|
کدخبر: 182910 ساغر رحیمی‌شاد

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران مطرح شد:

این تخلف فروشندگان کالا را فورا گزارش دهید

امیر انصافی گفت: «طبق ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۶ قانون حمایت، دستگاه‌های دولتی و اجرایی هم ملزم به اطلاع‌رسانی شفاف هستند؛ یعنی مصرف کننده باید قبل از دریافت خدمات حق شفافیت در خرید و انتخاب را داشته باشد».

شهر خبر این تخلف فروشندگان کالا را فورا گزارش دهید

عدم درج قیمت بر روی کالا یکی از معضلات مصرف‌کنندگان است. و مردم چون آگاهی لازم برای برخورد با این فروشندگان را ندارند بدون هیچگونه برخوردی از کنار این افراد رد می‌شوند. برای بررسی این موضوع که چگونه با این متخلفان برخورد کنیم با رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران، امیر انصافی به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

امیر انصافی1

امیرانصافی در ابتدای صحبت‌های خود به خبرنگار سرویس اصناف گسترش نیوز گفت: «درج قیمت برای تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات اجباری و جز ابتدایی ترین حقوق مصرف‌کنندگان است که حق دارند قبل خرید از قیمت‌ها اطلاع داشته باشند».

وی در ادامه افزود: «زبانی گفتن قیمت کالا توسط فروشنده فرار از قانون است. خریدار وقتی قفسه فروشگاه را نگاه می‌کند طبق بودجه و قدرت خریدش کالا را انتخاب می‌کند. جدا از آن وقتی قیمت درج شده باشد کسی نمی‌تواند قیمت را با توجه به ظاهر خریدار تغییر دهد».

شفافیت در قیمت‌گذاری رعایت شود

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران اظهار داشت: «تغییر قیمت آنی در مورد همه کالاها نیست. ما خیلی از کالاها را داریم که قیمت‌گذاریشان مشخص است و تابع قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار هستند. قیمت بقیه کالا و خدمات هم آن‌طور نیست که لحظه ای تغییر کند و همین ادبیات برای فرار از قانون و درج قیمت است. حتی اگر امروز هم قیمت تغییر می‌کند باید به صورت شفاف در محل عرضه کالا درج شود».

انصافی گفت: «طبق ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی و ماده ۶ قانون حمایت، دستگاه‌های دولتی و اجرایی هم ملزم به اطلاع‌رسانی شفاف هستند؛ یعنی مصرف کننده باید قبل از دریافت خدمات حق شفافیت در خرید و انتخاب داشته باشد. این قوانین شامل فروشگاه‌های‌اینترنتی هم می‌شود. آنها نیز تابع قوانین نظام صنفی هستند و فقط شیوه فروششان فرق می‌کند».

امیرانصافی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «ما پویش‌های مردمی را ساماندهی کردیم و از مصرف کنندگان درخواست داشتیم که هرجا عدم درج قیمت را مشاهده کردند خرید نکنند. این اتفاقی است که در همه کشورهای توسعه یافته دنیا رخ می‌دهد. همچنین با افرادی که این قوانین را رعایت نکنند برخورد می‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند هر جا تخلفی مشاهده کردند با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند و گزارش دهند».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها