|
کدخبر: 151975

ایجاد شرکت‌های بزرگ صنعتی در روستاهای محروم

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از طرح‌های در دست بررسی وزارت صمت، راه اندازی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در روستاها و مناطق محروم کشور است.

صنعت و معدن ایجاد شرکت‌های بزرگ صنعتی در روستاهای محروم

سعید زرندی، عصر چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه یزد اظهار داشت: به رغم همه مشکلاتی که در سالهای گذشته به ویژه از سال ۹۷ به بعد متناسب با شرایطی که برای کشور به وجود آمد، حوزه صنعت و معدن توانست کشور را روسفید کند و اگر این توان که در کشور شکل گرفته وجود نداشت، حتما بسیاری از آرزوهای دشمنان کشور محقق می شد.

وی افزود: حوزه صنعت، معدن و تجارت ایران گرچه که در حوزه بازار با مشکلات جدی مواجه شد اما با کمک این بخش توانستیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

زرندی با بیان اینکه در پایان سال گذشته و در شش ماه اول امسال، رشد صنعتی کشور مثبت شد، عنوان کرد: از برنامه های وزارتخانه احصا ظرفیت های خالی تولید است به این معنی که به بهره برداری‌های جدید، واحدهایی که سالها راکد مانده اند را تقویت می کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه یک‌هزار و ۳۲۲ واحد تولیدی که به نوعی در چرخه اقتصاد راکد و تعطیل شده بودند، فعال شدند و چرخ تولید در این واحدها رونق گرفت.

معاون وزیر صمت ادامه داد: باور داریم  که اقتصاد ایران در همین شرایط هم ظرفیت های خالی بسیاری دارد که می توان از این ظرفیت های خالی استفاده بهینه کرد اما باید شرکت‌های دانش بنیان به کارخانه‌ها وصل شوند و این یک فرصت ویژه است.

وی از رشد تولیدات کشور در سال جاری خبر داد و گفت: تولیدات کشور در ۱۰ ماهه اخیر رشد داشته اما بسیاری از شاخص های ما در دهه ۹۰ با مشکلاتی مواجه بود که متاثر از تحریم‌ها، هزینه های تورمی به کشور تحمیل کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه راه رسیدن به یک مدل توسعه، توسعه صنعتی است که این از مسیر تولید مبتنی بر دانش میسر می شود، افزود: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی در روستاهای و شهرستان‌های محروم ایجاد می شود که برای تقویت روستاها و رونق تولید، سرمایه گذاران به این سمت سوق دادیم.

زرندی تعداد کارخانه کاشی در استان یزد را ۸۶ واحد بیان کرد و گفت: این واحدهای تولیدی تجهیزات و ماشین آلات خود را از کشورهای دیگر تامین می کنند که باید در راستای خود اتکایی در این زمینه تلاش کنند.

وی افزود: حداقل این اتفاق باید در دو صنعت پایه استان یزد یعنی کاشی و سرامیک و نساجی رخ دهد که در این زمینه مدلی به سرمایه گذاران و صنعتگران ارائه خواهیم داد.

کارخانجات در کنار تولید محصول به تولید ماشین آلات بپردازند

یزدـ امام جمعه یزد گفت: کارخانجات باید در کنار تولید محصول به تولید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود نیز بپردازند تا نیاز به خارج از کشور در این زمینه قطع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدرضا ناصری، عصر چهارشنبه در دیدار با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تولید باید هم در زمینه محصول و هم ماشین آلات و ابزار باشد، اظهار داشت: تولید ابزار و ماشین آلات، وابستگی‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

وی افزود: اگر هر کارخانه در کار تولید محصول، به تولید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خود نیز بپردازد و در کنار آن، دانشگاه به صنعت بپیوندند، شاهد قطع نیازهای کشور به ماشین آلات و ابزار آلات خارجی خواهیم بود و از وابستگی نجات خواهیم یافت.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بخشی از مشکلات صنعت به قوانین بانکی کشور باز می‌گردد در حالی که لازم است در شرایط خاص فعلی، بانک‌ها انعطاف‌پذیر باشند و با تبصره‌های قانونی، راهی برای رفع مشکلات صنعتگران بیابند.

امام جمعه یزد، دانش بنیان کردن کارخانه‌ها و صنایع را نیز بسیار مهم خواند و عنوان کرد: بازاریابی، افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمت نیز در فروش محصولات کارخانه ها و افزایش سرمایه در گردش آنها اثرگذار است و این مهم باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی صاحبان صنایع، راهکار فروش تولیدات خود را نمی‌دانند، افزود: این امر سبب انبار شدن محصولات آنها و کاهش سرمایه در گردش واحدهایشان می‌شود که لازم است در این زمینه آموزش کافی داده شود.

ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرهنگ غلطی که در کشور وجود دارد، ادامه داد: اغلب تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان و حتی دولت، به دنبال سود بیشتر هستند که اگر این خصلت بد از بین برود و تولیدکننده به ۲۰ درصد سود اکتفا کند، هم فروش و تولید رونق پیدا می کند و هم مصرف کننده محصول را با قیمت مناسب‌تری خریداری می‌کند.

امام جمعه یزد تصریح کرد: اگر این مهم به یک فرهنگ تبدیل و در جامعه نهادینه شود، بسیاری از مشکلات نقدینگی حل می‌شود و تورم نیز از بین خواهد رفت.

وی در مورد اشتغال‌زایی صنعت پوشاک نیز بیان کرد: راه‌اندازی این صنعت و رونق بخشیدن به آن، بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌ها را برطرف می‌کند زیرا اگر تمام ظرفیت مورد نیاز به کار گرفته شود، می تواند ۱۰ میلیون شغل ایجاد کند.

ناصری عنوان کرد: این صنعت نیاز به تکنولوِژی بالا و پول بسیار زیاد ندارد و با آموزش می‌توان عده زیادی را به کار گرفت و در عین اشتغال مستقیم، صنایع وابسته از کشت پنبه تا نخ ریسی و نساجی را نیز رونق می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از پروژه های افتتاح شده با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: امروز همچنین از ۲۷ صنعتگر برتر استان یزد در مراسمی تجلیل خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها