|
کدخبر: 148383

برج خنک کننده کامپکت و ماژولار

در این نوع از برج‌های خنک کننده که به نام کامپکت شناخته می‌شوند از قطعاتی استفاده شده که قدرت کافی داشته باشند و همان کار قطعات معمولی را انجام دهند اما در عین حال جای زیادی اشغال نکنند.

صنعت و معدن برج خنک کننده کامپکت و ماژولار

در این نوع از برج‌های خنک کننده که به نام کامپکت شناخته می‌شوند از قطعاتی استفاده شده که قدرت کافی داشته باشند و همان کار قطعات معمولی را انجام دهند اما در عین حال جای زیادی اشغال نکنند.

برج های خنک کننده ماژولار دارای چه خصوصیاتی است و استفاده از آن چه مزیت هایی دارد؟

امروزه محصولات ماژولار (Modular) طوری طراحی شده‌اند تا از پس طیف وسیعی از کارها برآیند و بر نتیجه نهایی هم تأثیر مثبتی داشته باشند. برج های خنک کننده ماژولار که به صورت سری و چند سلولی هستند، طوری طراحی شده‌اند تا بتوانند ظرفیت برج را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و در عین حال به صرفه‌تر باشند. به این شکل که طراحی جدید برج های ماژولار می‌توانند ۸۰ درصد سریع‌تر از حالت عادی برای برج‌های معمولی کار کنند و هزینه‌ای مازاد نداشته باشند.

در توصیف اینکه برج خنک کننده چیست بهتر است اینگونه بیان کنیم که در واقع سیستمی برای دفع گرمای تولید شده توسط سیستم تهویه مطبوع است که این گرما را به بیرون از سیستم هدایت می‌کند. برای کاربران و پروژه‌هایی که بر کاهش انرژی مصرفی تمرکز دارند، طراحی ماژولار انتخابی مناسب است. در این نوع طراحی از مخازن بزرگتری استفاده می‌شود و در عین حال سلول‌های برج با نیروی اسب بخار کمتری شروع به کار می‌کند. همین اتفاق باعث می‌شود هر سلول ۵۰ درصد ظرفیت سرمایی بالاتری داشته باشد و به ازای هر تن ۳۵ درصد نیروی کمتری مصرف شود. یک برج خنک کننده معمولی و مرسوم، به ۱۱۲۵ نیروی اسب بخار احتیاج دارد تا به وظیفه خود عمل کند، اما این مقدار در برج‌های خنک کننده ماژولار به ۷۵۰ اسب بخار می‌رسد.

علاوه بر کاهش هزینه انرژی مصرفی، هزینه خود برج‌ها و سیستم هم کاهش پیدا می‌کنند. بالا رفتن ظرفیت هر سلول به این معنی است که تعداد سلول­، مقدار مواد اولیه، لوله کشی، زحمت و اتصالات الکتریکی کمتری احتیاج است.

همینطور می‌شود اشاره کرد که تا به حال همیشه نصب و بنا کردن سازه برج خنک کننده به مدیریت هزینه و زمان احتیاج داشته؛ چرا که پیش نرفتن مطابق برنامه زمانی و به عقب افتادن آن می‌تواند مضراتی برای پروژه به همراه داشته باشد. روند نصب و سر هم کردن برج خنک کننده هرچه بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه مشکلات آب و هوایی روی مجموعه تأثیر بگذارند بیشتر است. در حالت عادی این پروسه 20 هفته یا بیشتر طول می‌کشد، در حالی که برج های خنک کننده ماژولار تنها ۶ الی ۸ هفته زمان برای قرارگیری در مجموعه احتیاج دارند و این خود به معنای ۸ درصد صرفه جویی در زمان است که می‌تواند خطر مواجهه با مشکلات را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

اجزای تشکیل دهنده برج های خنک کننده ماژولار چیست؟ 

اجزا برج خنک کننده چه در نوع ماژولار و چه در نوع کامپکت تقریبا مشابه و یکسان است. اما تفاوت‌های اندکی در آنها قابل مشاهده است:

  • سازه برج
  • حوضچه آب سرد، که هم وظیفه انباشت کردن آب سرد برج خنک کننده را دارد و هم به شکل پایه‌ای محکم برای سازه برج عمل می‌کند.
  • فیلرها یا پرکننده‌ها، که صفحاتی برای انتقال گرما از آب گرم به هوای سرد هستند و در سطوح داخلی برج نصب می‌شوند.
  • قطره گیرها، که مسیر هوا را به صورت ناگهانی عوض می‌کنند تا قطرات آب فرصت عبور نداشته باشند و سریع به جریان داخل سیستم بازگردند. اگر در قطره گیرهای برج های خنک کننده ماژور از آخرین تکنولوژی استفاده شود، میزان عبور قطرات آب را تا ۰۰۰۵٪ کاهش می‌دهد!
  • فن ها
  • لوله های توزیع آب
  • دریچه های پخش آب
  • نازل ها
  • صفحه و سیلندر فن، که به عنوان راه دسترسی به پخش آب عمل می‌کند.
  • لوورها، که صفحاتی از جنس آزبست هستند و هم وظیفه گردش آب درون برج­ را دارند و هم وظیفه توزیع یکدست جریان هوا در فیلرها.
  • موتور فن ها
  • سیستم‌های برق و کنترل کننده ها، که موجب کنترل روی لرزش، سطح روغن، سطح آب در حوضچه های آب گرم و سرد، ترموکوپل آب‌های سرد و گرم، اندازه گیری دما و میزان جریان می‌شوند.

برج خنک کننده کامپکت چیست؟ 

احتمالاً هنگام تصور برج های خنک کننده‌ای که در فرآیندهای صنعتی کارخانه‌ها یا پالایشگاه‌ها استفاده می‌شوند، اولین تصویری که به ذهن می‌آید برج‌های عظیم هستند، اما همین کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها فعالیت هایی هم دارند که به سیستم‌های خنک کننده جمع و جورتری احتیاج داشته باشند.

در واقع همیشه فرآیندهای گسترده‌ای پیدا می‌شوند که به سیستم‌های مستقل و کوچک­تری نیاز داشته باشند که بتوانند تحت قالب ترکیبی از برج‌های خنک کننده و مبدل های حرارتی کوچک فعالیت کنند.

در این نوع از برج‌های خنک کننده که به نام کامپکت شناخته می‌شوند از قطعاتی استفاده شده که قدرت کافی داشته باشند و همان کار قطعات معمولی را انجام دهند اما در عین حال جای زیادی اشغال نکنند.

به دلیل اینکه برج‌های خنک کننده کامپکت در اندازه‌های مناسبی تولید می‌شوند، قیمت به صرفه‌ای دارند، ظاهر جمع و جوری دارند و قادر هستند به صورت وابسته در یک مجموعه کار کنند، می‌توانند برای خیلی از مشکلات به عنوان یک راه حل محسوب شوند.

برج های خنک کننده کامپکت به صنایع کوچک و خرد اجازه می‌دهند تا فرصت استفاده از یک برج خنک کننده کوچک را داشته باشند که مطابق با نیازهای محدودشان عمل کند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها