بیش از ۱۲۹۰ نفر اشتغالزایی مستقیم ایجاد خواهد شد. این طرح‌ها شامل ۵ طرح در ۵ استان خراسان‌شمالی، کرمان، قزوین، سمنان و فارس در زمینه تولید شمش آلیاژی، مس کاتد، کاشی و سرامیک، خردایش و دانه‌بندی سنگ‌آهن و همچنین تکمیل زیرساخت‌های مرحله نخست منطقه ویژه اقتصادی گرمسار بوده که به بهره‌برداری رسیدند.

در ادامه پویش ملی تولید، تداوم امید وزارت صنعت، معدن و تجارت، به دستور رئیس‌جمهوری و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار و مسئولان استانی، مرحله یک منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

مساحت کل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار حدود ۲۰۰ هکتار است. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای تامین زیرساخت‌های مرحله نخست این منطقه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است و تاکنون ۸۸ قرارداد سرمایه‌گذاری در این منطقه منعقد شده است. اشتغالزایی این پروژه تاکنون ۱۸۰ نفر در تامین زیرساخت و ۱۷۰ نفر در ساخت‌وساز واحدهای صنعتی بوده است.

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با مساحت ۲ هزار هکتار زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از نقاط کانونی اقتصاد و تولید در جوار پایتخت است.

رئیس هیات‌عامل ایدرو در آیین بهره‌برداری از ۵ طرح‌ ملی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارکرد: راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار در یک منطقه استراتژیک نزدیک به پایتخت با زمینه فعالیت صنعتی و تجاری از سوی هیات‌وزیران در سال ۱۳۹۴ تصویب و سازمان گسترش و نوسازی صنایع به‌عنوان سازمان مسئول منطقه تعیین شد. طرح جامع منطقه در یک افق ۲۰ ساله و در ۴ مرحله برنامه‌ریزی شده که در شرایط فعلی عملیات اجرایی آن در محدوده ۲۴۷ هکتار در اولویت قرار گرفته و سال ۱۳۹۵ عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

صالحی‌نیا با بیان اینکه زون‌های تخصیص داده شده در این منطقه در فعالیت مختلف صنعتی و تجاری شامل صنایع سلولزی، شیمیایی، والکترونیک، فلزی، کانی‌های غیرفلزی و نساجی است، تصریح کرد: برای مرحله نخست این طرح ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شده و اشتغال آن در مرحله ساخت‌وساز ۳۵۰ نفر بوده است. با توجه به زیرساخت‌های آماده شده تاکنون ۸۸ قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی منعقد شده که برآورد اشتغال واحدها بیش از ۳۸۰۰ فرصت است.

وعده اشتغال در منطقه ویژه گرمسار

به‌گفته این مقام مسئول با تکمیل مرحله نخست، اشتغالزایی به ۶ هزار نفر خواهد رسید. همچنین با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان دیگر به ظرفیت سرمایه‌گذاری در این منطقه اضافه خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برخی از اقدامات این سازمان را برشمرد و گفت: یکی از اقدامات مهم نیز اخذ موافقت و ایجاد منطقه ویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران ‌بود تا اقدامات صادرات و واردات انجام شود. همچنین ۲۳ پروژه با پیشرفت‌های فیزیکی مختلف در سازمان ایدرو در حال انجام است که تقریبا ۴۵ هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه‌گذاری شده است.

یک مورد فولاد اسفراین بود که به بهره‌برداری رسید و در آن برای تولید لوله‌های جداره با وزارت نفت فراهم شده که تا ۶ اینچ مربوط به اهواز و ۶ تا ۱۶ اینچ مربوط به فولاد اسفراین است.

صالحی‌نیا همچنین وعده داد که در سال ۱۴۰۰ طرح ممبران مورد استفاده صنایع آب و تا خرداد مرحله ۱۴ پارس‌جنوبی که ایدرو پیمانکار عمومی آن است به بهره‌برداری برسند.

جذب ۸۸ سرمایه‌گذار

فرماندار گرمسار گفت: تعداد سرمایه‌گذاران جذب‌شده برای واگذاری زمین تا اسفند ۱۳۹۹ در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار ۸۸ نفر بود. به‌گزارش ایرنا، سعید متقی درباره این پروژه‌ها عنوان کرد: مساحت زمین‌های واگذار شده در این منطقه ۷۶ هکتار است. ارزش‌واگذاری‌های انجام‌شده ۱۵۲۵ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: پیش‌بینی اشتغال ایجادشده در زمان بهره‌برداری کامل مرحله نخست (سایت‌های یک و ۲) در افق طرح، ۳ هزار و ۸۰۰ نفر است.

فرماندار گرمسار با بیان اینکه درحال‌حاضر تمام زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره‌برداری از مرحله نخست این پروژه مهیا است، گفت: آماده‌سازی اراضی قابل واگذاری و احداث ۲۴ کیلومتر خیابان‌های اصلی داخلی، احداث ساختمان اداری و گمرک منطقه، تخصیص ۶ میلیون مترمکعب آب بخش صنعت از سد نمرود و اجرای ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب از بن‌کوه و احداث تاسیسات مکانیکی و... از جمله زیرساخت‌های تامین شده است. همچنین اتصال به شبکه اصلی فیبر نوری سراسر کشور با اجرای ۹ کیلومتر شبکه فیبر نوری ۴۸ هسته‌ای، اجرای ۴۰ کیلومتر شبکه هدایت آب‌های سطحی، احداث ۴۵ هکتار فضای سبز در نوار شمالی منطقه ویژه به همراه اجرای فضای سبز معابر اصلی منطقه، اجرای کامل ۱۳ کیلومتر حصار پیرامونی سایت یک و ۲ منطقه، عملیاتی شدن گمرک برای مرحله نخست منطقه با تامین تمامی تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شده است.

طرح تکمیل مجتمع صنعتی اسفراین

در ادامه پویش ملی تولید، تداوم امید وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح تکمیلی مجتمع اسفراین با سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به بهره‌برداری رسیده است.

برای طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین، ایدرو از منابع مختلف معادل حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

تکیمل کارگاه ذوب و ریخته‌گری با هدف ارتقای ظرفیت تولید تا ۱۸۰ هزار تن در سال، ایجاد واحد تابگیری و پوسته‌کنی شامل ۳ دستگاه تابگیری و ۲ دستگاه پوسته‌کنی با ظرفیت تابگیری ۳۰ هزار تن و پوسته‌کنی بیش از ۱۴ هزار تن در سال، ایجاد واحد ماشین‌کاری شامل ۹ دستگاه انواع تجهیزات ماشین‌کاری CNC و تجهیزات جانبی با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال، ایجاد واحد عملیات حرارتی شامل ۴ کوره و مخازن کوئنج با ظرفیت ۱۷ هزار تن در سال، ایجاد واحد ریخته‌گری پیوسته با ظرفیت ترکیبی ۱۰۰ هزار تن و ظرفیت اسمی ۲۷۰ هزار تن در سال با هدف تامین نیاز شرکت لوله‌گستر اسفراین، ایجاد واحد ذوب دوباره با ظرفیت ۶ هزار تن در سال با هدف تولید شمش‌های خاص برای مصارف خاص و تکمیل تجهیزات آزمایشگاهی از جزئیات طرح تکمیلی مجتمع صنعتی اسفراین است.

کسب تجربه و دانش فنی‌مهندسی در طراحی پروژه از مهندسی پایه تا مهندسی تفصیلی، کسب تجربه و دانش فنی در امور بازرگانی تخصصی، ارتقا و بهره‌مندی از توان فنی و تخصصی تیم‌های کاملا ایرانی در ساخت و نصب و راه‌اندازی، ارتقا و بهره‌مندی از برنامه‌ریزی تخصصی و مدیریت پروژه در تمام ارکان دانشی از جمله دستاوردهای فنی این طرح به‌شمار می‌رود.

ارتقای کیفیت محصولات مجتمع، گسترش بازارهای داخلی و صادرات محصولات، ایجاد امکان تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا، ایجاد بازار انحصاری برای مجتمع در سطح کشور و منطقه در بخش‌های ریخته‌گری پوسته و ذوب مجدد قطره‌ای، استفاده بهینه‌تر از امکانات و سرمایه‌های موجود و کاهش حجم کارهای بخش‌های آهنگری و پرس و توسعه اقتصادی خدمات فنی پشتیبانی بخش‌های خصوصی در اسفراین و استان خراسان‌شمالی از دستاوردهای مالی و اقتصادی این پروژه به‌شمار می‌روند.

اشتغالزایی در دوران ساخت و بهره‌برداری و همچنین استفاده از نیروهای بومی در منطقه را می‌توان از جمله دستاوردهای اجتماعی این پروژه عنوان کرد.

مجتمع صنعتی اسفراین از شرکت‌های تابع ایدرو بزرگ‌ترین تولید‌کننده قطعات و مقاطع سنگین و فوق‌سنگین فولاد آلیاژی در خاورمیانه است.

سخن پایانی

سال ۱۴۰۰ با بهره‌برداری برخی طرح‌های صنعتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آغاز شد. دسته‌بندی زمانی برای افتتاح پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و تکمیل سایر طرح‌ها در استان‌های مختلف از آن جمله بوده است. امسال با شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده و امید است با ادامه روند رفع موانع که از سال‌های قبل شروع شده افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره و جدید با سرعت بیشتر انجام شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها