|
کدخبر: 144285

چند درصد خانه های روستایی تهران مقام نیست؟

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: ۴۶ درصد واحدهای مسکونی در روستاهای استان فرسوده و نامقاوم است.

شهر خبر چند درصد خانه های روستایی تهران مقام نیست؟

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت:۲۲۵هزار و ۵۵۶ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان وجود دارد که ١٠٣ هزارو۶۹۲ یعنی ۴۶ درصد آن فرسوده و نامقاوم است.

غلامرضا صالحی روز دوشنبه در نشست خبری روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه افزود: ایران جز ١٠ کشور اول در حوادث و بلایای طبیعی است که در همین راستا ۵ دیماه به دلیل زلزله مهیب بم به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی نامگذاری شده است تا قبل از وقوع حادثه تدابیری برای مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده، نامقاوم و دیگر اقدامات لازم برای کاهش تلفات و خسارت در مواقع بحران صورت گیرد.

وی ادامه داد: سه گسل شمالی، جنوبی، و مشاء در تهران وجود دارد که باید تدابیر لازم نظیر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها قبل از وقوع زلزله اندیشیده شود تازمان بحران با کمترین خسارت جانی، مالی و روحی و روانی مواجه شویم.

صالحی با بیان اینکه در طرح مقاوم‌سازی که از سال ۸۴ آغاز شده از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شده است، ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید سالی ۱۴۰۰ واحد نوسازی و مقاوم‌سازی شود اما این میزان با توجه اجرای این طرح و زمانبر بودن آن باعث بیشتر شدن عمر ساختمان ها، فرسودگی و تحمیل هزینه‌های بیشتری می‌شود، در این راستا اصحاب رسانه با اطلاع رسانی در خصوص پیامدها و خسارت‌های ناشی از ریزش ساختمان در مواقع بحران می‌توانند مردم را نسبت به مقاوم‌سازی اماکن خود ترغیب کنند.

وی با بیان اینکه ۵۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان تهران وجود دارد، تاکید کرد: در خارج از بافت روستایی در استان ساخت‌وسازهای غیرمجاز زیادی انجام شده که جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان متولیان امر باید با سازندگان این واحدها برخورد کنند چرا که بنیاد مسکن براساس قانون و مقررات نمی‌تواند به آنها خدماتی نظیر تسهیلات نوسازی و مقاوم‌سازی ارائه دهد و اگر حادثه‌ای نظیر زلزله یا سیل رخ دهد این خانه‌ها بلافاصله تخریب و تلفات جانی گسترده‌ای بر جای می‌گذارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: روستا جایی است که ساکنان آن بیشتر به کارهایی نظیر دامداری، کشاورزی و باغداری مشغول هستند اما بیشتر روستاهای استان تهران این ویژگی‌ها را ندارد و تنها به مکانی برای اسکان تبدیل شده چراکه بیشتر مهاجران معیشتی و اتباع برای کسب و کار به تهران می‌آیند و به دلیل بالا بودن نرخ خرید یا اجاره مسکن ناگزیر هستند در روستاها ساکن شوند که این امر باعث افزایش نامتوازن جمعیت و کمبود زیرساخت‌ها و منابع در روستاها شده است.

صالحی با بیان اینکه طرح‌های هادی هر ۱۰ سال یکبار باید بازنگری شود، تصریح کرد: اراضی کشاورزی و باغی، مناطق حفاظت شده و افزایش ساخت‌وسازهای خارج از محدوده بافت مناطق روستایی باعث ایجاد مشکل در بازنگری برخی از طرح‌های هادی در روستاهای استان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: این بنیاد برای تخریب و نوسازی مسکن ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۵ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله، ۸ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از محل امکانات بنیاد حساب ۱۰۰ امام و ۱۵ میلیون وام با کارمزد چهاردرصد و بازپرداخت ۵ ساله از سوی بانک قرضه الحسنه مهر به مالکان اختصاص داده می‌شود.

صالحی افزود: سال گذشته نیز قراردادی در خصوص تخریب و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی با سپاه پاسداران منعقد شد که براساس آن از سوی سپاه ۱۵ میلیون وام بلاعوض نیز به افراد افراد بی‌بضاعت در روستاهای محروم نیز داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در بازسازی واحدهای مسکونی متقاضیان نیز باید بخشی از هزینه‌ها را تقبل کنند، خاطرنشان کرد: برای واحدهای مسکونی افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز تفاهمنامه همکاری منعقد شده تا این ارگان‌ها نیز در هزینه ساخت و مقاوم‌سازی خانه‌ها به این افراد کمک کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران همچنین بیان کرد: اخیرا ۱۰۰ هزار جلد سند روستایی صادر و به مالکان تحویل داده شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر